Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Który crossover daje najwięcej przyjemności z jazdy?

24 maja 15 11:34

Oto trzej przedstawiciele coraz bardziej popularnych crossoverów. Pytanie tylko: który z nich zapewnia największą frajdę, a przy tym najlepsze walory praktyczne? Każde z tych aut ma benzynowy silnik i przedni napęd, ale który model warto kupić - Fiata 500X, Peugeota 2008 czy Suzuki Vitarę?

Udostępnij
0
Skomentuj

Ciekawa stylistyka i podwyższone nadwozie, okraszone elementami znanymi z samochodów terenowych, to krótka charakterystyka, która pozwoli wam szybko zorientować się, że chodzi o coraz modniejsze crossovery. To ważne elementy, jednak niemniej istotne są też przyjemność z prowadzenia i praktyczność tych samochodów. Pytanie tylko, który z trzech pojazdów najlepiej spełnia te kryteria: Fiat 500X, Peugeot 2008 czy Suzuki Vitara?

Samochody biorące udział w naszym porównaniu mają przedni napęd (Fiat 500X i Suzuki Vitara są oferowane również w wersjach 4x4), a pod ich maskami pracują benzynowe silniki. Jednak w każdym przypadku w inny sposób uzyskiwana jest moc. W najmocniejszym w tym zestawieniu Fiacie zastosowano 4-cylindrową doładowaną jednostkę, generującą 140 KM. Doładowany benzyniak pracuje też w Peugeocie, ale w tym przypadku jest to 3-cylindrowy motor. Suzuki jako jedyne w dalszym ciągu stosuje wolnossącą konstrukcję o mocy 120 KM.

Są to auta dla tych, którzy lubią się wyróżniać na ulicy

Pod względem możliwości silnika to właśnie Suzuki Vitara wypada najmniej korzystnie. Nie dość, że jego dynamika okazuje się przeciętna, to na dodatek do uzyskania w miarę dobrego przyspieszenia niezbędne jest korzystanie z górnego zakresu prędkości obrotowych. To z kolei powoduje wyraźny wzrost głośności. Nadmierny hałas przeszkadza również w trakcie szybkiej jazdy autostradą.

Fiat 500X i Peugeot 2008 zdecydowanie raźniej zabierają się do pracy, i to już w dolnym zakresie prędkości obrotowych. Jednak i między tymi pojazdami widać różnice, bo mimo że Fiat jest najmocniejszy, to i tak okazał się mniej dynamiczny w trakcie sprintu od 0 do 100 km/h. Poza tym francuski silnik wcale nie brzmi źle, mimo że ma 3 cylindry. Na Peugeota 2008 skuszą się ci kierowcy, którym zależy nie tylko na dynamice, lecz także na niskim spalaniu – francuski crossover zużywa zdecydowanie mniej paliwa niż rywale.

Poczciwe spojrzenie Fiata, zadziorne Peugeota i surowe Suzuki – każdy z producentów ma inny sposób na stylistykę, 
która ma skłonić kierowców do wybrania danego samochodu Poczciwe spojrzenie Fiata, zadziorne Peugeota i surowe Suzuki – każdy z producentów ma inny sposób na stylistykę, która ma skłonić kierowców do wybrania danego samochodu Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Suzuki i Fiata można kupić również z napędem 4x4

Podwyższone nadwozia bohaterów naszego porównania powinny umożliwić łatwe pokonywanie wyboistych dróg. Rzeczywiście, pod tym względem każde z aut sprawdza się bardzo dobrze, choć trzeba pamiętać, że w żadnym z nich nie zastosowano napędu 4x4. Jednak nie mamy wątpliwości, że nikt nawet nie będzie próbował wjazdu na bezdroża.

Rewirem tych modeli są przede wszystkim asfaltowe drogi – dlatego bardziej interesowało nas zachowanie pojazdów w takich warunkach. Wspólną dla całej trójki cechą jest sztywna charakterystyka układów jezdnych.

Czy to oznacza, że auta te jeżdżą identycznie? W żadnym wypadku. Zdecydowanie najbardziej dynamicznie prowadzi się Peugeota, nie tylko z racji sztywnej charakterystyki układu jezdnego, lecz także za sprawą precyzyjnego układu kierowniczego. Chęć dynamicznego podróżowania po zakrętach potęguje dodatkowo kierownica o niewielkiej średnicy – kojarzy się to bardziej z samochodami o sportowym charakterze niż z crossoverami.

Na dobre prowadzenie można liczyć również w przypadku Vitary. Jednak w tym modelu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów przeszkadza niezbyt precyzyjny układ kierowniczy. Poza tym w trakcie testu ujawniła się jeszcze jedna niedoskonałość japońskiego samochodu – po wyjściu z łuku kierownica nie wraca samoczynnie do środkowego położenia.

Fiat w obu rzędach siedzeń zapewnia najwięcej miejsca nad głowami.

Fiat 500X to samochód, którym najmniej chętnie przemyka się po krętych odcinkach dróg. Owszem, nadwozie nie przechyla się nadmiernie w takiej sytuacji, ale 500X sprawia wrażenie bardziej ociężałego od konkurencyjnych modeli.

Fiat 500X lepiej się natomiast spisuje pod względem komfortu resorowania. To prawda, że rywale również zapewniają pasażerom zadowalający komfort jazdy, ale to właśnie Fiat jest w tym najlepszy. Podczas gdy w Peugeocie oraz Suzuki w trakcie pokonywania gęstych poprzecznych nierówności do jadących docierają wstrząsy, w Fiacie nawet w takiej sytuacji nie odczuwa się dyskomfortu.

Brak napędu 4x4 nie oznacza, że całkowicie zrezygnowano z systemów, które mają wspomagać jazdę w trudnych warunkach drogowych. W Peugeocie odpowiada za to Grip Control. Dzięki niemu oprócz standardowego ustawienia można wybrać tryby: śnieg, błoto, piasek albo wyłączyć ESP.

Z kolei w przednionapędowym Fiacie 500X zastosowano układ Traction+. W tym przypadku pokrętłem na konsoli środkowej wybiera się ustawienia: Auto, Sport lub Traction. W ostatnim z nich w razie jazdy po nawierzchni o małej przyczepności (szuter, błoto, śnieg czy lód) system dba o to, żeby moment obrotowy z koła tracącego przyczepność był przekazywany na koło obracające się na stabilniejszej nawierzchni.

Na żadne wspomaganie w trudnych warunkach nie może natomiast liczyć kierowca Suzuki Vitary. W tym przypadku trzeba po prostu zdecydować się na droższą wersję z napędem na wszystkie koła.

Peugeot jest najciaśniejszy z tyłu. Fiat w obu rzędach siedzeń zapewnia najwięcej miejsca nad głowami. Wysocy pasażerowie  najmniej przestrzeni nad głowami  mają z tyłu
w Suzuki Peugeot jest najciaśniejszy z tyłu. Fiat w obu rzędach siedzeń zapewnia najwięcej miejsca nad głowami. Wysocy pasażerowie najmniej przestrzeni nad głowami mają z tyłu w Suzuki Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Peugeot jest najciaśniejszy z tyłu.

A który model powinniście wybrać, jeśli zależy wam na praktycznym nadwoziu? Na pewno na minus wyróżnia się w tej kwestii Peugeot. Wprawdzie – podobnie jak u rywali – w jego wnętrzu zapewniono wystarczającą ilość miejsca z przodu, ale już z tyłu francuski crossover okazuje się zdecydowanie ciaśniejszy na szerokość i na wysokości kolan. Pod względem pojemności bagażników pozytywnie wyróżnia się Suzuki Vitara, tyle że warto zauważyć, że 375 l pojemności to niewielka przewaga nad rywalami, których kufry pomieszczą po 350 l.

Jeśli chodzi o projekt wnętrza, to nie wyróżniliśmy żadnego samochodu. Oczywiście, każde z tych aut kusi na swój sposób, ale to nie zmienia faktu, że w każdym z nich użyto dobrych materiałów wykończeniowych, a obsługa urządzeń pokładowych jest łatwa i częściowo odbywa się za pomocą dotykowych ekranów.

Przyjemność z jazdy modnym crossoverem nie jest niestety tania. Wprawdzie najmniej zapłacicie za Suzuki Vitarę, ale i tak auto kosztuje prawie 80 000 zł. Przy okazji japoński model ma najbogatsze wyposażenie (tylko w nim w serii airbag kolanowy i ledowe światła). Ubożej wyposażeni rywale kosztują ponad 80 000 zł.

Nasza opinia - Który crossover daje najwięcej przyjemności z jazdy?

Vitara wygrała dzięki korzystniejszej cenie i bogatemu wyposażeniu. Podoba mi się także to, że w tym przypadku można jeździć nie tylko modnym, lecz także praktycznym crossoverem. W tym aucie przeszkadza mi jedynie zbyt flegmatyczne działanie jednostki napędowej.

Suzuki Vitara, Peugeot 2008 i Fiat 500X - dane techniczne oraz osiągi

Dane producenta Suzuki Vitara Fiat 500X Peugeot 2008
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 t.benz./R4/16 t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk wielopunktowy wtrysk wielopunktowy wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1586 1368 1199
Moc maksymalna (KM/obr./min) 120/6000 140/5000 130/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 156/4400 230/1750 230/1750
Skrzynia biegów man. 5 man. 6 man. 6
Napęd przedni przedni przedni
Masa własna/ładowność (kg) 1075/655 1320/555 1080/565
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 375-1120 350-1000 350-1194
Opony testowanego auta 215/55 R 17 225/45 R 18 195/60 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l) 47 48 50
Rozstaw osi (mm) 2500 2570 2538
Dł./szer./wys. (mm) 4175/1775/1610 4248/1796/1600 4159/1739/1556
Osiągi Suzuki Vitara Fiat 500X Peugeot 2008
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s 9,8 s 9,3 s
Prędkość maksymalna 180 km/h 190 km/h 200 km/h
Spalanie w mieście 6,3 l/100 km 7,2 l/100 km 6,0 l/100 km
Spalanie poza miastem 4,8 l/100 km 4,9 l/100 km 4,1 l/100 km
Spalanie średnie 5,3 l/100 km 5,7 l/100 km 4,8 l/100 km
Teoretyczny zasięg 885 km 840 km 1040 km
Minimalna średnica zawracania 9,8 m 11,5 m 10,4 m

Suzuki Vitara, Peugeot 2008 i Fiat 500X - punktacja

Nadwozie Maks. punktów Vitara 500X 2008
Przestronność z przodu 40 26 31 23
Przestronność z tyłu 30 20 21 16
Pojemność bagażnika 25 16 15 15
Ładowność 15 15 12 12
Widoczność 20 18 18 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 26 26
Ergonomia obsługi 20 18 18 18
Jakość wykończenia 20 17 19 19
Suma punktów 200 157 158 146
Napęd i zawieszenie Maks. punktów Vitara 500X 2008
Przyspieszenie 25 15 18 19
Prędkość maksymalna 10 7 8 9
Skrzynia biegów 15 12 11 11
Zachowanie na drodze 30 27 25 27
Komfort jazdy 30 26 28 26
Układ kierowniczy 15 10 13 13
Średnica zawracania 5 10 8 9
Suma punktów 130 107 111 114
Koszty Maks. punktów Vitara 500X 2008
Cena po doposażeniu 50 41 39 40
Zużycie paliwa 30 22 22 24
Wyposażenie – komfort 30 19 21 21
Wyposażenie – bezpieczeństwo 30 16 11 11
Ubezpieczenia 10 10 10 9
Gwarancja 15 10 7 8
Przeglądy 20 13 13 13
Su­ma punktów 185 131 123 126
Wynik końcowy 515 395 392 386
Miejsce w teście 1. 2. 3.
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 8/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. prezentacja nowej generacji Kii Ceed; pierwsza jazda nowym Audi A7 Sportback; porównanie SUV-ów z różnych stron świata; test Dacii Duster II; Hyundai Ioniq Electric w zimowych warunkach; raport - czy już czas na auta elektryczne w Polsce?; naprawiamy elektryczne szyby; poszukiwane kompakty z drugiej ręki; używane BMW serii 5 E39; nowa Toyota Land Cruiser na bezdrożach Namibii.

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Który crossover daje najwięcej przyjemności z jazdy?

Oto trzej przedstawiciele coraz bardziej popularnych crossoverów. Pytanie tylko: który z nich zapewnia największą frajdę, a przy tym najlepsze walory praktyczne? Każde z tych aut ma benzynowy silnik i przedni napęd.

Który crossover daje najwięcej przyjemności z jazdy? (slajd 1 z 29)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego