Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Toyota Prius - Jak oszczędna jest naprawdę?

4 kwi 16 13:57

Toyota obiecuje, że nowy Prius pali zaledwie 3,3 l/100 km – sensacyjny wynik! Jednak czy osiągnie się go w realnych warunkach na polskich drogach? Sprawdziliśmy to i wiele innych parametrów Priusa 4. generacji.

Udostępnij
0
Skomentuj

Już niejeden raz Toyota udowodniła, że jest ekspertką w budowie oszczędnych i niezawodnych aut hybrydowych. Dlatego nasze oczekiwania wobec czwartej generacji Priusa są bardzo wysokie. Toyota podeszła ambitnie do tematu – twierdzi, że średnie fabryczne spalanie zmniejszonoz 3,9 l/100 km w poprzedniku do 3,3 l w nowym modelu. Czy taki wynik można osiągnąć poza hamownią pomiarową?

Toyota Prius - Spalanie jest bardzo zmienne

Pierwszą przeszkodą były dla nas 17-calowe koła z oponami o szerokości 215 mm, w które wyposażono auto testowe. Toyota uczciwie w katalogu przyznaje, że szersze, większe i cięższe gumy zwiększają spalanie o 0,3 l/100 km.

Oszczędź nawet 517 zł na ubezpieczeniu OC!

Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.

Najmniej udało nam się zużyć w Priusie 3,8 l/100 km. To była spokojna wieczorna jazda po Warszawie – optymalne warunki, bez ekstremalnego ecodrivingu i bycia zawalidrogą. Jednak już dynamiczna jazda na krótkich odcinkach w gęstszym ruchu podwyższyła wynik do 5,1 l/100 km. Co ciekawe, komputer pokładowy wskazał przy tym pomiarze 4,6 l/100 km.

Najbardziej obawialiśmy się wyjazdu na autostradę – przy prędkości ok. 140 km/h silnik elektryczny nieznacznie wspiera spalinowy, ale Prius zadowolił się tu 5,7 l/100 km. Oszczędnie, choć o 58 proc. więcej niż obiecuje Toyota. Prius potrafi mało palić, tyle że jest czuły na styl jazdy i warunki drogowe. Dużo satysfakcji przynosi... jazda w korku! Podczas gdy inni cały czas marnują benzynę, my podjeżdżamy na silniku elektrycznym. W zakorkowanym mieście do 55 proc. dystansu Prius potrafi pokonać na prądzie.

Po wyjechaniu z korka pozytywnie zaskakuje dynamika. Reakcja na gaz jest o wiele bardziej bezpośrednia niż w poprzedniku, silnik benzynowy też już tak bardzo nie wyje. A w trybie Power Prius wręcz wyrywa do przodu. Jazda potrafi sprawiać przyjemność. Komfortowo zestrojono też zawieszenie, typowe dla polskich dróg nierówności są dobrze amortyzowane. Nie przesadzono z siłą wspomagania układu kierowniczego, daje on właściwe wyczucie auta. Mała jest za to ładowność: 395 kg oznacza, że pięciu dorosłych mężczyzn nie włoży już nic do bagażnika.

Toyota Prius - Dużo asystentów jazdy

Na pewno za to będą bezpiecznie podróżowali – na pokładzie wersji Prestige znalazły się: układ antykolizyjny z wykrywaniem pieszych, aktywny asystent pasa ruchu, skaner znaków drogowych, adaptacyjny tempomat, czujniki martwego pola i ruchu poprzecznego podczas cofania oraz tak prozaiczne rzeczy, jak czujniki parkowania i kamera cofania. Parkowanie równoległe wykona też za nas „automat”, jednak gdy zechcemy zrobić to sami, trzeba się przygotować na atak pikania. Sygnały dźwiękowe wysyłają jednocześnie wsteczny bieg (i nie da się tego wyłączyć), czujniki parkowania i – o dziwo – monitor ruchu poprzecznego. Można oszaleć!

Nowy Prius jest o 20 000 zł droższy od poprzednika, tańszy od VW Golfa GTE, ale za 141 900 zł można kupić porównywalnie wyposażonego Forda Mondeo Hybrid.

Toyota Prius - to nam się podoba

Komfortowe zawieszenie, bogaty pakiet systemów asystujących, duży bagażnik, harmonijna współpraca silników spalinowego i elektrycznego.

Toyota Prius - to nam się nie podoba

Chaotycznie rozplanowany kokpit, ograniczona przestrzeń nad głowami z tyłu, niska ładowność, o wiele wyższa cena niż w poprzedniku.

Toyota Prius - nasza ocena

Choć do fabrycznych wyników spalania należy podejść z dystansem, Prius to godne polecenia auto. Szczególnie dobrze sprawdza się w mieście, a w trasie radzi sobie lepiej od poprzednika. Szkoda tylko, że ten był aż o 20 000 zł tańszy... Oby okazał się równie niezawodny.

Toyota Prius - dane techniczne

Silnik-typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + elektr.
Pojemność 1798 ccm
Moc silnika benzynowego 98 KM/5200 obr./min.
Moc silnika elektrycznego 72 KM
Łaczna moc zespołu 122 KM
Skrzynia biegów/napęd aut. e-CVT/przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,3 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Średnie spalanie testowe 4,5 l/100 km
Długość, szerokość, wysokość 4540/1760/1470 mm
Rozstaw osi 2790 mm
Pojemność bagażnika 501-1633 l
Cena tesotwanej wersji 141 900 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej