Testujemy zasięg 12 samochodów elektrycznych na autostradzie: na ile kilometrów wystarczają ich akumulatory przy prędkości 130 km/h? Ile trwa ładowanie akumulatorów, kiedy skończy się prąd?
Jaki jest zasięg aut elektrycznych na autostradzie. Test 12 modeli przy 130 km/hAuto Bild
W ciągu ostatniej dekady zasięgi aut elektrycznych wydłużyły się kilkukrotnie
Akumulatory mają coraz większą pojemność, ale czas ich ładowania jest coraz krótszy – pod warunkiem że mamy dostęp do odpowiednio szybkiej stacji ładowania
W Polsce stacji ładowania wciąż jest niewiele – duży zasięg ma znaczenie. W krajach, gdzie szybkie ładowarki są tak popularne jak stacje benzynowe, można sobie pozwolić na auto z mniejszą baterią
Szybkie ładowania w trasie to bardzo droga przyjemność – czasem kosztuje więcej niż tankowanie paliwa do auta z silnikiem spalinowym
Samochodów elektrycznych na naszych drogach przybywa, ale wciąż traktowane są one przez wielu jako ciekawostka, a nie realna alternatywa dla aut z napędem spalinowym. I choć premier Morawiecki twierdzi, że Polska już jest liderem elektromobilności, a ich ceny powoli zbliżają się do cen aut z silnikami spalinowymi (bo elektryki relatywnie tanieją, a pozostałe gwałtownie drożeją), to wciąż wielu kierowców podchodzi do nich ze sporą dozą nieufności.
Zasięg aut elektrycznych na autostradzie — czy elektryki są stworzone tylko do jazdy po mieście?
Częsty zarzut: auta elektryczne nadają się tylko do miasta, bo w trasie ich zasięg jest tak mały, a czasy ładowania tak długie, że jazda staje się udręką. To stara śpiewka, którą słyszeliśmy wtedy, kiedy pierwsze wielkoseryjne elektryki trafiały na rynek. W międzyczasie auta elektryczne „wydoroślały”, mają coraz większe akumulatory, mogą współpracować z coraz szybszymi stacjami ładowania.
W naszych realiach największym problemem wciąż pozostaje jednak niski poziom rozwoju infrastruktury, Polska należy do krajów z najmniejszym zagęszczeniem punktów ładowania. O ile np. w Niemczech, które nie są w tej dziedzinie europejskim liderem, na 100 km dróg publicznych przypada 19,4 pkt ładowania, o tyle w Polsce jest to zaledwie 0,4 pkt na 100 km. A to znaczy, że dla nas jak największy zasięg ma znaczenie, szczególnie jeśli chcemy jeździć autem na prąd dalej niż tylko „wokół komina”. Sprawdziliśmy, ile kilometrów można przejechać nowoczesnymi autami elektrycznymi z prędkością 130 km/h, czyli „w limicie” obowiązującym w większości krajów Europy.
Wyniki naszego testu znajdziecie w galerii. Naszym zdaniem, jeśli ktoś nie pokonuje codziennie kilkusetkilometrowych tras autostradą, to zasięgi oferowane przez nowoczesne auta elektryczne, nawet przy dzisiejszym stanie sieci ładowania, można już uznać za dostateczne
Zasięg aut elektrycznych na autostradzie — do diesli wciąż im bardzo daleko
Postęp w dziedzinie aut elektrycznych jest niezaprzeczalny, ale elektrykom wciąż pod względem zasięgu daleko jest do aut z napędem spalinowym. Odpowiednia infrastruktura (dostępność szybkich ładowarek przy trasach) i planowanie podróży pozwalają zniwelować część niedogodności. Warto też mieć świadomość, że w przypadku aut elektrycznych liczba zmiennych wpływających znacząco na zasięg jest znacznie większa niż w przypadku aut z napędem spalinowym – często wystarczy zmiana temperatury, kierunku wiatru czy prędkości jazdy, żeby rzeczywisty zasięg zmienił się czasem nie o kilka, ale nawet o kilkadziesiąt procent!i
Galeria zdjęć
1/12 Hyundai Ioniq 5
1/12
Auto Bild
Hyundai Ioniq 5 4WD (305 KM, akumulator: 72, 6 kWh).
Zasięg przy 130 km/h: 290 km.
Oryginalny design i przestronna kabina to cechy, które wyróżniają technicznego krewniaka modelu Kia EV6. Niestety, przy 130 km/h zasięg to mniej niż 300 km. Na pocieszenie: w najszybszych dostępnych dziś ładowarkach w 18 minut doładujecie akumulator z 10 na 80 proc.
2/12 Volkswagen ID.4 GTX
2/12
Auto Bild
VW ID.4 GTX (w wersji o mocy 299 KM, akumulator 77kWh netto).
Zasięg przy 130 km/h: 332 km
Brat Škody Enyaq – tu w wersji o mocy niemal 300 KM – jeździ od niej bardziej dynamicznie. Akumulator i układ ładowania są takie same, więc różnica w uzyskanym zasięgu zaskakuje. Możliwe wyjaśnienie: nieco inna pogoda podczas wykonywania próby.
3/12 BMW iX xDrive 50
3/12
Auto Bild
BMW iX xDrive 50 (523 KM, akumulator 105,2 kWh netto)
Zasięg przy 130 km/h: 434 km
Imponujący kawał samochodu! 2,5-tonowe auto rozpędza się w 4,6 s, świetnie resoruje, toczy się niemal bezszelestnie. Przy spokojnej prędkości autostradowej potężny akumulator wystarcza nawet na 434 km, a jeśli na trasie trafi się odpowiednio szybka ładowarka, to przy 195 kW prądu ładowania naładowanie akumulatorów do 80 proc. trwa 39 minut.
4/12 Porsche Taycan 4S Performance Plus
4/12
Auto Bild
Porsche Taycan 4S Performance Plus (571 KM, akumulator 83,7 kWh netto)
Zasięg przy 130 km/h: 352 km
Świetne auto do jazdy po niemieckich autostradach: prędkość maksymalna to aż 250 km/h. Opcjonalny akumulator
93,4 kWh (Performance Plus) z możliwością ładowania z mocą do 270 kW (standardowo 225 kW). Przy 130 km/h prądu wystarczy na ok. 2 godz. i 42 min.
5/12 Ford Mustang Mach-E AWD
5/12
Auto Bild
Ford Mustang Mach-E AWD (351 KM, akumulator 88 kWh netto)
Zasięg przy 130 km/h: 367 km
Wersja z dużym akumulatorem, napędem na obie osie i średnim silnikiem wydaje się rozsądną kombinacją (topowy model ma aż 487 KM) – w takiej konfiguracji Mustang bez ładowania może pokonać w tempie autostradowym 367 km. Duży akumulator da się ładować z mocą do 150 kW (10-80 proc. w 45 minut).
6/12 Škoda Enyaq iV 80
6/12
Auto Bild
Škoda Enyaq iV 80 (204 KM, akumulator 77 kWh netto)
Zasięg przy 130 km/h: 316 km
Škoda Enyaq to przestronne auto w rodzinnym formacie, chociaż
w czasie wakacyjnych rodzinnych wyjazdów zasięg autostradowy na poziomie 316 km może okazać się zbyt krótki. Dzięki ładowaniu z maksymalną mocą (125 kW) uzupełnienie prądu z 10 do 80 proc. zajmuje ok. 35 minut.
7/12 Mercedes EQV 300
7/12
Auto Bild
Mercedes EQV 300 (204 KM, akumulator 90 kWh netto)
Zasięg przy 130 km/h: 273 km
Model EQV pomieści nawet 4630 litrów bagażu, a jego dopuszczalna masa całkowita to 3,5 tony. Wobec takich parametrów 204 KM to wcale nie tak dużo, prędkość maksymalna to 140 (na życzenie 160) km/h. Zasięg autostradowy poniżej 300 km, szybkie ładowanie do 110 kW.
8/12 Mercedes EQS 580 4Matic
8/12
Auto Bild
Mercedes EQS 580 4Matic (523 KM, akumulator 107,8 kWh)
Zasięg przy 130 km/h: 444 km
Luksusowe auto elektryczne – uwodzi mocą i prestiżem, którymi można się nacieszyć w ciszy, łatwo więc docenić największy zasięg autostradowy. Dzięki ładowaniu z mocą 200 kW ważący 700 kg akumulator (108 kWh) naładujecie z 10 do 80 proc. w ok. pół godziny.
9/12 Kia e-Soul
9/12
Auto Bild
Kia e-Soul (204 KM, akumulator 64 kWh)
Zasięg przy 130 km/h: 280 km
Dzięki rozsądnej jeździe po mieście Kia osiąga zasięgi zbliżone do aut z napędem spalinowym, w czasie jednostajnej jazdy autostradowej z prędkością 130 km/h prąd kończy się po mniej niż 300 km. Szybkie ładowanie trwa w odpowiedniej ładowarce 54 minuty (0-80 proc.).
10/12 Kia EV6 AWD
10/12
Auto Bild
Kia EV6 AWD (325 KM, akumulator 77,4 kWh)
Zasięg przy 130 km/h: 305 km
Dynamiczne auto z szybkim ładowaniem. Przy 350 kW wystarczy 18 min, żeby naładować akumulator od 10 do 80 proc., co się przydaje przy skromnym zasięgu.
11/12 Opel Zafira-e Life M
11/12
Auto Bild
Opel Zafira-e Life M (136 KM, akumulator 75 kWh)
Zasięg przy 130 km/h: 250 km
Niemal 5-metrowa Zafira-e ma silnik o mocy zaledwie 136 KM, jej temperament jest więc ograniczony. Podczas jednostajnej jazdy z prędkością 130 km/h akumulator rozładowuje się szybko – w tym aucie to jazda z pedałem wbitym w podłogę. Ładowanie do 100 kW.
12/12 Audi RS e-tron GT
12/12
Auto Bild
Audi RS e-tron GT (598 KM, akumulator 83,7 kWh netto)
Zasięg przy 130 km/h: 367 km
Pod względem technicznym Audi RS e-tron GT to bliski krewny Taycana. Wrażenie robią nie tylko osiągi (0-100 km/h w 3,3 s, prędkość maks. 250 km/h), ale też komfort i styl. W odpowiedniej stacji ładowania akumulator tego monstrum da się naładować w ok. 22 minut (do 80 proc. ) – tyle że takich punktów ładowania mamy w całej Polsce na razie tylko trzy.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.