Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - który SUV za 80 tys. zł będzie lepszym wyborem?

19 mar, 08:11

Najtańszego Dustera można nabyć już za 39 900 zł, a ceny Mitsubishi ASX rozpoczynają się od 68 990 zł. Choć różnica cenowa między wersjami podstawowymi jest duża, sprawdzamy, który model będzie lepszym wyborem, jeśli zdecydujemy się wydać na niego 80 tys. zł

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Wolnossący silnik ASX-a ma 117 KM, doładowany w Dusterze – 125 KM
  • Dzięki doładowanemy silnikowi Dacia Duster ma lepszą dynamikę
  • Do zakupu Dacii Duster zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4

Ale jak to? Jak możecie porównywać uznany japoński samochód taki jak Mitsubishi ASX z budżetowym SUV-em z Rumunii - czyli Dacią Duster? – przewidujemy, że takie komentarze pojawią się w sieci po publikacji tego materiału. Przyznajemy, że wcale go nie planowaliśmy, ale ponieważ użytkujemy ASX-a w teście długodystansowym, a w międzyczasie na redakcyjnym parkingu pojawił się nowy Duster, stwierdziliśmy: dlaczego nie!

Mitsubishi ASX to doświadczony gracz na rynku, debiutował bowiem w 2010 roku. Od tego czasu był kilka razy modernizowany, po raz ostatni pod koniec ubiegłego roku. Dacia Duster zadebiutowała również w 2010 roku, ale testowany przez nas egzemplarz to model drugiej generacji, która pojawiła się w salonach Dacii w lutym bieżącego roku. Tyle w kwestii zarysu historycznego, przyjrzyjmy się zatem, co te auta potrafią.

Zaczniemy od przyjemności prowadzenia. Starsze konstrukcyjnie Mitsubishi ASX musi w tej dziedzinie ustąpić miejsca nowszej Dacii Duster. Mitsubishi ASX ma sztywno zestrojone zawieszenie, które gorzej amortyzuje nierówności nawierzchni. W dodatku w prowadzeniu nie pomaga także mniej precyzyjny układ kierowniczy. Co innego Dacia Duster – zwłaszcza na tle pierwszej generacji wyczuwa się duże zmiany na korzyść. Nowy, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Dacii dostarcza wystarczającą ilość informacji zwrotnych z kół, a sposób amortyzacji dziur w nawierzchni może posłużyć za wzorzec dla wielu samochodów w tej klasie.

Wolnossący silnik Mitsubishi ASX to konstrukcja, która ma już swoje lata, ale zbiera pozytywne opinie za trwałość i bezproblemową obsługę. Ma raczej umiarkowany temperament, a szybka jazda wymaga utrzymywania wysokich obrotów. W efekcie, gdy próbujemy wykorzystać Mitsubishi ASX do bardziej dynamicznego przemieszczania się, zaczyna mocno hałasować. Po przekroczeniu 100 km/h na 5. biegu buczenie spod maski staje się męczące i, żeby je zlikwidować, mamy ochotę włączyć kolejne przełożenie. Niestety, skrzynia jest 5-stopniowa. Na szczęście 115-konny silnik Mitsubishi ASX-a mało pali.

Dacia Duster ma lepszą dynamikę

Doładowana jednostka Dacii Duster przede wszystkim jest mocniejsza o kilka koni mechanicznych, a dzięki turbinie uzyskuje o 51 Nm więcej, co korzystnie wpływa na jej elastyczność. W mieście trzeba się tylko przyzwyczaić do krótkiej „jedynki”, którą zestopniowano pod jazdę w terenie. Także i w tym modelu podczas przyspieszania robi się głośno w kabinie, ale dźwięk silnika irytuje mniej niż w Mitsubishi ASX. Podczas jazdy autostradą ze stałą prędkością w Dacii Duster jest zdecydowanie ciszej, w czym pomaga szósty bieg. Downsizingowy motor w Dacii okazał się jednak bardziej paliwożerny – zużył aż o 1,4 l więcej benzyny na 100 km. Wysokie spalanie to po części efekt napędu na obie osie. W Dacii Duster drażniła nas też obsługa lewarka biegów, który potrafi haczyć.

Żaden z samochodów nie zachwyca pod względem przestronności wnętrza ani jakością wykończenia. O ile kierowcy o wzroście do 180 cm uda się jeszcze znaleźć optymalną pozycję, o tyle siedzący za nim pasażer o zbliżonych gabarytach w żadnym z aut nie będzie podróżował wygodnie (nieco więcej miejsca na kolana oferuje Mitsubishi ASX). Deski rozdzielcze obu rywali wykonano z twardych tworzyw, ale w Mitsubishi jest więcej kolorowych detali. Kufer Mitsubishi ASX jest pojemniejszy, ale wcale nie bardziej ustawny. Dodatkowe litry uzyskano w nim, stosując seryjny zestaw naprawczy. W mniejszym bagażniku Dacii Duster było koło zapasowe.

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - wyniki testu drogowego

Dacia Duster Mitsubishi ASX
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,8 s 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s 12,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 20,6 s 21,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 7,2 s 13,2 s
Elastyczność 60-100 km/h (5/6. bieg) 12,5/16,8 s 19,7 s/-
Masa rzeczywista/ładowność 1409/458 kg 1367/503 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,0 m 11,3/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 43,9 m (opony zimowe) 44,7 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 44,3 m (opony zimowe) 45,7 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 8,5 l/100 km 7,1 l/100 km
Zasięg 590 km 890 km

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - dane techniczne

Duster 1.2 TCe 4WD ASX 1.6i 2WD
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16 benz. R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk wielopunktowy/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1590
Moc maksymalna (KM/obr./min) 125/5300 117/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 205/2300 154/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 179 183
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 5-biegowa
Napęd 4x4 przedni
Hamulce (przód/tył) tw/b tw/t
Pojemność bagażnika (l) 376-1409 (koło zapasowe) 406-1206 (zestaw naprawczy)
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 63
Marka i model opon testowanego auta Barum Polaris 3 Goodyear Ultra Grip
Rozmiar opon testowanego auta 215/60 R 17 225/55 R 18
Spalanie fabr. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 6,4/145 5,9/136

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - wyposażenie

Duster 1.2 TCe 4WD ASX 1.6i 2WD
Wersja Prestige Intense Plus NAVI
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy S/S/S/N S/S/S/S
Reflektory LED/ksenony N/N N/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna (1-strefowa) S/1300 zł N/S
System multimedialny/nawigacja S/S (rozszerzone mapy 300 zł) S/S
Bluetooth/USB/Apple CarPlay i Android Auto S/S/N S/S/S
Przyciemniane szyby tylne/relingi S/S S/N (S w Instyle)
Kontrola zjazdu ze wniesienia/wsp. ruszania pod górę S/S N/S
Dostęp bezkluczykowy/elektrycznie sterowana klapa 1000 zł/N S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/N
Czujniki parkowania tylne S N (S w Instyle)
Kamera cofania/system automatycznego parkowania S (4 kamery 1100 zł)/N S/N
Podgrzewane fotele przednie 600 zł S
Zestaw naprawczy/koło zapasowe S/400 zł S/N
Tapicerka skórzana 1450 zł N (S w Instyle)
Elektrycznie sterowane fotele z przodu z pamięcią ustawień N N (S w Instyle)
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu N/N N (S w Instyle)/N (S w Instyle)
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych S/N N/N
Lakier metalizowany/alufelgi 2000 zł/S (17 cali) 2300 zł/S (18 cali)

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - gwarancja i ceny

Duster 1.2 TCe 4WD ASX 1.6i 2WD
Cena podstawowa 70 800 zł 79 990 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 39,4 proc. 44,2 proc.
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km 5 lat lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 6 lat 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub rok co 20 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 77 500 zł 82 290 zł

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - nasza opinia

Słabsza elastyczność wolnossącego silnika i mniej precyzyjne prowadzenie powodują, że w tych kategoriach Mitsubishi ASX przegrywa z Dacią Duster. Atuty Mitsubishi ASX to jednak: niższe spalanie, lepsze wyposażenie, 5-letnia gwarancja i mniejsze ryzyko awarii wolnossącego motoru. Z kolei do zakupu Dacii Duster zachęcają: przyjemniejsze prowadzenie, lepsza dynamika silnika oraz dzielność terenowa, którą zapewnia napęd 4x4.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Dacia Duster kontra Mitsubishi ASX - który SUV za 80 tys. zł będzie lepszym wyborem? (slajd 1 z 23)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego