- Zafira Life bazuje konstrukcyjnie na Citroenie Jumpy, Peugeocie Travellerze i Toyocie ProACe
- 177-konny turbodiesel zapewnia znakomitą dynamikę i dobrze współpracuje z „automatem”
- Choć Zafira Life ma dostawcze prowadzenie jest komfortowa i dobrze się prowadzi
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
O jakie ładne jest to nowe Vivaro! – z taką opinią spotykaliśmy się podczas kilku dni testu nowej Zafiry. Tłumaczenie, że model ten nazywa się inaczej, wywoływało zdumienie. Dlaczego Opel zrezygnował z klasycznego kompaktowego vana na rzecz osobowego dostawczaka? Jest na to wytłumaczenie: rodziny wolą teraz kupować SUV-y, poza tym rośnie zainteresowanie większymi autami służącymi do przewozu osób. Znamy jeszcze jeden powód: koszty. Po co ponosić duże wydatki na projektowanie nowego auta, skoro można wziąć gotowy pojazd z koncernu PSA i dać mu znaczek Opla?
Za nazwanie bardziej luksusowej osobowej wersji Vivaro „Zafira Life” możemy się obrażać lub to wiecznie krytykować. Zamiast tego postanowiliśmy sprawdzić, co oferuje w praktyce. Do tego celu wykorzystaliśmy pojazd z nadwoziem o średniej wielkości (dł. 4956 mm) i wydłużonym rozstawem osi (3275 mm), wyposażony w 177-konnego diesla, seryjnie oferowanego z 8-stopniowym „automatem”.
Opel Zafira Life – strefa VIP
Pozycja za kierownicą Zafiry Life jest typowa dla auta dostawczego, ale już wygodny skórzany fotel z możliwością podgrzewania i masażu nie budzi „roboczych” skojarzeń. Podobnie jak nowoczesny system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, który świetnie współpracuje ze smartfonem (Android Auto, Apple Car-Play). Z poczuciem wyjątkowości napotkacie się także po przesiadce na fotele 2. i 3. rzędu. Zanim na nich usiądziecie, dostęp do nich umożliwią wam elektrycznie sterowane drzwi przesuwne. Po zajęciu miejsca czuć pełną swobodę ruchu w każdym kierunku, zwłaszcza że fotele zamocowane w szynach zaskakująco lekko i płynnie się przesuwają. Przyciemniane tylne szyby (90 proc.) tworzą strefę VIP, podobnie jak przesuwny składany stolik, który można wykorzystać do posiłków lub pracy. O dobrą atmosferę podróży dba automatyczna klimatyzacja z oddzielnym sterowaniem i nawiewem dla pasażerów z tyłu. Dużej siły wymaga jedynie otwarcie pokrywy bagażnika, choć i tu da się po części rozwiązać problem przez dokupienie uchylnej szyby w klapie.
Prowadzenie Zafiry Life jest zaskakująco przyjemne. 177-konny diesel błyskawicznie napędza 2-tonowe auto, w czym pomaga mu sprawnie działający 8-stopniowy „automat”. W mieście spalanie wynosi 9 l/100 km, podobnie na autostradzie, a poza miastem, w trasie, spada do 7,5 l. Podwozie dostarcza odpowiednią dawkę komfortu i zaskakująco cicho pracuje. W mieście odczuwa się duże gabaryty auta i średnicę zawracania 13 m. Za to w trasie same pozytywy: stabilne zachowanie przy dużych prędkościach i na zakrętach.
Opel Zafira Life to nam się podoba - dynamiczny silnik, szybki i płynny „automat”, precyzja prowadzenia, komfort jazdy, łatwość przesuwania foteli.
Opel Zafira Life - to nam się nie podoba: wyższa cena względem poprzednika, konieczność dopłaty za systemy bezpieczeństwa, słaby masaż foteli, 2 lata gwarancji.
Opel Zafira Life – podsumowanie
Jeśli Zafirę Life rozpatrujecie w kategorii auta rodzinnego, to jej walory docenicie zwłaszcza podczas wakacyjnych wojaży. Siedem osób będzie podróżować w komfortowych warunkach, bagażu też zabierzecie więcej niż do starszego modelu. A skoro już o nim wspominamy, to większe auto będzie droższe w zakupie i eksploatacji.
Wyniki testu
| Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s |
| 0-100 km/h | 11,2 s |
| 0-130 km/h | 18,5 s |
| Czas rozpędzania | 60-100 km/h |
| 80-120 km/h | 8,3 s (aut.) |
| Masa własna/ładowność | 2102/708 kg |
| Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
| Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,9/13,0 m |
| Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,0 m |
| gorące | 36,7 m |
| Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
| przy 100 km/h | 66 dB (A) |
| przy 130 km/h | 70 dB (A) |
| Spalanie testowe (ON) | 8,6 l/100 km |
| Zasięg | 810 km |
Dane fabryczne
| Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
| Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
| Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1997 |
| Moc silnika (KM/obr./min) | 177/3750 |
| Maks. mom. (Nm/obr./min) | 400/2000 |
| 0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 10,4/185 |
| Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 8,1/213 |
| Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/przedni |
| Marka i model opon test. auta | Michelin Primacy 3 |
| Rozmiar opon test. auta | 225/55 R 17 |
| Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | do 3900/70 |
Wyposażenie
| Wersja | Business VIP |
| 6 airbagów/klima aut. 2-stref. | S/S |
| Podgrzew. fotele/skład. stolik | S/2600 zł |
| Panoram. dach/head-up | 3000 zł/S |
| Rozpozn. znak., as. pasa ruchu | 2 400 zł |
| Czuj. martw. pola, unikanie kolizji, adap. temp., kamera 180º | 9 350,00 zł |
Gwarancja/ceny
| Cena podst. testowanej wersji | 200 500 zł |
| Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata (b.o.)/12 lat |
| Przeglądy | co 30 tys. km/rok |
| Cena testowanego auta | 227 150 zł |
Galeria zdjęć
Mimo wysoko położonego środka ciężkości auto pewnie pokonuje zakręty, choć o dużej frajdzie z jazdy trudno mówić.
177-konny diesel zapewnia świetną dynamikę i dobrze dogaduje się z „automatem”.
W Zafirze Life siedzi się jak w dostawczaku, ale nowoczesne multimedia, mnogość asystentów jazdy i wygodne fotele obszyte skórzaną tapicerką podnoszą prestiż podróżowania.
Pokrętło wyboru biegów zajmuje mniej miejsca. Nie podoba nam się w obsłudze, ale ważne, że „automat” płynnie i szybko zmienia biegi.
Elektrycznie sterowane przesuwne drzwi boczne ułatwiają wsiadanie na ciasnych parkingach.
Duża ilość miejsca w każdym kierunku i dodatkowe nawiewy oraz składany stolik.
Przy średnim spalaniu 8,6 l/100 km na jednym zbiorniku (70 l) można przejechać 810 km. Pojemny zbiornik AdBlue (22 l).
Zafira Life występuje z trzema długościami i dwoma rozstawami osi. Testowany wariant Long o długości 4956 mm miał dłuższy rozstaw osi (3275 mm).
W Zafirze o średniej długości (L) maksymalna przestrzeń to 3,9 m3.
Dostęp do kufra po uniesieniu ciężkiej pokrywy lub przez uchylne okno.