Volkswagen Touareg to największy SUV oferowany przez markę z Wolfsburga. Auto pojawiło się w 2002 roku i jest pierwszym tego typu autem, które wypuścił Volkswagen po zakończeniu produkcji modelu 181 (Kurierwagen). Nazwa auta wywodzi się od ludu berberyjskiego, zamieszkującego obszary Sahary – Tuaregów.
Touareg jest blisko spokrewniony ze swoim bardziej ekskluzywnym bratem – Porsche Cayenne. Oba auta miały nadwozie samonośne i powstały na tej samej płycie podłogowej PL71. Od początku SUV Volkswagena nie miał być autem czysto terenowym, jednak na żwirowych i nieasfaltowych drogach również miał zadbać o komfort podróżowania (np. podczas dojazdu do domku letniskowego).
W 2006 roku przeprowadzono facelifting, który nieco odświeżył wygląd auta i poprawił krytykowany przez niektórych wygląd. Zmienione zostały wtedy pas przedni, tylne lampy oraz modernizacji poddano paletę jednostek napędowych. Wnętrze charakteryzowało się dużą przestronnością i dobrą jakością wykonania. Bagażnik oferował 555 litrów pojemności.
Najsłabszym silnikiem benzynowym była 3,2-litrowa jednostka VR6, początkowo generująca 220 KM, potem miała 241 KM. Przy okazji liftingu została zastąpiona 280-konnym silnikiem 6-cylindrowym 3.6 FSI. Wtedy też wzmocniono widlastą „ósemkę” 4.2 FSI z 310 do 350 KM. Topową jednostką był wielki, 6-litrowy silnik W12 generujący 450 KM, który pozwalał na rozpędzenie 2,5-tonowego SUV-a do „setki” w niespełna 6 sekund.
Wśród turbodiesli, najsłabszą jednostką był 5-cylindrowy motor 2.5 TDI dysponujący 174 KM. Najpopularniejszym silnikiem o zapłonie samoczynnym w Touaregu był 3-litrowy TDI V6, który początkowo rozwijał 225 KM, a po liftingu – 240 KM. Topową jednostką było 5-litrowe V10 generujące 313 KM, a w odmianie R50 – aż 350 KM. Moc w każdej wersji silnikowej była przenoszona na 4 koła (4Motion) za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 6-stopniowego automatu.
W 2007 roku Touareg dokonał rzeczy pozornie niemożliwej. Auto wyposażone w seryjni silnik V10 TDI (750 Nm momentu obrotowego), na pasie lotniczym nieopodal Londynu holował 155-tonowego Boeinga 747 przez 150 m z prędkością 8km/h. Miał to być pokaz imponującej mocy, którą dysponuje auto. Co ciekawe, nie dokonano żadnych zmian w układzie napędowym, skrzyni biegów ani w silniku. Modernizacji uległo za to tylne zawieszenie, domontowano 2 haki holownicze, a na potrzeby próby, auto musiało przytyć aż...4,3 tony.
W 2010 roku zaprezentowano II generację Touarega. Tańszy brat Cayenne, znów był z nim blisko spokrewniony pod względem konstrukcyjnym i technicznym. Mimo iż Volkswagen nie miał wcześniej dużego doświadczenia z bardziej luksusowymi samochodami, to Touareg bardzo szybko zdobył dużą popularność. Z zewnątrz auto diametralnie się zmieniło. Oprócz tego, że przybrało styl innych modeli marki, to stało się zgrabniejsze, elegantsze i zdecydowanie ładniejsze od swojego poprzednika.
Dzięki zwiększeniu wymiarów nadwozia (oprócz wysokości, która nieco zmalała), zwiększyła się również ilość miejsca wewnątrz. Bagażnik także zwiększył swoje wymiary, do blisko 600 litrów. W 2014 roku Touareg został odmłodzony, poprzez zmianę reflektorów, zderzaka oraz grilla.
Przed liftingiem, pod maską Touarega montowano 1 z 2 benzyniaków – 380-konnego V6 3.6 FSI oraz 360-konnego V8 4.2. Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, 3-litrowe TDI V6 generuje 204 lub 245 KM, a większy, 4,2-litrowy silnik V8 rozwija 340 KM. Oprócz tego, dostępna była także wersja hybrydowa, która składała się z 333-konnego silnika 3.0 TFSI oraz 47-konnego silnika elektrycznego. Moc przekazywana jest na 4 koła za pomocą napędu 4Motion z dyferencjałem TorSen za pomocą 8-stopniowego automatu. Kto pragnie bardziej terenowych doznań, może zamówić auto z pakietem Terrain Tech.
Po liftingu, paleta jednostek napędowych ograniczyła się wyłącznie do turbodiesli. 3-litrowa jednostka V6 TDI generuje 204 lub 262 KM.