Auto Świat Testy Porównania samochodów SUV-y z ekstraklasy: Audi Q7, BMW X5 i VW Touareg

SUV-y z ekstraklasy: Audi Q7, BMW X5 i VW Touareg

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

BMW ze swoim nowym X5 chciałoby zdominować rynek, ale nie jest na pustyni – na straży stoją jeszcze Audi Q7 i Volkswagen Touareg. Wszystkie będą na podium, ale które tutaj wygra?

Audi Q7, BMW X5, VW Touareg
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Audi Q7, BMW X5, VW Touareg

BMW X5 było kiedyś mistrzem wśród luksusowych SUV-ów, do 2015 r. Wtedy pojawiło się Audi Q7 i zaczęło zgarniać wszystko, co było do wygrania. Teraz X5 powraca w poprawionej formie, tak samo jak Touareg z Wolfsburga. Na czyją korzyść rozstrzygnie się dziś walka?

Jak to zwykle bywa, nowe X5 jest nieco większe od poprzednika. Ma o 4 cm dłuższe i o 7 cm szersze nadwozie, rozstaw osi zwiększył się o 4 cm. A to oznacza, że na pokładzie jest dużo miejsca, szczególnie z przodu poczucie przestrzeni zadowala (chociaż zmierzona ilość miejsca na nogi jest niewielka), ale i z tyłu dorośli podróżują w przyjemnych warunkach.

No i tutaj mamy problem – a w zasadzie ma go BMW – bo VW oferuje więcej przestrzeni z przodu i przede wszystkim z tyłu, a Audi jeszcze więcej! Szczególnie Q7 zaskakuje ilością miejsca, ponadto ma w drugim rzędzie trzy osobno przesuwane siedzenia z regulowanymi oparciami.

W Touaregu kanapa jest przesuwana w dwóch częściach, także tu można zmieniać kąt nachylenia pleców. W BMW da się zamówić przesuwaną kanapę tylko w połączeniu z trzecim rzędem siedzeń. Tak jak dotychczas, klapa bagażnika w X5 jest dzielona na dwie części, a ten mieści 650-1870 litrów.

W porządku, ale Volkswagen prezentuje podobny poziom tylko przy załadunku po dach (1800 litrów) – normalnie połyka aż 810 litrów. To wszystko jednak i tak znacznie mniej niż w Audi, które może pochwalić się kufrem mieszczącym od 865 do aż 2075 l.

Volkswagen ma ogromny, a Audi - przeogromny bagażnik

Za to BMW ma najwyższą ładowność – na pokład może zabrać 631 kg. Audi przyjmie 579, a VW 570 kg. X5 jest wyraźnie szlachetniej wykończone niż do tej pory, postarano się o lepsze materiały i ogólne wrażenie jakości jest wyższe. Wirtualne zegary na 12,3-calowym ekranie należą do wyposażenia seryjnego: z lewej jest wyświetlany prędkościomierz, z prawej – obrotomierz z odwróconą skalą.

Niezależnie od kwestii estetycznych (czym analogowe zegary właściwie zawiniły, że nie można ich już zamówić?) wskazania zegarów są niezbyt czytelne. A mapa nawigacji, która jest wyświetlana pośrodku, to tak naprawdę tylko minimalistyczna grafika z siatką ulic.

Wirtualne zegary w Q7 mają większe możliwości, można na nich np. wyświetlić czytelniejszą mapę z większą liczbą detali. W porównaniu z rywalami multimedia Audi wydają się w przyjemny sposób staromodne – ze szczytu deski rozdzielczej wysuwa się ekran o przekątnej 8,3 cala i nie obsługuje się go dotykowo, lecz wygodnym pokrętłem MMI.

BMW z kolei zmodernizowało wielokrotnie chwalony przez nas system iDrive: naszpikowano go większą liczbą funkcji, ale poziomy menu stały się bardziej skomplikowane, nie są już tak przejrzyste i logicznie uporządkowane, jak do tej pory. Testowy Touareg był wyposażony w Innovision-Cockpit z dwoma dużymi ekranami – 12-calowym (wyświetla zegary) i 15-calowym, dotykowym do obsługi multimediów, klimy i jeszcze wielu innych rzeczy. Deska rozdzielcza jest prawie pozbawiona przycisków i przez to bardzo uporządkowana. Znaczący minus jest jednak taki, że często trzeba przechodzić przez wiele poziomów menu, żeby dotrzeć do danej funkcji, a to odwraca uwagę od drogi.

Pneumatyczne resorowanie to esencja komfortu w dużych, luksusowych SUV-ach

Podobnie jak konkurenci, testowy Volkswagen stanął do porównania wyposażony w pneumatyczne zawieszenie i skrętne tylne koła, a do tego elektronicznie regulowane amortyzatory i aktywne stabilizatory. Touarega napędzał ten sam 3-litrowy diesel V6 o mocy 285 KM, który znajduje się także w Audi. Jednostka współpracuje z 8-stopniowym „automatem”.

Imponujący pakiet. Silnik V6 cicho i kulturalnie pracuje, z miejsca ostro bierze się do pracy i świetnie współgra z „automatem”. Touareg precyzyjnie skręca, prowadzi się go z łatwością i odprężająco.

W Audi dodatkowo zastosowano układ tzw. miękkiej hybrydy. Być może to ten system sprawia, że podczas ruszania pojawia się lekka zwłoka w reakcji na gaz, ale jednocześnie np. po fazie start-stop silnik uruchamia się bardzo gładko.

Wreszcie też daje korzyści w postaci najmniejszego spalania: w naszym teście Q7 zużyło 8,3 l/100 km, VW potrzebował 8,5 l, a BMW – 8,7 l/100 km. Z mocnym V6 pod maską, pneumatycznym zawieszeniem i układem skrętnej tylnej osi wielkie Q7 jeździ zadziwiająco zwinnie i dynamicznie, zawieszenie też skutecznie niweluje wstrząsy. Jedynie bezpośrednio reagujący układ kierowniczy na nasz gust trochę za lekko pracuje, ze zbyt silnym wspomaganiem.

Wielkie SUV-y mają bardzo skuteczne hamulce jak na swoją masę

BMW też ostro skręca, koła bardzo szybko reagują na skręt kierownicą. Powoduje to pewien niepokój. Szczególnie podczas szybkiej jazdy X5 sprawia wrażenie trochę nerwowego, poza tym – i to akurat dość typowe dla BMW – łatwo daje się ponieść koleinom. Wszystkie auta w porównaniu mają bardzo dobre hamulce.

Bardzo zgrany duet stanowią 3-litrowy silnik o mocy 265 KM i mądry 8-stopniowy „automat” ZF w BMW. Rzędowa „szóstka” brzmi bardziej rasowo niż delikatne „V6-ki”. Kręci się wyżej, ostrzej i bardziej mocarnie reaguje, „automat” interpretuje polecenia kierowcy niemal instynktownie.

I choć subiektywnie wydaje się, że BMW jest szybsze od rywali, to jednak pomiary tego nie potwierdzają – Audi i VW notują na tym polu nawet pewną niewielką, ale mierzalną przewagę.

Testowe X5 było wyposażone w pneumatyczne zawieszenie, układ skrętnej tylnej osi i toczyło się na potężnych kołach. Z przodu opony miały rozmiar 275/40 R 21, z tyłu – 315/35 R 21. Szczerze powiedziawszy, nie jest to szczególnie szczęśliwa kombinacja. Z takim ogumieniem X5 ma marne szanse na to, by dorównać Audi komfortem amortyzacji.

Na łatanym asfalcie BMW dość mocno kołysze się na boki, nie jest to przyjemne. A układ kierowniczy sprawia raczej wrażenie nerwowego niż bystrego, na szybkich zakrętach ruchy nadwozia są większe niż w Audi i VW. Naprawdę jesteśmy ciekawi, jak jeździ seryjny wariant, wyposażony w stalowe sprężyny i adaptacyjne amortyzatory, toczący się na trochę mniejszych kołach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi Q7 50 TDI kontra BMW X5 xDrive30d i VW Touareg 3.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testówAudiVWBMW
Przyspieszenie 0-50 km/h2,1 s2,2 s2,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h6,2 s6,3 s6,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h10,2 s10,4 s11,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h3,4 s3,5 s3,7 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h4,4 s4,5 s4,8 s
Masa rzeczywista/ładowność2236/579 kg2280/570 kg2229/631 kg
Rozdział masy (przód/tył)55/45 proc.53/47 proc.48/52 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,7/11,8 m11,6/11,5 m12,5/12,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,9 m35,6 m35,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,3 m35,5 m34,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)54 dB (A)55 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h61 dB (A)61 dB (A)62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h65 dB (A)65 dB (A)66 dB (A)
Spalanie testowe8,3 l/100 km8,5 l/100 km8,7 l/100 km
Zasięg1020 km1050 km910 km

Audi Q7 50 TDI kontra BMW X5 xDrive30d i VW Touareg 3.0 TDI - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Co mierzymy?Jadnostka miaryAudi Q7Volkswagen TouaregBMW X5
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)116011601130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)159016101590
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)106010301030
Zakres regulacji fotela(mm)240240205
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)820790750
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)157015801555
Wysokość nad głową z tyłu(mm)995960970
Wysokość siedziska z tyłu(mm)380340350

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi Q7 50 TDI kontra BMW X5 xDrive30d i VW Touareg 3.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentówQ7TouaregX5
Silnik: typ/cylindry/zaworyturbodiesel/V6/24turbodiesel/V6/24turbodiesel/R6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)296729672993
Moc maksymalna (KM/obr./min)285/3500285/3500265/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)600/2250600/2250620/2000
Prędkość maksymalna (km/h)241238230
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 8-biegowa
Napęd4x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)865-2075810-1800650-1870
Pojemność zbiornika paliwa (l)859080
Marka i model opon testowanego autaGoodyear Eagle F1 Asymmetric SUV 4x4Pirelli P ZeroPirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta285/45 R 20285/45 R 20275/40 R 21 (przód) i 315/35 R 21 (tył)
Emisja CO2 (g/km)221211207
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)3500/7503500/7503500/750

Audi Q7 50 TDI kontra BMW X5 xDrive30d i VW Touareg 3.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieQ7TouaregX5
Wersja wyjściowa50 TDI quattro3.0 V6 TDI SCR 4MotionxDrive30d
Airbagi czołowe/boczne/kurtynoweS/S/SS/S/SS/S/S
Światła dzienne LED/pełne LEDS/SS/SS/S
Klimatyzacja automatycznaS (2-strefowa), 4420 zł (4-strefowa)S (2-strefowa), 3880 zł (4-strefowa)S (2,5-strefowa), 2420 zł (4-strefowa)
Lusterka boczne el. regulowane/podgrzewane/składaneS/S/SS/S/SS/S/S
System multimedialny/nawigacjaS/SS/SS/S
Bluetooth/USB/DABS/S/2400 złS/S/920 złS/S/2008 zł
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary7770/3360 zł6840/18 420 zł7158 zł/S
Zawieszenie pneumatyczne11 460 zł31 050 zł (z aktywną stabilizacją, pakiet)10 817 zł
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnika5420 zł/S9090 zł za obie opcje5922 zł za obie opcje
Tempomat/adaptacyjny tempomat/fotele komrfortoweS/9720 (pakiet)/18 990 zł (pakiet)S/S/20 470 zł (pakiet)S/4119/6643 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/skrętne tylne kołaS/2180/6430 złS/S/31 050 zł (pakiet)S/S/6437 zł (zaw. akt. ukł. kierowniczy)
Kamera cofania/system automatycznego parkowania2520/4360 złS/2960 zł (pakiet)S/S
Podgrzewane/wentylowane przednie fotele18 990 zł (pakiet, za obie opcje)1880/3390 zł1957/4377 zł
Skórzana tapicerka/elektrycznie sterowany fotel kierowcy14 250/18 990 zł (pakiet)20 470 zł (pakiet, za obie opcje)S/S
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcyS/SS/SS/S
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchu9720 zł (pakiet, za obie opcje)S/S5613 zł za obie opcje (pakiet)
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania3360 zł za obie opcje2960 zł (pakiet, za obie opcje)5613 zł za obie opcje (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie5600/10 620 zł (20 cali)5260/10 260 zł (20 cali)5149/10 817 zł (21 cali)

Audi Q7 50 TDI kontra BMW X5 xDrive30d i VW Touareg 3.0 TDI - ceny, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

gwarancja/cenyQ7TouaregX5
Cena wyjściowa324 900 zł274 090 zł330 800 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)38,3 proc.42,3 proc.39,5 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądy lub wymiana olejuwedług wskazań komputerawedług wskazań komputerawedług wskazań komputera
Cena po doposażeniu414 210 zł*366 620 zł***388 659 zł**

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

*cena Audi zawiera także: tylna kanapa Plus za 2180 zł; **cena BMW zawiera również: sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 2187 zł oraz szyby akustyczne za 2884 zł; ***cena VW zawiera także: pakiet Offroad za 3180 zł.

Audi Q7 50 TDI kontra BMW X5 xDrive30d i VW Touareg 3.0 TDI - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pktAudiVWBMW
Przestronność z przodu40383835
Przestronność z tyłu30282624
Pojemność bagażnika25252420
Ładowność15141415
Widoczność20181818
Fotele, pozycja kierowcy30292929
Ergonomia obsługi20181717
Jakość wykończenia20181719
Suma punktów200188183177
Napęd i zawieszenieMaks. pktAudiVWBMW
Przyspieszenie25232322
Elastyczność25252524
Poziom hałasu15151514
Skrzynia biegów15121314
Zachowanie na drodze30272626
Komfort jazdy30272625
Układ kierowniczy15141413
Średnica zawracania5332
Skuteczność hamulców40333133
Suma punktów200179176173
KosztyMaks. pktAudiVWBMW
Cena po doposażeniu50162018
Utrata wartości15151214
Zużycie paliwa30202020
Wyposażenie – komfort40313131
Wyp. – bezpieczeństwo30242424
Ubezpieczenia10354
Gwarancja151088
Przeglądy10777
Suma punktów200126127126
Wynik końcowy600493486476
Miejsce w teście 1.2.3.

Audi Q7 50 TDI kontra BMW X5 xDrive30d i VW Touareg 3.0 TDI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Spalanie Audi Q7, BMW X5 i VW Touareg
Spalanie Audi Q7, BMW X5 i VW TouaregAuto Bild

Nareszcie wygląda to tak, jak powinno! Po wejściu w życie najnowszej normy emisji spalin Euro 6D-Temp i cyklu pomiaru spalania WLTP fabryczne pułapy średniego zużycia paliwa wreszcie w przybliżeniu odpowiadają wynikom uzyskiwanym podczas eksploatacji samochodów. Audi zanotowało nawet niższe spalanie testowe niż katalogowe! Rywale wypadli nieco gorzej, ale w porównaniu z cyklem NEDC to ogromny postęp. Super!

Audi Q7 50 TDI kontra BMW X5 xDrive30d i VW Touareg 3.0 TDI - podsumowanie

Największe auto zwycięża – czy to gigantomania? Jeszcze nie – istnieją większe SUV-y. Ale te, które prezentujemy, są już wystarczająco duże, żeby mówić o prawdziwie rodzinnych, wygodnych, przestronnych, a przy tym dynamicznych i oszczędnych samochodach. Owszem, są one drogie. Bardzo drogie. Niektóre opcje kosztują tyle, co mniejsze nowe auto. Za to obcowanie z techniką najwyższych lotów jest bezcenne.

Macie swojego faworyta? Zapraszamy do komentowania!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski