- Trzecia generacja Touareg jest maksymalnie komfortowa i wyposażona w supernowoczesne rozwiązania
- Innovision Cockpit to centrum sterowania nowym Touaregiem. Środkowy ekran ma przekątną 15 cali
- Volkswagen zorganizował jazdy testowe w górach Atlas niedaleko Marrakeszu
Jeśli właścicielowi Touarega wpadnie do głowy pomysł, żeby swoim luksusowym autem zjechać z asfaltowej drogi i spróbować jazdy offroadowej na piasku, w błocie czy po niewielkich skałach, to nie zakopie się on już po 50 metrach ani nie utknie na kamiennej górskiej ścieżce. I na dodatek ani kierowca, ani pasażerowie nie odczują na wertepach znaczącego pogorszenia komfortu jazdy. Dbają bowiem o to liczne systemy mechaniczne i elektroniczne oraz opcjonalne zawieszenie pneumatyczne.
Pozostaje pytanie: ilu właścicieli nowego VW Touarega zdecyduje się na ekstremalną jazdę? To akurat wiemy – niewielu. Kierowcy wybierający Touarega w Europie mają średnio 55 lat, są zamożnymi, statecznymi ludźmi,oczekującymi przede wszystkim komfortu. Tak wynika z badań VW. Najlepsze własności terenowe miał Touareg pierwszej generacji (wprowadzony w 2002 roku). Druga odsłona (od 2010 r.) była już z założenia mniej terenowa, a bardziej komfortowa, z kolei trzecia – wchodząca na rynek – to już maksymalny komfort i supernowoczesne rozwiązania, jak np. Innovision Cockpit i mnóstwo systemów wspomagających kierowcę.
Luksus luksusem, ale jak Touareg zachowa się w górach na szutrowych drogach? Okazja do sprawdzenia nadarzyła się dość szybko – VW wraz ze swoim francuskim przedstawicielstwem zorganizował jazdy testowe w górach Atlas niedaleko Marrakeszu (Maroko). Skorzystaliśmy z zaproszenia.
W takich warunkach niezbędne jest 4x4. Touareg otrzymał napęd 4Motion i 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów, zdolną przenieść moment obrotowy o wartości do 1000 Nm. Kierowca ma też do dyspozycji 5 trybów jazdy terenowej: Snow (na śliskim), Off-road Auto (teren), Sand (głęboki piasek), Gravel (polne drogi), Off-road Expert (indywidualny wybór parametrów). Korzystaliśmy przede wszystkim z pakietu nr 2. Tryb jazdy wybiera się pokrętłem na panelu środkowym, a zajmuje to ułamek sekundy.
Testowy Touareg był także wyposażony w opcjonalne zawieszenie pneumatyczne 4-Corner. Przydało się bardzo w czasie terenowej jazdy w górach. Standardowo zawieszenie to zapewnia prześwit 19 cm (zawieszenie stalowe: 21,5 cm). W trudniejszym terenie można je podnieść o dodatkowe 7 cm i wtedy prześwit wynosi 26 cm. Korzystaliśmy z tej funkcji ze względu na głębokie koleiny i odłamki skał zalegające na drogach na zboczach. Nie było natomiast okazji, żeby sprawdzić głębokość brodzenia – Touareg z zawieszeniem pneumatycznym może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 57 cm (z zawieszeniem stalowym – do 49 cm).
Podczas ciasnych nawrotów pomocny był także system czterech kół skrętnych (opcja). Do prędkości 37 km/h tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich. Efekt to zmniejszenie średnicy zawracania o cały metr – z 12,19 do 11,19 m. Powyżej 37 km/h tylne koła skręcają się w tę samą stronę, co przednie, co pozwala na lepsze zachowania auta na zakrętach, podczas zmiany pasa ruchu czy też manewru szybkiego omijania przeszkody na drodze.
Nowy Volkswagen Touareg - naszym zdaniem
Luksusowy VW Touareg doskonale radzi sobie w terenie, nie pogarszając komfortu podróżowania. Zapewne mało osób z tego skorzysta, więc wierzcie na słowo – sprawdziliśmy to. Ale tak naprawdę to Touareg największą radość z jazdy daje na dobrych drogach.
Nowy Volkswagen Touareg - dane techniczne
Silnik | turbodiesel V6/24 |
Pojemność | 2967 cm3 |
Moc maksymalna | 286 KM |
Maks. moment. obr. | 600 |
Napęd | 4x4 |
Dł./szer./wys. | 4875/1984/1702 mm |
Pojemność bagaznika | 810 l |
Prędkośc maks. | 238 km/h |
Spalanie wg producenta | 6,9 l/100 km |
Przysp. 0-100 km/h | 6,1 s |