SUV-y nie dają szans na przetrwanie zarówno samochodom klasy średniej (wyjątkiem na krajowym rynku jest Passat – w 2018 r. zarejestrowano 9192 szt.), jak i vanom. Sprzedaż Tourana (2911 szt.) w Polsce była w ub. roku ponad dwa razy mniejsza od Tiguana (6847 szt.). Trochę to niezrozumiałe, biorąc pod uwagę to, że kompaktowy SUV Volkswagena względem vana jest o prawie 13 000 zł droższy, a przy tym mniejszy i ciaśniejszy. No cóż, jest za to bardziej modny!

Volkswagen Touran – moda nie sprawdzi się w wakacje

Jednak nie każdy, kto jeździ SUV-em, ma przecież 5-osobową rodzinę. Co innego właściciele vanów. Ich użytkownikami są najczęściej rodzice mający od 3 do 5 pociech. Oni mają modę w nosie, dla nich liczą się przestronne i funkcjonalne wnętrze oraz przepastny bagażnik. Cechy te ma właśnie Touran. Produkowany od 2003 roku (obecnie na rynku 2. generacja) van Volkswagena dzięki pudełkowatemu nadwoziu pozwala zabrać na pokład do 7 osób, a w kufrze zmieści prawie 2000 l.

Foto: Auto Świat
schemat wymiarów

Volkswagen Touran – dostępny także w wersji 7-miejscowej

Bazowo występuje w 5-miejscowej wersji (3. rząd siedzeń jest dostępny w opcji, w zależności od wersji wyposażeniowej i tapicerki kosztuje od 1830 do 3720 zł) i wówczas jest niezwykle przyjazny rodzinie. Zachwyca nie tylko dużą ilością miejsca w obu rzędach siedzeń, lecz także praktycznym systemem tylnych siedzeń. Zamiast klasycznej kanapy zastosowano w nim trzy niezależnie regulowane fotele (przesuwane wzdłuż i z regulacją oparcia), które po złożeniu oparć tworzą wraz z podłogą bagażnika płaską powierzchnię. Środkowy fotel jest minimalnie węższy od zewnętrznych miejsc, dzięki czemu, gdy zechcemy podróżować we czwórkę, wszystkim pasażerom będzie bardzo wygodnie. Z kolei, gdy potrzebujemy zabrać na pokład np. narty lub deskę surfingową, transport i załadunek tych przedmiotów jest dziecinnie łatwy. 

Volkswagen Touran – potężny i praktyczny kufer

Skoro mowa o funkcjonalności, to warto wspomnieć o: stolikach znajdujących się w oparciach przednich siedzeń, łatwości montażu fotelików w zaczepach Isofix oraz opcjonalnym oknie dachowym, pozwalającym dzieciom obserwować góry lub startujące samoloty. Jedyny powód do narzekań daje mała liczba portów USB (jeden), na szczęście w aucie znajdowały się jeszcze 3 gniazda 12-woltowe i jedno 230 V, umożliwiające skuteczne ładowanie laptopa (moc 150 W, częstotliwość 50 Hz).

O komfort termiczny dbała z kolei seryjna w Highline klimatyzacja 3-strefowa. Mając do dyspozycji aż 834 l bagażnika, nie musimy ograniczać się z walizkami. W kufrze Tourana bez trudu zmieścimy 2 komplety nart z butami i kaski oraz walizki dla 4 osób, i to przy zaciągniętej rolecie. Co ważne, na pokładzie mamy jeszcze pełnowymiarowe koło zapasowe!

Volkswagen Touran – dobry, ale nie z pełnym obciążeniem

150-konny doładowany benzyniak całkiem nieźle radził sobie w trasie z w pełni załadowanym autem. Dobrze reagował na gaz już od niskich obrotów, na autostradzie zachwycał cichą pracą i rozsądnie zużywał paliwo (średnio 7,8 l/100 km). Niedostatki mocy dało się odczuć tylko na stromych podjazdach oraz gdy trzeba było szybko wyprzedzić.

Volkswagen Touran – moim zdaniem

Może i SUV-y lepiej wyglądają oraz są poręczniejsze w prowadzeniu, ale na wakacyjne wojaże z rodziną nie ma lepszego auta od vana. Wariant z 1,5-litrowym benzyniakiem i „automatem” daje radę, choć tym, którzy planują częste trasy z pełnym obciążeniem, radzimy zakup wersji z dieslem. 

Volkswagen Touran – to nam się podoba

  • Przestronne i funkcjonalne wnętrze,
  • pojemny bagażnik,
  • dobre prowadzenie,
  • niezły komfort,
  • nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa.

Volkswagen Touran – to nam się nie podoba

  • Wysoka cena testowego auta,
  • 1,5-litrowy benzyniak za słaby do jazdy w górach z pełnym obciążeniem,
  • 2 lata gwarancji.

Volkswagen Touran – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1498
Moc (KM/obr./min) 150/5000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 250/1500-3500
Skrzynia biegów/napęd aut. 7 (DSG)/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 215/55 R 17
Masa własna/ładowność (kg) 1505/605
Dop. masa. hol. przyczepy (kg) 1500 (z hamulcem)
Poj. bagażnika (l) 834-1980
Poj. zbiornika paliwa (l) 58

Volkswagen Touran – osiągi (dane fabryczne)

Wersja Highline
7 airbagów/system unikania kolizji S/S
Aut. św. drog./LED-y/czyt. znaków 1180/1400 zł/S
Klima aut. 3-str./gniazdo 230 V S/620 zł
Alufelgi 17 cali/aktywny temp. 1180 zł/S
Nawigacja z Car-Net/fotele AGR 3230/1060 zł
Dostęp bezkluczyk./line asisst 1560 zł/S
Podgrzew. fotele/szyberdach 660/5550 zł
Lakier metal./aut. parkowanie 2460/2040 zł

Volkswagen Touran – wyposażenie

Prędkość maksymalna 209 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Spalanie prędkość niska 9,1 l/100 km
(WLTP) prędk. umiarkowana 7,1 l/100 km
prędk. wysoka 6,4 l/100 km
prędk. bardzo wysoka 7,6 l/100 km
wartość uśredniona 7,4 l/100 km
Emisja CO2 167 g/km
Teoretyczny zasięg 780 km
Min. średnica zawracania 11,5 m

Volkswagen Touran – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 115 290 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań lub co rok
Cena testowanego egzemplarza 144 460,00 zł