Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

SsangYong XLV – czy niską ceną wykosi konkurencję?

13 cze 16 10:21

Dokładnie rok temu debiutował w Polsce model Tivoli – mały SUV SsangYonga, konkurent takich aut jak Opel Mokka, Nissan Juke czy Peugeot 2008. Teraz przyszedł czas na ofensywę koreańskiej firmy w większym segmencie – kompaktowych SUV-ów

Udostępnij
0
Skomentuj

Do salonów SsangYonga wjechał właśnie model XLV, który chce rywalizować z takim autami jak Hyundai Tucson czy Kia Sportage. W pierwszym teście sprawdzimy, co ma do zaoferowania nowy SUV mało znanej koreańskiej marki.

SsanYong XLV – SsangYong w Polsce i na świecie

Gdy podczas jazd testowych zatrzymujemy się by zrobić zdjęcie lub zatankować auto wiele osób z zainteresowaniem przygląda się modelowi XLV. Ludzie oglądają go z przodu i z tyłu, przyglądają się znaczkowi na grillu, u niektórych widać zachwyt, u innych zdzwienie. Wielu nie wytrzymuje, podchodzi i pyta: co to za marka?

SsangYong to najstarsza koreańska marka mtoryzacyjna, która rozpoczęła działalność w 1954 roku. Obecnie specjalizuje się w wytwarzaniu aut typu crossover i SUV (eksportowane są do ponad 106 krajów poprzez ok. 1290 punktów sprzedaży). Na terenie Korei Płd. ma fabrykę samochodów w Pyeongtaek i silników w Changwon. Właścicielem marki i głównym inwestorem od 2010 roku jest hinduski koncern Mahindra &Mahindra.

SsangYonga do Europy importuje belgijska Alcopa SsangYonga do Europy importuje belgijska Alcopa Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat

Na terenie Europy importerem samochodów SsangYong jest Alcopa z siedzibą w Belgii. Firma instenieje od 75 lat, zajmuje się głównie motoryzacją (90 proc. obrotów). Obecnie importuje i dostarcza w 6 krajach (Belgii, Luksemburgu, Szwajcarii, Niemczech, Polsce i Holnadii) samochody SsangYong, Hyundai, Suzuki i Isuzu. W 2015 roku sprzedała ponad 41 000 aut.

Obecnie na terenie Polski jest 23 dilerów SsangYonga, trwają rozmowy z kilkoma partnerami nad zwiększeszeniem liczby autoryzowanych punktów. Koreańska marka jest Polsce od dość dawna, ale w jej historii było kilku importerów. Przed 2009 roku właścicielami marki byli hiszpanie, od 2011 roku są belgowie (firma Alcopa). Główna siedziba firmy mieści się w Warszawie przy ul. Poleczki 21.

Ssangyong XLV - większy brat Tivoli

Koreańczycy zbudowali XLV wykorzystując płytę podłogową mniejszego Tivoli. Kompaktowy SUV powstał po wydłużeniu o 24 cm nadwozia Tivoli. Rozstaw osi pozostał taki sam (2600 mm), podobnie jak szerokość auta (1798 mm) i rozstaw kół (1555 mm). Dodatkowe centymetrów przybyło więc tylko za tylną osią.

SsanYong Tivoli vs. XLV – najwięcej centymetrów przybyło za tylną osią SsanYong Tivoli vs. XLV – najwięcej centymetrów przybyło za tylną osią Foto: Janusz Borkowski / Auto Świat

Tak naprawdę należałoby się zastanowić, czy Tivoli i XLV nie należą do tego samego segmentu, skoro różnią się tylko długością i pojemnością bagażnika? A jeśli tak to do jakiego? Konkurenci Tivoli mają mniejszy rozstaw osi: Mokka – 2555 mm, 2008 – 2538 mm, z kolei rywale XLV nieco większy: Sportage i Tucson – 2670 mm. SsangYong projektując płytę podłogową zapewne od razu przewidział, że będzie wykorzystywana w autach dwóch sgementów, dlatego też wypośrodkował wartość rozstawu osi. Czy jednak klienci XLV nie będą zawiedzeni, że płacą więcej tylko za większy bagażnik? Naszym zdaniem nie, gdyż różnica w cenie między tymi modelami wynosi jedynie 4000 zł. To nie dużo!

SsangYong XLV – 720 l bagażnika!

Ssangyong zapewnia, że bagażnik XLV oferuje aż 720 l. To imponującą wartość nieosiągalna dla konkurencyjnych kompaktowych SUV-ów (Sportage – 491 l, Tucson – 513 l, Tiguan – 615 l). Mieliśmy wątpliwości, czy jest prawdziwa, ale przedstawiciele importera w Polsce twierdzą, że to wartość zgodna z pomiarami VDA. Pojemność 720 l liczona jest gdy oparcia tylnych siedzeń ustawione są w pozycji do przewozu pasażerów tylnej kanapy, a podłoga bagażnika znajduje się w dolnej pozycji. Gdy jest umieszczona w górnej (tworzy wówczas z oparciami foteli równą powierzchnię) pojemność kufra wynosi 574 l. Według wyliczeń schowek podpodłogowy ma więc prawie 150 l (wysoki na 18 cm). Po złożeniu oparć mamy do dyspozycji maksymalnie 1440 l. W takiej konfiguracji siedzeń rywale oferują: Sportage – 1662 l l, Tucson – 1503 l, Tiguan – 1655 l.

SsangYong XLV – przestronny i przyzwoicie wykonany

Testując Tivoli byliśmy pozytywnie zaskoczeni tym autem. W obu rzędach siedzeń SUV SsangYonga oferował wystarczająco dużo miejsca na nogi i nad głową. Podobną przestronność wnętrza oferuje większy model. Zakładając, że XLV to auto budżetowe byliśmy pozytywnie zaskoczeni jakością materiałów i projektem deski.

Oczywiście na większości elementów znajdowaliśmy twardy plastik, ale przyozdobiony był panelami pokrytymi lakierem fortepianowym lub satynową farbą. W XLV odczuwa się zdecydowanie wyższą jakość niż np. w Dacii Duster. Ergonomia obsługi niektórych przełączników nie jest jednak najlepsza: przycisk sterujący trybami układu kierowniczego znajduje się pod ekranem dotykowym, podobnie jak przyciski obsługujące komputer pokładowy. Ciekawostkę stanowi możliwość zmiany kolorów podświetlenia zagarów, do dyspozycji jest aż 6 barw!

SsangYong XLV – benzyniak nieco ospały

Testowy XLV wyposażono w 1,6-litrowego benzyniaka (konstrukcja SsangYonga z łańcuchem rozrządu) i przedni napęd. Ta 128-konna wolnossąca jednostka zapewniała przyzwoitą dynamikę (producent nie podaje niestety wartości przyspieszenia, będziemy je mierzyć), choć niektórzy narzekali, że w dolnym zakresie obrotów auto „nie jedzie”. Owszem to prawda, ale pamiętać należy, że to typowa cecha silników pozbawionych doładowania.

Brak turbiny z pewnością pogarsza elastyczność jednostki (maks. mom. obr. 160 Nm dopiero przy 4600 obr./min.), ale z drugiej strony sprawia, że silnik jest mniej podatny na awarię. W kwestii spalania: producent podaje, że średnie spalanie powinno wynosić 7,1 l/100 km. Naszym zdaniem bardziej realna wartość jest o 1,5 l/100 km wyższa.

SsangYong XLV – zaskakująco dobrze jeździ

Poztywnie zaskakuje za to prowadzenie. Samochód dość posłusznie wykonuje polecenia kierowcy, a jego zachowanie na zakrętach jest przewidywalne. Oczywiście na tle nowoczesnych rywali takich jak Tucson czy Tiguna precyzja prowadzenia jest gorsza, ale już porównująć z Dacią Duster dużo lepsza. Także przy dużych prędkościach autostradowych nie ma powodów do narzekań. W kwestii komfortu: wersja Qaurtz seryjnie ma 16-calowe koła (205/60) i na nich komfort resorowania jest na dobrym poziomie. Testowy egzemplarz wyposażono w opcjonalne 18-stki (215/45), które obniżały wygodę podróżowania, choć nadal sposób resorowania auta określamy jako zadowalający.

SsangYong XLV – ceny i wyposażenie

Silnik Crystal Base Crystal Quartz Sapphire
benzynowy 1.6/128 KM 6MT, 2WD 59 900 zł 65 400 zł 74 400 zł 84 900 zł
turbodiesel 1.6/115 KM 6MT, 2WD 68 800 zł 65 400 zł 83 300 zł 93 800 zł
Wybrane elementy wyposażenia
Lakier metalik 2000 zł 2000 zł 2000 zł 2000 zł
Nawigacja N 1200 zł 1200 zł S
Szyberdach N N 6000 zł 6000 zł
Automatyczna skrzynia N N 6000 zł 6000 zł
Napęd 4x4 N N 7000 zł 7000 zł

Crystal Base: 6 poduszek powietrznych, 3 tryby wspomagania kierownicy (Comfort, Normal, Sport), zewnętrzne lusterka, elektrycznie regulowane, i podgrzewane, składane ręcznie, komputer pokładowy, tempomat, 16-calowe felgi stalowe z oponami 205/60R 16.

Crystal (dodatkowo): radio wbudowane w konsolę centralny, system audio MP3 i złącze iPod / iPhone (z RDS), wejścia USB i AUX, bezprzewodowy moduł Bluetooth z zestawem głośnomówiący, sterowanie systemem audio w kole kierownicy.

Quartz (dodatkowo): poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, przednie światła przeciwmgielne, klimatyzacja manualna, aluminiowe felgi, czujnik zmierzchu i deszczu, roleta bagażnika, reg. wys. fotela kierowcy, radio z ekarnem dotykowym, USB.

Sapphire (dodatkowo): 18-calowe felgi aluminiowe “diamentowe” , stylowe relingi dachowe, sportowy spojler z tyłu z wysoko umieszczonymi światłami stopu LED, przyciemniane szyby w tylnych drzwiach i w klapie bagażnika, diodowe (LED) kierunkowskazy na lusterkach zewnętrznych, tapicerka skórzana, gałka dźwigni zmiany biegów pokryta skórą, dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele przednie, wentylowany fotel kierowcy, podgrzewana kierownica pokryta skórą, system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania pojazdu, zewnętrzne lusterka, elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane, elektryczna regulacja fotela kierowcy, tylne fotele dzielone 60/40 ze składanym podłokietnikiem.

SsangYong XLV – atrakcyjna gwarancja

Koreańska marka by przekonać do siebie klientów proponuje nie tylko atrakcyjne ceny zakupy, bogate wyposażenie, ale także korzystne watunki gwarancji. XLV objęty jest 5-letnią gwarancją producenta ograniczoną przebiegiem 100 tys. km. Ochrona przed korozją nadwozia wynosi 6 lat. Dodatkowo importer zapewnia, że klienci mają prawo do pomocy w ramach programu Assistance.

SsangYong XLV – podsumowanie

SsangYong w Polsce wiąże duże nadzieje z modelem XLV. Należy on bowiem do najbardziej popularnego segmentu SUV-ów, którego dynamika sprzedaży ciągle rośnie. Pytanie tylko, jak przekonać Polaków do mało znanej koreańskiej marki? Na pewno atutami będą: niska cena, bogate wyposażenie i dobre wraunki gwarancji. A co z techniką: uważamy, że jest ona na naprawdę dobrym, choć nie najwyższym poziomie. Wystarczy tylko przejerzeć listę wyposażenia XLV-a i konkurencyjnego Tucsona. W Hyundaiu znajdziemy wielu asytystentów jazdy, żadnego (poza kamerą cofania) nie oferuje SsangYong. Ale też pamiętajmy, że jest duża grupa klientów, którym nie zależy na „elektronicznych bajerach” i cenią sobie proste rozwiązania, takie choćby jak wolnossący benzynowy silnik. Gdy SsangYong w Polsce wprowadzi do sprzedaży wersję z instalacją gazową LPG (trwają właśnie testy) z pewnością zwiększy atrakcyjność modelu.

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 2/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe elektryczne Mercedesy; wszystkie SUV-y na polskim rynku - poradnik kupującego; porównanie dużych kombi marek premium; test Skody Karoq; Citroen Grand C4 Picasso - podsumowanie testu długodystansowego; smartfon jako narzędzie do kontrolowania auta; wideorejestratory policyjne; polecane silniki Peugeota; używany Nissan Qashqai II.
Czy SsangYong XLV odniesie rynkowy sukces?
Tak

66 %

Nie

34 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (14)

No photo
No photo ~wszystko jest dla ludzi Użytkownik anonimowy
~wszystko jest dla ludzi :
No photo ~wszystko jest dla ludzi Użytkownik anonimowy
Każdy samochód skierowany jest do trochę innego kupca.
Po prostu kupując samochód tego typu nie należy skreślać SSangYonga tylko pójść do salonu obejrzeć, przejechać się nim. Później należy pójść do salonów innych marek, przejechać się innymi samochodami, a potem w domu na spokojnie porównać, w którym najlepiej się czuło i co człowiekowi najbardziej jest potrzebne.
Potem dopiero przychodzi kwestia ceny i można zacząć negocjacje - najlepiej z kilkoma konkurencyjnymi markami.
17 cze 16 07:52 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pinky Użytkownik anonimowy
~pinky :
No photo ~pinky Użytkownik anonimowy
Ja nim jeżdzilem diesel AT i 4x4.Jeździ dużo lepiej niż Sportage poprzedniej generacji który był totalnie mułowatyZ początku myślałem że to LR Evoqe.W środku jednak typowy Koreańczyk.Ceny full wypasu wysokie ale nowe X1 BMW w najniższej mocy o takim wypasie zaczynają się od 2ooooo.Może warto jak ktoś nie wie co z forsą robic albo ma firmę i za chwilę ogłosi wykup leesingu bo mu nie idzie.
14 cze 16 13:17 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~vanoss Użytkownik anonimowy
~vanoss :
No photo ~vanoss Użytkownik anonimowy
10 lat temu podbnie mówiono o Kii, brzydkie, tandetne. Dzisiaj z Kii już nikt się nie śmieje. Może ten model to nie rynkowy hit ale widać, że firma obrała dobry kierunek i z pewnością obecne modele w porównaniu do tych z kilku lat wstecz już takie dziwne nie są.
14 cze 16 11:49 | ocena: 91%
Liczba głosów:11
91%
9%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~b0 Użytkownik anonimowy
~b0 :
No photo ~b0 Użytkownik anonimowy
zapomnieliscie dodac, ze najlepiej kupic skode tsi/tdi.
14 cze 16 11:40 | ocena: 69%
Liczba głosów:13
69%
31%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~as Użytkownik anonimowy
~as :
No photo ~as Użytkownik anonimowy
dajcie spokój
13 cze 16 13:05 | ocena: 58%
Liczba głosów:12
58%
42%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~facet Użytkownik anonimowy
~facet :
No photo ~facet Użytkownik anonimowy
Widziałem na żywo co za design ,zapytalem sie sam siebie co to za koncept. Na zywo wielkie wrazenie!
16 cze 16 22:07 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Krzysztof Użytkownik anonimowy
~Krzysztof :
No photo ~Krzysztof Użytkownik anonimowy
Nie rzadnego a żadnego
Chyba że chodziło o rządnego
13 cze 16 19:31 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jony Użytkownik anonimowy
~Jony :
No photo ~Jony Użytkownik anonimowy
Lubie to
28 cze 17 22:22
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~nina Użytkownik anonimowy
~nina :
No photo ~nina Użytkownik anonimowy
Lepszy od tiguana.
6 lis 16 17:46 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~babcia Użytkownik anonimowy
~babcia :
No photo ~babcia Użytkownik anonimowy
niska cena, bogate wyposażenie i dobre wraunki gwarancji , Assistance.? Nie tylko oni ! ! ale tylko 6 lat na korozje !! A cena jako tako wyposażonego ok. 100.000 tyś,.zł nie powala. Co prawda WV Tiguan, Ford Kuga, to ok.150 000 tys zł. Ale w kolejce już stoi Yeti II, albo nawet Kodiaq. Trudno wybrać !
23 cze 16 10:54 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

SsangYong XLV – czy niską ceną wykosi konkurencję? (slajd 1 z 23)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego