Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volkswagen Touran – doskonały na rodzinne wojaże | TEST

Volkswagen Touran – doskonały na rodzinne wojaże | TEST

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Pojemny bagażnik oraz szeroka możliwość konfiguracji przestronnego wnętrza sprawiają, że Volkswagen Touran to wymarzone auto do dalekich rodzinnych podróży. Czy jednak dobrze wywiąże się z tej roli z 1,5-litrowym benzyniakiem?

Volkswagen Touran 1.5 TSI EVO DSG
Zobacz galerię (13)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen Touran 1.5 TSI EVO DSG

SUV-y nie dają szans na przetrwanie zarówno samochodom klasy średniej (wyjątkiem na krajowym rynku jest Passat – w 2018 r. zarejestrowano 9192 szt.), jak i vanom. Sprzedaż Tourana (2911 szt.) w Polsce była w ub. roku ponad dwa razy mniejsza od Tiguana (6847 szt.). Trochę to niezrozumiałe, biorąc pod uwagę to, że kompaktowy SUV Volkswagena względem vana jest o prawie 13 000 zł droższy, a przy tym mniejszy i ciaśniejszy. No cóż, jest za to bardziej modny!

Volkswagen Touran – moda nie sprawdzi się w wakacje

Jednak nie każdy, kto jeździ SUV-em, ma przecież 5-osobową rodzinę. Co innego właściciele vanów. Ich użytkownikami są najczęściej rodzice mający od 3 do 5 pociech. Oni mają modę w nosie, dla nich liczą się przestronne i funkcjonalne wnętrze oraz przepastny bagażnik. Cechy te ma właśnie Touran. Produkowany od 2003 roku (obecnie na rynku 2. generacja) van Volkswagena dzięki pudełkowatemu nadwoziu pozwala zabrać na pokład do 7 osób, a w kufrze zmieści prawie 2000 l.

schemat wymiarów
schemat wymiarówŻródło: Auto Świat

Volkswagen Touran – dostępny także w wersji 7-miejscowej

Bazowo występuje w 5-miejscowej wersji (3. rząd siedzeń jest dostępny w opcji, w zależności od wersji wyposażeniowej i tapicerki kosztuje od 1830 do 3720 zł) i wówczas jest niezwykle przyjazny rodzinie. Zachwyca nie tylko dużą ilością miejsca w obu rzędach siedzeń, lecz także praktycznym systemem tylnych siedzeń. Zamiast klasycznej kanapy zastosowano w nim trzy niezależnie regulowane fotele (przesuwane wzdłuż i z regulacją oparcia), które po złożeniu oparć tworzą wraz z podłogą bagażnika płaską powierzchnię. Środkowy fotel jest minimalnie węższy od zewnętrznych miejsc, dzięki czemu, gdy zechcemy podróżować we czwórkę, wszystkim pasażerom będzie bardzo wygodnie. Z kolei, gdy potrzebujemy zabrać na pokład np. narty lub deskę surfingową, transport i załadunek tych przedmiotów jest dziecinnie łatwy. 

Volkswagen Touran – potężny i praktyczny kufer

Skoro mowa o funkcjonalności, to warto wspomnieć o: stolikach znajdujących się w oparciach przednich siedzeń, łatwości montażu fotelików w zaczepach Isofix oraz opcjonalnym oknie dachowym, pozwalającym dzieciom obserwować góry lub startujące samoloty. Jedyny powód do narzekań daje mała liczba portów USB (jeden), na szczęście w aucie znajdowały się jeszcze 3 gniazda 12-woltowe i jedno 230 V, umożliwiające skuteczne ładowanie laptopa (moc 150 W, częstotliwość 50 Hz).

O komfort termiczny dbała z kolei seryjna w Highline klimatyzacja 3-strefowa. Mając do dyspozycji aż 834 l bagażnika, nie musimy ograniczać się z walizkami. W kufrze Tourana bez trudu zmieścimy 2 komplety nart z butami i kaski oraz walizki dla 4 osób, i to przy zaciągniętej rolecie. Co ważne, na pokładzie mamy jeszcze pełnowymiarowe koło zapasowe!

Volkswagen Touran – dobry, ale nie z pełnym obciążeniem

150-konny doładowany benzyniak całkiem nieźle radził sobie w trasie z w pełni załadowanym autem. Dobrze reagował na gaz już od niskich obrotów, na autostradzie zachwycał cichą pracą i rozsądnie zużywał paliwo (średnio 7,8 l/100 km). Niedostatki mocy dało się odczuć tylko na stromych podjazdach oraz gdy trzeba było szybko wyprzedzić.

Volkswagen Touran – moim zdaniem

Może i SUV-y lepiej wyglądają oraz są poręczniejsze w prowadzeniu, ale na wakacyjne wojaże z rodziną nie ma lepszego auta od vana. Wariant z 1,5-litrowym benzyniakiem i „automatem” daje radę, choć tym, którzy planują częste trasy z pełnym obciążeniem, radzimy zakup wersji z dieslem. 

Volkswagen Touran – to nam się podoba

  • Przestronne i funkcjonalne wnętrze,
  • pojemny bagażnik,
  • dobre prowadzenie,
  • niezły komfort,
  • nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa.

Volkswagen Touran – to nam się nie podoba

  • Wysoka cena testowego auta,
  • 1,5-litrowy benzyniak za słaby do jazdy w górach z pełnym obciążeniem,
  • 2 lata gwarancji.

Volkswagen Touran – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)1498
Moc (KM/obr./min)150/5000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)250/1500-3500
Skrzynia biegów/napędaut. 7 (DSG)/przedni
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta215/55 R 17
Masa własna/ładowność (kg)1505/605
Dop. masa. hol. przyczepy (kg)1500 (z hamulcem)
Poj. bagażnika (l)834-1980
Poj. zbiornika paliwa (l)58

Volkswagen Touran – osiągi (dane fabryczne)

WersjaHighline
7 airbagów/system unikania kolizjiS/S
Aut. św. drog./LED-y/czyt. znaków1180/1400 zł/S
Klima aut. 3-str./gniazdo 230 VS/620 zł
Alufelgi 17 cali/aktywny temp.1180 zł/S
Nawigacja z Car-Net/fotele AGR3230/1060 zł
Dostęp bezkluczyk./line asisst1560 zł/S
Podgrzew. fotele/szyberdach660/5550 zł
Lakier metal./aut. parkowanie2460/2040 zł

Volkswagen Touran – wyposażenie

Prędkość maksymalna209 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s
Spalanie prędkość niska9,1 l/100 km
(WLTP) prędk. umiarkowana7,1 l/100 km
prędk. wysoka6,4 l/100 km
prędk. bardzo wysoka7,6 l/100 km
wartość uśredniona7,4 l/100 km
Emisja CO2167 g/km
Teoretyczny zasięg780 km
Min. średnica zawracania11,5 m

Volkswagen Touran – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji115 290 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat
Przeglądywg wskazań lub co rok
Cena testowanego egzemplarza144 460,00 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków