W porównaniu z poprzedniczką Astra II pokazała spory skok jakościowy. Obecnie trudno powiedzieć, że ten samochód dobrze wygląda, mało porywający jest też design wnętrza. Jednak na rynku wtórnym ważniejsze jest to, że korozja zbyt mocno nie dokucza, a wnętrze potrafi być nawet solidnie skręcone i nie atakuje trzaskami. Kolejne plusy to cena zakupu – za 8000 zł można znaleźć naprawdę zadbany egzemplarz – oraz koszty eksploatacji (większość części zamiennych to naprawdę mały wydatek).
Opel Astra II - plusy i minusy silników
Zazwyczaj większe bezpieczeństwo wiąże się z nabyciem benzyniaka niż diesla. Czy tak będzie, jeśli zainteresujecie się Astrą II z motorem 1.4 lub 1.6? Tak, jednak silniki te nie są pozbawione wad. Bardziej popularne są jednostki o większej pojemności. Występowały w wersjach 8V (do 2000 r. 75 KM, potem 84 KM) oraz 16V (101 KM, od 2003 r. również jako Twinport 103 KM). Niestety, często zużywają sporo oleju – litr na 1000 km nie jest nadzwyczajnym wynikiem.
Odradzamy samodzielne, doraźne kroki, takie jak wlewanie nafty do cylindrów w celu rozpuszczenia nagaru na pierścieniach. Dobrym rozwiązaniem jest rozbiórka silnika Astry II i dokładne oględziny głowicy (prowadnic i uszczelniaczy zaworów) oraz pierścieni i gładzi cylindrów. Jeśli wystarczy wymiana pierścieni i naprawa głowicy, zainwestowanie około 2500 zł pozwoli pokonać kolejne 100 tys. km. Gorzej, gdy szlifu wymagają cylindry i wał korbowy.
W motorze 1.4 (tylko 16V; również jako Twinport z kanałami dolotowymi o zmiennej długości) spalanie oleju dokucza mniej, ale też nie brakuje przywar – falujące obroty czy szarpanie w czasie jazdy. Powód? Czasem to uszkodzony zawór EGR (słaby element wszystkich silników), innym razem – np. uszkodzony klin na rozrządzie.
W Oplu Astrze II dla silników 1.4 i 1.6 producent przewidział różne interwały wymiany napędu rozrządu (zmieniane w trakcie produkcji), ale warto zastosować się do jednego: 60 tys. km lub 4 lata. Mniej rygorystycznie można podejść tylko do silnika 1.6 8V – w razie zerwania paska zawory nie spotkają się z tłokami. Tę wersję warto też wybrać, gdy myślicie o założeniu instalacji LPG.
Jak jest z walorami eksploatacyjnymi? Żaden motor z opisywanych nie zapewnia autu świetnej dynamiki, ale już silnik 1.4 zadowoli wielu. 16-zaworowy wariant 1.6 w czasie testu 100 km/h osiągnął w 11,5 s, jego 8-zaworowy odpowiednik – w 11,9 s. Czas przyspieszania od 80 do 120 km/h różni się w tych wersjach o około 1,5 s. Silnik z mniejszą liczbą zaworów jest wyraźnie cichszy i oszczędniejszy – zużywa średnio 7,5 l/100 km (16-zaworówki: około 8,5 l/100 km). To sprawia, że naszą faworytką zostaje Opel Astra II 1.6 8V.
Opel Astra II - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Najstarsze egzemplarze zaczynają już borykać się z problemem korozji – nie jest ona tak dokuczliwa, jak w Astrze I (ocynkowane blachy), ale lepiej obejrzeć podwozie i krawędzie blach. Największe ryzyko jest związane z silnikami – motory 1.6 zmagają się z wysokim spalaniem oleju. Czasem pomaga regeneracja głowicy, czasem przyczyną są zapieczone pierścienie. W przypadku benzyniaka 1.4 trzeba mocno uważać na termin wymiany paska rozrządu (zalecana co 60 tys. km), niekiedy dokuczają też „tajemnicze” (trudne do zlokalizowania) usterki osprzętu silnika: zaworu EGR, sondy lambda, sterownika.
Opel Astra II - to nam się podoba
Bardzo niskie koszty zakupu oraz utrzymania (najczęściej), niezłe prowadzenie, skromne, ale przyjemne wnętrze, pojemne bagażniki, spory wybór ofert.
Opel Astra to II - to nam się nie podoba
Dość szybkie zużycie silnika (1.6) lub trudne do zlokalizowania problemy, spora lista drobnych dokuczliwości, niezbyt obszerna tylna kanapa, przeciętne wyposażenie wnętrza.
Opel Astra II - dane techniczne
1.4 16V | 1.6 16V | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R4/16 | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1389 | 1598 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 90/6000 | 101/6200 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 125/4000 | 150/3200 |
Skrzynia biegów/napęd | 5 man./przedni | 5 man./przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 52 | 52 |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1090/530 | od 1090/530 |
Rozstaw osi (mm) | 2606 | 2606 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4110/1709/1425 | 4110/1709/1425 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 12,0 | 11,5 |
Prędkość maks. (km/h) | 180 | 188 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,7/5,8/7,2 | 9,7/5,8/7,2 |
Opel Astra II - serwis
Olej silnikowy | co 15 tys. km lub rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km lub 4 l. |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km lub 2 l. |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | bez okres. wym. |
Filtr paliwa | co 60 tys. km lub 4 l. |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km lub 4 l. |
Napęd rozrządu** | co 60 tys. km lub 4 l. |
*od X 2000 r. obowiązuje przebieg 30 tys. km, ale lepiej skrócić do 15 tys. km; **w zależności od wersji – od 4 lat i 60 tys. km do 8 lat i 120 tys. km, ale lepiej zmieniać co 60 tys. km
Opel Astra II - ceny części
Filtr powietrza | od 28 zł |
Filtr oleju | od 9 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 150 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 250 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 970 zł |
Łożysko koła (tył)** | od 380 zł |
Amortyzatory (przód) | od 440 zł |
Reflektor | od 135 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Astry 1.6/101 KM dostępnych poza siecią ASO; **cena wraz z piastą koła
Opel Astra II - nasza opinia
Choć ceny zakupu Opla Astry II nie należą do wysokich, lepiej nie bagatelizujcie oględzin – może się okazać, że silnik niemal natychmiast po zakupie nadaje się do remontu. Z kolei, jeśli znajdziecie zadbany egzemplarz, to jazda może być naprawdę tania i nawet przyjemna.
Pod względem ergonomii sterowania nie ma praktycznie żadnych zarzutów.
Hamulec ręczny - układ często nieprawidłowo działa, co może być spowodowane zapieczeniem linki w zacisku.
Atrakcyjne ceny, niedrogie części zamienne i duża popularność na rynku kontra typowe awarie modelu, a także niedomagania obu benzyniaków – która wersja jest pewniejsza w zakupie?
Spalanie oleju - to pięta achillesowa silników 1.6 – często konieczny jest remont jednostki.
Mimo leciwej konstrukcji Astry wynik jest bardzo przyzwoity – 4 gwiazdki za ochronę pasażerów.
Deska rozdzielcza wygląda banalnie, materiały przeciętne (ale nie najgorsze!).
Wycieki oleju - nie są tak dokuczliwe, jak w Astrze I, ale widoczne np. na przegubach nie dziwią. Uszczelnienie wymaga sporo pracy.
Pojemność bagażnika w 5d – 370 l – ujmy nie przynosi. Szkoda, że po rozłożeniu powstaje próg.
Akceptowalne fotele, młodsi konkurenci oferują o wiele lepsze warunki podróżowania z tyłu.
Klimatyzacja (manualna) była w najbogatszych wariantach, w uboższych – za słoną dopłatą.
Choć ceny zakupu Opla Astry nie należą do wysokich, lepiej nie bagatelizujcie oględzin – może się okazać, że silnik niemal natychmiast po zakupie nadaje się do remontu. Z kolei, jeśli znajdziecie zadbany egzemplarz, to jazda może być naprawdę tania i nawet przyjemna.
Motor 1.6 16V to chwalona jednostka, jednak coraz częściej ma kłopoty ze zużyciem oleju.
Wydech - tłumik w świetnej kondycji? To raczej oznacza, że został już wymieniony.
Akceptowalne fotele, młodsi konkurenci oferują o wiele lepsze warunki podróżowania z tyłu.