Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Opel Zafira Life 2.0 Diesel – van w dostawczym formacie

Opel Zafira Life 2.0 Diesel – van w dostawczym formacie

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Stara Zafira mierzyła 4,7 m i była kompaktowym vanem mieszczącym 7 osób. Nowa ma gabaryty dostawczaka i może mieć nawet 5,3 m długości, a w jej wnętrzu zmieści się do 8 pasażerów. Testujemy wariant o średniej wielkości Long.

Opel Zafira Life LongAuto Bild
  • Zafira Life bazuje konstrukcyjnie na Citroenie Jumpy, Peugeocie Travellerze i Toyocie ProACe
  • 177-konny turbodiesel zapewnia znakomitą dynamikę i dobrze współpracuje z „automatem”
  • Choć Zafira Life ma dostawcze prowadzenie jest komfortowa i dobrze się prowadzi

O jakie ładne jest to nowe Vivaro! – z taką opinią spotykaliśmy się podczas kilku dni testu nowej Zafiry. Tłumaczenie, że model ten nazywa się inaczej, wywoływało zdumienie. Dlaczego Opel zrezygnował z klasycznego kompaktowego vana na rzecz osobowego dostawczaka? Jest na to wytłumaczenie: rodziny wolą teraz kupować SUV-y, poza tym rośnie zainteresowanie większymi autami służącymi do przewozu osób. Znamy jeszcze jeden powód: koszty. Po co ponosić duże wydatki na projektowanie nowego auta, skoro można wziąć gotowy pojazd z koncernu PSA i dać mu znaczek Opla? 

Za nazwanie bardziej luksusowej osobowej wersji Vivaro „Zafira Life” możemy się obrażać lub to wiecznie krytykować. Zamiast tego postanowiliśmy sprawdzić, co oferuje w praktyce. Do tego celu wykorzystaliśmy pojazd z nadwoziem o średniej wielkości (dł. 4956 mm) i wydłużonym rozstawem osi (3275 mm), wyposażony w 177-konnego diesla, seryjnie oferowanego z 8-stopniowym „automatem”. 

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Opel Zafira Life – strefa VIP

Pozycja za kierownicą Zafiry Life jest typowa dla auta dostawczego, ale już wygodny skórzany fotel z możliwością podgrzewania i masażu nie budzi „roboczych” skojarzeń. Podobnie jak nowoczesny system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym, który świetnie współpracuje ze smartfonem (Android Auto, Apple Car-Play). Z poczuciem wyjątkowości napotkacie się także po przesiadce na fotele 2. i 3. rzędu. Zanim na nich usiądziecie, dostęp do nich umożliwią wam elektrycznie sterowane drzwi przesuwne. Po zajęciu miejsca czuć pełną swobodę ruchu w każdym kierunku, zwłaszcza że fotele zamocowane w szynach zaskakująco lekko i płynnie się przesuwają. Przyciemniane tylne szyby (90 proc.) tworzą strefę VIP, podobnie jak przesuwny składany stolik, który można wykorzystać do posiłków lub pracy. O dobrą atmosferę podróży dba automatyczna klimatyzacja z oddzielnym sterowaniem i nawiewem dla pasażerów z tyłu. Dużej siły wymaga jedynie otwarcie pokrywy bagażnika, choć i tu da się po części rozwiązać problem przez dokupienie uchylnej szyby w klapie.

Opel Zafira Life Long – schemat wymiarów
Opel Zafira Life Long – schemat wymiarówŻródło: Auto Świat

Prowadzenie Zafiry Life jest zaskakująco przyjemne. 177-konny diesel błyskawicznie napędza 2-tonowe auto, w czym pomaga mu sprawnie działający 8-stopniowy „automat”. W mieście spalanie wynosi 9 l/100 km, podobnie na autostradzie, a poza miastem, w trasie, spada do 7,5 l. Podwozie dostarcza odpowiednią dawkę komfortu i zaskakująco cicho pracuje. W mieście odczuwa się duże gabaryty auta i średnicę zawracania 13 m. Za to w trasie same pozytywy: stabilne zachowanie przy dużych prędkościach i na zakrętach.

Opel Zafira Life to nam się podoba - dynamiczny silnik, szybki i płynny „automat”, precyzja prowadzenia, komfort jazdy, łatwość przesuwania foteli.

Opel Zafira Life - to nam się nie podoba: wyższa cena względem poprzednika, konieczność dopłaty za systemy bezpieczeństwa, słaby masaż foteli, 2 lata gwarancji.

Opel Zafira Life – podsumowanie

Jeśli Zafirę Life rozpatrujecie w kategorii auta rodzinnego, to jej walory docenicie zwłaszcza podczas wakacyjnych wojaży. Siedem osób będzie podróżować w komfortowych warunkach, bagażu też zabierzecie więcej niż do starszego modelu. A skoro już o nim wspominamy, to większe auto będzie droższe w zakupie i eksploatacji. 

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
0-100 km/h 11,2 s
0-130 km/h 18,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
80-120 km/h 8,3 s (aut.)
Masa własna/ładowność 2102/708 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,9/13,0 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 37,0 m
gorące 36,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 8,6 l/100 km
Zasięg 810 km

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1997
Moc silnika (KM/obr./min) 177/3750
Maks. mom. (Nm/obr./min) 400/2000
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 10,4/185
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 8,1/213
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/przedni
Marka i model opon test. auta Michelin Primacy 3
Rozmiar opon test. auta 225/55 R 17
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) do 3900/70

Wyposażenie

Wersja Business VIP
6 airbagów/klima aut. 2-stref. S/S
Podgrzew. fotele/skład. stolik S/2600 zł
Panoram. dach/head-up 3000 zł/S
Rozpozn. znak., as. pasa ruchu 2 400 zł
Czuj. martw. pola, unikanie kolizji, adap. temp., kamera 180º 9 350,00 zł

Gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 200 500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta 227 150 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków