Auto Świat EV Testy Jeździliśmy Peugeotami E-3008 i E-5008 z nowym napędem. Jest moc i jest 4x4

Jeździliśmy Peugeotami E-3008 i E-5008 z nowym napędem. Jest moc i jest 4x4

Rodzinne SUV-y dla statystycznego Kowalskiego to przeważnie modele z napędem na przednią oś i silnikami o mocy, która zazwyczaj nie robi większego wrażenia. Peugeot postanowił zaskoczyć i wprowadził wersje z napędem na cztery koła do swoich modeli E-3008 i E-5008. Jak by tego było mało, kierowcy, którzy będą jeździli tymi autami, poczują znaczący przyrost mocy, bo teraz mówimy już o napędzie Dual Motor oferującym niebagatelne 325 KM.

Peugeot E-3008 325 Dual Motor
Zobacz galerię (38)
Peugeot
Peugeot E-3008 325 Dual Motor
  • Dwa SUV-y Peugeota, 3008 i 5008, dostały właśnie topowy napęd Dual Motor. Ma aż 325 KM i napęd na cztery koła
  • Moc przekłada się na osiągi, bo E-3008 w tej wersji przyspiesza od 0 do 100 km na godz. w sześć sekund
  • A ja ze zużyciem energii? Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas pierwszych jazd
  • Znamy też ceny. Jeszcze nieoficjalne, ale można spodziewać się, że mniejszy z 325-konnych SUV-ów wystartuje z okolic 245 tys. zł
  • Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany materiał

Mogłoby się wydawać, że już moc na poziomie 200 KM w autach elektrycznych jest więcej niż wystarczająca. Tak, to prawda, że są to samochody zauważalnie cięższe niż ich spalinowi odpowiednicy, co jest efektem konieczności umieszczenia akumulatorów. Prawdą jest jednak również to, że napęd elektryczny nie tylko zapewnia natychmiastową reakcję po naciśnięciu pedału gazu, lecz także ma duży moment obrotowy, który poprawia dynamikę jazdy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Elektryczne Peugeoty E-3008 i E-5008 teraz z napędem 4×4 i mocą 325 KM

Peugeot najwyraźniej uznał, że standardowy silnik elektryczny o mocy 213 KM to jednak za mało. W efekcie projektanci dodali w modelach E-3008 oraz E-5008 dodatkowy silnik o mocy 112 KM, który napędza tylne koła. W ten sposób powstały modele 4WD z układem napędowym o łącznej mocy 325 KM i momencie obrotowym wynoszącym 509 Nm. Dzięki temu mniejszy z modeli, E-3008 325 Dual Motor, przyspiesza od 0 do 100 km na godz. w 6 s, natomiast E-5008 325 Dual Motor w 6,5 s.

Od strony wizualnej obie nowości niczym nie różnią się od słabszych wersji. Także we wnętrzu nie dostrzeżemy żadnych różnic. Ale nie oznacza to, że zmiany zostały ograniczone do zastosowania mocniejszego napędu. Chcąc umożliwić wykorzystanie pełnego potencjału układu 4×4 i wyższej mocy zmodyfikowane to czego nie widać, a co decyduje o pewności i precyzji prowadzenia. Pod kątem większej dynamiki podczas jazdy dobrano sztywność drążków stabilizacyjnych, sprężyn i amortyzatorów, ale też nastawy układu kierowniczego.

Podczas jazd testowych w rejonie Schwarzwaldu, gdzie można było sprawdzić auta na krętych górskich drogach, oba nowe modele Peugeota potwierdziły, że projektanci dobrze odrobili pracę domową. Zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni auta prowadziły się w bardzo przewidywalny, pewny sposób, i to niezależnie od wybranego trybu jazdy. W wersjach 325 Dual Motor do dyspozycji kierowcy są tryby Normal, 4WD, Sport oraz Eco.

Peugeot E-3008 325 Dual Motor
Peugeot E-3008 325 Dual MotorPeugeot

Cztery tryby jazdy. Pełna moc dostępna na żądanie nawet w trybie Eco

Pierwszy z nich sprawdzi się podczas codziennego użytkowania, o ile nie mówimy o korzystaniu z aut w górskich rejonach. W trybie Normal moc dostarczana jest głównie przez silnik umieszczony z przodu, przy czym moc ograniczona jest do 313 KM, a moment obrotowy do 450 Nm. To i tak więcej niż wystarczające parametry, które m.in. ułatwiają wyprzedzanie. Jest to m.in. zasługa skonfigurowania napędu w ten sposób, że po mocnym naciśnięciu pedału gazu oba silniki wykorzystują swój pełen potencjał.

Chcąc mieć cały czas włączony napęd z obu silników najlepiej wybrać tryb 4WD lub Sport. W obu przypadkach dostępna jest maksymalna moc i moment obrotowy, różnica sprowadza się do konfiguracji systemu ESP i kontroli trakcji oraz rozdziału mocy między przednią i tylną oś. W 4WD moc rozdzielana jest w proporcji 50/50, w trybie Sport w proporcji 60/40 na korzyść przedniej osi. Ten drugi zapewnia również wyraźnie wyczuwalną większą szybkość reakcji po naciśnięciu pedału gazu.

Dla wielu kierowców najmniej pożądanym może wydawać się tryb Eco, choć w tym przypadku nazwa tylko pozornie oznacza daleko idące ograniczenia. Prawdą jest, że w tym trybie priorytet ma napęd na przednią oś oraz to, że moc ograniczona zostaje do 213 KM, a moment obrotowy do 343 Nm, ale naciskając pedał gazu, wystarczy dać znać, że chcemy szybko przyspieszyć (kick-down), aby zachęcić do działania tylny silnik i wykrzesać z układu pełną moc.

Peugeot E-3008 325 Dual Motor
Peugeot E-3008 325 Dual MotorPeugeot

Oszczędne SUV-y, które prowadzą się jak zwykłe auta osobowe

Co ważne, zarówno w przypadku E-3008 325 Dual Motor, jak i E-5008 325 Dual Motor, ogromną frajdę podczas jazdy daje poczucie pewności. To zasługa dopracowanego zawieszenia i układu kierowniczego. Nawet podczas dynamicznego pokonywania zakrętów samochody są bardzo przewidywalne w prowadzeniu, a o zbliżaniu się do granicy możliwości informuje szum opon, chociaż nawet wtedy kierowca cały czas ma kontrolę nad pojazdem.

Wśród pozytywnych aspektów nowych wersji napędowych E-3008 i E-5008 warto wymienić także możliwości podróżowania bez obawy o brak prądu w akumulatorze. Auta wyposażone są w akumulatory litowo-jonowe NMC o pojemności 73 kWh, co według producenta powinno wystarczyć na pokonanie dystansu do 490 km (E-3008 325 Dual Motor) i 467 km (E-5008 325 Dual Motor). Pierwsze jazdy pokazały, że ten wynik jest jak najbardziej realny. Mniejsze auto podczas na pokonanie 150-kilometrowej trasy testowej, prowadzącej w dużej części górskimi odcinkami, zużyło ok. 19 kWh na 100 km. Większy model, w trakcie przejazdu dużo mniej wymagającą trasą, choć prowadzącą również fragmentami niemieckich autostrad, zużył niecałe 16 kWh/100 km.

Peugeot E-3008 325 Dual Motor
Peugeot E-3008 325 Dual MotorPeugeot
Peugeot E-3008 325 Dual Motor
Peugeot E-3008 325 Dual MotorPeugeot

Bardzo funkcjonalne, a do tego dobrze wyposażone. Oto wersja Launch Edition

Bez zmian pozostają wszelkie funkcjonalne aspekty E-3008 325 Dual Motor i E-5008 325 Dual Motor. Tak jak w słabszych wersjach we wnętrzu odnajdziemy deskę rozdzielczą z ekranem panoramicznym i-Cockpit, a do tego wygodnie przewieziemy od pięciu (E-3008) do siedmiu (E-5008) pasażerów. Do tego dochodzą również przestronne bagażniki. Ten w mniejszym SUV-ie mieści od 544 do 1619 l, w większym modelu od 294 l w konfiguracji 7-osobowej, przez 862 l, gdy autem podróżuje piątka pasażerów, na 2178 l kończąc, gdy złożymy drugi rząd siedzeń.

Obie francuskie nowości będą dostępne w wersji Launch Edition, jeszcze lepiej wyposażonej niż GT. W E-3008 325 Dual Motor można dodatkowo liczyć na 20-calowe diamentowe felgi, przednie fotele wykończone Alcantarą i z funkcją masażu, panoramiczny dach, system audio Focal z 10 głośnikami oraz system 360° Vision & Drive Assist Plus. Dla E-3008 325 Dual Motor Launch Edition standardem jest m.in. system VisioPark 360° z czterema kamerami HD, a także podświetlane progi, panoramiczny dach, elektrycznie sterowane i podgrzewane przednie fotele z funkcją masażu (również pokryte Alcantarą) oraz 20-calowe diamentowe felgi.

Peugeoty E-3008 325 Dual Motor i E-5008 325 Dual Motor objęte są 8-letnią gwarancją (do 160 tys. km) w ramach programu Peugeot Care oraz 8-letnią gwarancją (do 160 tys. km) na akumulator. Ponadto każdy nabywca w standardzie otrzymuje wall box. Nie powinno to dziwić, bo najnowsze modele do najtańszych nie należą. Wstępne, nieoficjalne dane sugerują, że mniejszy z SUV-ów w wersji Launch Edition będzie kosztował ok. 245 tys. zł, większy niecałe 260 tys. zł.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków