CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.474.544.411.99
Średnio4.684.904.582.19
Najdrożej4.955.194.942.35

Porównanie 10-letnich kombi - prestiżowe i z mocnym dieslem

27 wrz 16 18:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Choć to tylko klasa średnia, opisywane wersje przed 10 laty w salonach kosztowały grubo ponad 200 tys. zł. Obecnie są o wiele tańsze, ale pojawiają się inne kłopoty…

Na celowniku kombi z mocnym dieslem

W naszym teście pod lupę wzięliśmy modele prestiżowych marek sprzed 10 lat. Postanowiliśmy iść na całość: dobre auto, to i mocny diesel, najlepiej V6. Żeby nie przesadzić z kosztami, skupiliśmy się na klasie średniej, ale z nadwoziem kombi – będzie praktyczniej. Najchętniej też zobaczylibyśmy bogate wyposażenie.

W salonach taka kombinacja kosztowała majątek. Spójrzmy przykładowo na cennik BMW z 2006 roku. „Trójką” można było wyjechać z salonu po zostawieniu 112 tys. zł. Jeśli wybór padł na kombi 325d z nieco bogatszym pakietem, to kwota rosła już do 181 tys. zł. Ale przecież chcielibyśmy jeszcze: czujniki parkowania, biksenony, automatyczną klimatyzację, nawigację, ładne felgi, skórzaną tapicerkę itd. Rachunek? Raczej powyżej 250 tys. zł…

Obecnie wartość każdego z tych aut nie przekracza kwoty, którą w salonie trzeba było zostawić za same dodatki – 35 tys. zł pozwala już trochę powybredzać.

Volvo V50 (2004-12) - od 14 500 zł Volvo V50 (2004-12) - od 14 500 zł Foto: Sven Krieger / Auto Bild

Volvo w klasie średniej?

Ale zaraz, zaraz, Volvo V50 obok Audi A4 i BMW serii 3? Przecież to nie ten segment! Niemieckie auta to klasa średnia, szwedzki model konstrukcyjnie bazuje na Fordzie Focusie 2. generacji. Pomijając nawet bardzo populistyczny rodowód, V50 należałoby przecież porównywać raczej z kompaktami niż z klasą średnią. Rzeczywiście – to są fakty.

Spójrzmy jednak na liczby: długość kombi klasy średniej przekracza nawet 4,8 m (np. Citroën C5, Ford Mondeo), ale jeśli przeanalizuje się auta prestiżowe, które nie są nastawione na maksymalne możliwości przewozowe, to wyjdzie, że są one znacznie krótsze: długość BMW Touring to zaledwie 4520 mm, zaś Volvo V50 – raptem o 6 mm mniej. W porównaniu rozstawu osi V50 ustępuje A4 o… 2 mm! Oczywiście, nie chcemy dowieść, że to równorzędny rywal, ale uznaliśmy, że warto wziąć je pod uwagę.

Używane prestiżowe auta to kusząca oferta, ale nie kupujcie ich za ostatnie pieniądze!

Wiemy już, że nie możemy liczyć na szczególnie przestronne wnętrze, ale który z naszych konkurentów będzie pod tym względem najlepszy?

Werdykt okazuje się zaskakująco łatwy: BMW serii 3. Ma najszersze wnętrze z przodu i z tyłu (ale ukształtowanie kanapy nie sprzyja podróży we trójkę) i oferuje najwięcej miejsca na nogi siedzących na tylnej kanapie.

Audi jest tylko poprawne, za to Volvo wyraźnie pokazuje tu swoje ograniczenia – okazuje się zdecydowanie węższe i krótsze. V50 przegrywa również w porównaniu pojemności bagażników: 417 l to rzeczywiście mało, nawet w zestawieniu z konkurencją (Audi: 442 l, BMW: całkiem przyzwoite 460 l).

Nie popadajmy jednak w przesadę – na jeden wyjazd wakacyjny można wypożyczyć boks dachowy, a w codziennej eksploatacji mało kto wykorzystuje całą pojemność kufra.

Za to nasi konkurenci oferują eleganckie wykończenie (znowu z tyłu Volvo – po złożeniu kanapy straszy goła blacha), dodatkowe schowki i siatki zabezpieczające pasażerów przed ładunkiem (świetne rozwiązanie – można je rozpiąć za fotelami). Niestety, wiele dodatków wymagało dopłaty.

Jaki napęd jest najlepszy?

Zainteresowani prestiżowymi modelami bardziej niż litry w bagażniku cenią sobie jakość wykończenia. I znowu na prowadzenie wychodzi BMW, ale tym razem przewaga nad Audi jest tylko minimalna. Volvo ocenimy najniżej, choć też pozytywnie. Podczas oględzin auta zwróćcie uwagę na wyposażenie, bo wysoka cena w salonie nie zawsze szła w parze z kompletem pożądanych dodatków. Dopłaty wymagała np. skórzana tapicerka.

Audi A4 B7 Avant (2004-08) - od 20 000 zł Audi A4 B7 Avant (2004-08) - od 20 000 zł Foto: Sven Krieger / Auto Bild

W Audi wszystko jest poukładane już od wielu lat – auta mają napęd przedni lub 4x4. W przypadku A4 2.7 TDI przewidziano wariant 2WD; żeby cieszyć się z zalet napędu wszystkich kół, szukajcie w ogłoszeniach odmiany 3.0 TDI.

Odwrotną filozofię stosuje BMW – w klasie średniej podstawowy jest napęd tylny! Niektóre diesle 3.0 wyjechały z salonów jako 4x4 (w nazwie mają „x”). W V50 nie ma wyboru – wszystkie dostępne na rynku diesle są przednionapędowe.

Czy napęd jest ważny? Z pewnością, ale nie powinien decydować o zakupie – ważniejszy jest charakter modelu. Audi prowadzi się perfekcyjnie, do tego zapewnia dobry komfort.

BMW nastawione jest bardziej sportowo, do czego przekonuje nie tylko zawieszenie, lecz także silnik. BMW najlepiej przyspiesza i rewelacyjnie hamuje. Jest też minimalnie cichsze od konkurentów.

Mniejsze Volvo najczęściej ma skrzynię automatyczną (manualną włączono do oferty w późniejszym terminie).

Kłopotliwy temat: koszty

Jeśli chodzi o spalanie, to różnice nie są duże – średnie realne zużycie paliwa w Audi i Volvo to 7,5 l/100 km, BMW okazuje się nieznacznie oszczędniejsze (7,2 l/100 km). Ze względu na możliwości silników nie są to nazbyt wysokie wartości. Trzeba też pamiętać o dużej masie samochodów – auta, które były badane, realnie ważyły od 1575 do 1685 kg!

Wydaje się, że w kwestiach funkcjonalności nadwozia oraz przyjemności z jazdy werdykt jest prosty – stawiamy na BMW! Czy jednak cena zakupu i wydatki eksploatacyjne nie będą zbyt wysokie?

Niestety, „trójka” okazuje się najdroższa, choć A4 jest niewiele tańsze. Sporo zaoszczędzicie, jeśli zdecydujecie się na Volvo. Sam zakup to jednak nie wszystko – pozostają koszty napraw. Tu również na pierwszy plan wychodzi Volvo. Wiele elementów zawieszenia jest współzamiennych z Focusem II i Mazdą 3. Niestety, z oferty Volvo trzeba korzystać w przypadku części do silnika 2.4D (jeśli wybierzecie 1.6 lub 2.0 R4, będzie taniej). Na szczęście V50 okazuje się dosyć trwałe.

Eksploatacja Audi wiąże się – niestety – ze sporym ryzykiem wysokich wydatków. Przede wszystkim chodzi o rozciągające się łańcuchy rozrządu. Porządna naprawa (właściwie wymiana kompletu) oznacza wydatek rzędu 10 tys. zł, ale powinna zapewnić spokój na co najmniej 150 tys. km. Lepiej dobrze zastanowić się nad skrzynią biegów: automatyczna to osławiony bezstopniowy Multitronic, w którym rozciąga się łańcuch oraz zużywają koła talerzowe. Kłopoty dopadają użytkowników często już przed 200 tys. km. Koszty mogą być wysokie, bo sama para kół kosztuje 7 tys. zł!

W przypadku skrzyni manualnej taki przebieg będzie zazwyczaj oznaczał kres działania koła dwumasowego, ale tu ceny systematycznie spadają. Na szczęście w A4 B7 udało się zwiększyć trwałość zawieszenia i podwyższyć jakość tworzyw.

BMW serii 3 (E91) Touring (2005-12) - od 22 000 zł BMW serii 3 (E91) Touring (2005-12) - od 22 000 zł Foto: Sven Krieger / Auto Bild

Trzylitrowy diesel BMW ma zdecydowanie lepszą opinię niż równie popularny 2.0, jednak znaczne przebiegi opisywanych aut robią swoje – musicie liczyć się z rosnącą listą awarii. Możemy przy tym podzielić je na szybkie i raczej tanie w usunięciu (jak uszkodzone koło pasowe) oraz naprawdę problematyczne.

Do tych zaliczymy uszkodzoną pompę paliwową wysokiego ciśnienia – tłoczek pracuje w niewłaściwym położeniu, przez co powoduje powstawanie opiłków, które dostają się do układu wtryskowego. Pompa kosztuje nieco ponad 4 tys. zł, ale trzeba zacząć od czyszczenia układu paliwowego oraz… wymiany wtryskiwaczy (razem: 20 tys. zł!). Korozja na razie dotyczy najczęściej tylko podwozia.

Dane producenta Audi A4 BMW serii 3 Volvo V50
Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/V6/24 t.diesel/R6/24 t.diesel/R5/20
Pojemność skokowa (cm3) 2698 2993 2401
Moc maksymalna (KM/obr./min) 180/3300 197/3750 180/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 380/1400 400/1300-3250 350/1750
Skrzynia biegów/napęd 6b man./przedni 6b man./tylny 5b aut./przedni
Hamulce przód/tył tarcz. wentyl./tarczowe tarcz. wentyl./tarcz. wentyl. tarcz. wentyl./tarczowe
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) 4586/1772/1422 4520/1817/1418 4514/1770/1432
Rozstaw osi (mm) 2642 2760 2640
Pojemność bagażnika (l) 442-1354 460-1385 417-1307
Osiągi (dane testowe) Audi A4 BMW serii 3 Volvo V50
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 (fabr. 8,6) s 7,7 (fabr. 7,6) s 8,6 (fabr. 8,6) s
Prędkość maksymalna 224 km/h 233 km/h 220 km/h
Średnie zużycie paliwa 7,5 (fabr. 6,8) l/100 km 7,2 (fabr. 6,6) l/100 km 7,5 (fabr. 7,0) l/100 km
Średnica zawracania 11,1 m (fabr.) 11,0 m (fabr.) 10,6 m (fabr.)
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 39,2/38,9 m 37,9/37,0 m 38,3/38,7 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 59/67/70 dB (A) 59/66/69 dB (A) 59/66/70 dB (A)
Masa własna rzeczywista/ładowność 1680/470 kg 1685/445 kg 1575/445 kg
Eksploatacja Audi A4 BMW serii 3 Volvo V50
Olej silnikowy 5W-30 (VW 505.00; 8,0 l)* 0W-40 (7,5 l) 0W-30 (5,5 l)
Olej w skrzyni biegów 75W-90 Synth. (3,2 l) – man. 75W-80 (1,3 l) – man. Multi ATF (1161540) (7,5-7,8 l) – aut.
Płyn hamulcowy DOT 4 (1,0 l) DOT 4 (ok. 1,0 l) DOT 4+ (0,6 l)
Układ chłodzenia płyn z glikolu (12,0 l) płyn z glikolu (8,2 l) płyn z glikolu (10,0 l)
Rozrząd łańcuch łańcuch pasek
*dla serwisu Long Life norma 507.00
Kiedy wymieniać? Audi A4 BMW serii 3 Volvo V50
Olej silnikowy wraz z filtrem co 15 tys. km lub rok* wg wskazań, ok. 15-20 tys. km co 30 tys. km lub rok
Filtr przeciwpyłkowy co 15 tys. km co przegląd co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 50-60 tys. km co 30 tys. km
Płyn chłodzący co 3 lata  tylko kontrola tylko kontrola
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany bez okresowej wymiany co 160 tys. km
*dla serwisu Long Life norma 507.00
Zamienniki Audi A4 BMW serii 3 Volvo V50
Filtr oleju/powietrza od 50/60 zł od 60/135 zł od 40/85 zł
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) od 210/340 zł od 250/620 zł od 190/380 zł
Amortyzatory przód/tył (kpl.) od 440/340 zł od 660/400 zł od 560/520 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko) + koło od 830 + 1960 zł od 870 + 2855 zł skrzynia automatyczna
Reflektor/błotnik (przód) od 400/245 zł od 520/280 zł od 550/610 zł

Naszym zdaniem

Gdy ważne są koszty,

polecamy Volvo V50 – ładne, mocne, dające namiastkę prestiżu, ale w klasie kompakt. Jeśli celujecie w klasę średnią, Volvo odpada. Wtedy proponujemy bardziej użyteczne i sportowe BMW, choć Audi też nie jest złe.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat 3/2017 już w sprzedaży, a w nim: zapowiedź nowego Audi A3; fascynująca Kia Stinger; prezentacja Skody Octavii po liftingu; Citroën C3 kontra Peugeot 208 i Renault Clio; testy Opla Mokki X, Jaguara XJ i Toyoty GT86; czym grozi jazda na rezerwie; bezpieczny wyjazd na ferie; rodzaje systemów cisnienia w oponach; problemy z uruchomieniem auta - diagnostyka elektryki; Ford Kuga - test 100 tys. km; używane auta rodzinne za 10 tys. zł; Mercedes-AMG E 63 s - pierwsza jazda na torze; youngtimer - Alfa Romeo 155.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (51)

No photo
No photo ~Radość jak jeździ.... Użytkownik anonimowy
~Radość jak jeździ.... :
No photo ~Radość jak jeździ.... Użytkownik anonimowy
Onet, Auto Świat, Motor,Motocykl - to niemiecka propaganda na siłę tłumaczona przez kretynów nie potrafiących zrozumieć o co chodzi w oryginalnym artykule. Ot: słowo - kasa, słowo-kasa. O merytoryce i obiektywności Goebbelsów szkoda pisać. W skrócie: Deutschland, Deutschland uber alles, nawet jeśli chodzi o Audi/VW i BMW - największe kupy motoryzacyjne Europy.
19 paź 16 11:21 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fewe Użytkownik anonimowy
~fewe :
No photo ~fewe Użytkownik anonimowy
Wybralbym Volvo, bo oferuje wiecej niz konkurenci za nizsza cene. Wieksza trwalosc, bezpieczenstwo, mocniejsze blachy, najbardziej zywotny silnik (uznany za jednego z najlepszych diesli w historii), trwalsze zawieszenie, lepszy komfort jazdy, tansze czesci. Jedyny minus Volvo to troche mniejsze wnetrze i bagaznik.
5 paź 16 17:19 | ocena: 79%
Liczba głosów:19
79%
21%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gunitshakur1990 Użytkownik anonimowy
~gunitshakur1990 :
No photo ~gunitshakur1990 Użytkownik anonimowy
Zgadzam się ze wszystkimi przedmówcami. Prestiż to nowe auta alfa romeo wg mnie cena zakupu do jakości wykonania stawia to auto na 1miejscu spośród wyżej wymienionych aut . Tylko czekać jak sebiks z karyna napiszą ze przecież alfa to złom ze się psuje itd. Nic bardziej mylnego diesle fiata sa najlepsze z obecnie produkowanych jednostek na swiecie
2 paź 16 18:24 | ocena: 74%
Liczba głosów:23
74%
26%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Fan Użytkownik anonimowy
~Fan :
No photo ~Fan Użytkownik anonimowy
Tekst napisany niepoprawnie mertorycznie. Najpierw na sile autor wykazuje ze Volvo posuje do tej 3 a potem krytykuje i pisze ze jednak to nie ta klasa... Ktos tu chyba kogos oplacil...
3 paź 16 11:54 | ocena: 88%
Liczba głosów:17
88%
12%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Przedsiebiorca1234 Użytkownik anonimowy
~Przedsiebiorca1234 :
No photo ~Przedsiebiorca1234 Użytkownik anonimowy
Jesli ktos musi kupic 10-letnie auto, lepiej odpuscic "prestiz" (gdzie on ma byc w 10-latku jakimkokwiek) i skupic sie na jak najwyzszym stosunku wartosci do ceny zakupu i ekspkloatacji). Seria 3 OK, ale nie 3l zajechany diesel. Moze lepiej C180 turbobenzyna. Albo jeszcze rozsadniej mlodsza zwykla tabia marke typu Skoda, Ford... Prestiz to jest w salonie.
1 paź 16 20:52 | ocena: 62%
Liczba głosów:26
62%
38%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bab Użytkownik anonimowy
~Bab :
No photo ~Bab Użytkownik anonimowy
a gdzie alfa 159 sw ktora bije na głowę rywali sliczna stylistyka doskonały diesel 1.9 jtdm i niska cena zakupu a do tego perfekcyjne prowadzenie i większości egzemplarzy super wyposarzenie
1 paź 16 14:51 | ocena: 77%
Liczba głosów:26
77%
23%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
~Piotr :
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
Ten auto świat to właścicielem są Niemcy, bo cały czas tylko niemieckie najlepsze hm...
27 wrz 16 22:31 | ocena: 80%
Liczba głosów:20
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~raba Użytkownik anonimowy
~raba
No photo ~raba Użytkownik anonimowy
do ~fab:
No photo ~fab Użytkownik anonimowy
2 paź 16 08:44 użytkownik ~fab napisał
Bab
Alfa nie dojechała do testów....
Stoi w warsztacie po drodze....
szybciej już audi by nie dojechała bo dsg sie zepsuło albo pompodyszle
2 paź 16 13:30 | ocena: 80%
Liczba głosów:15
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gumiś Użytkownik anonimowy
~Gumiś :
No photo ~Gumiś Użytkownik anonimowy
a gdzie są produkowane modele Forda na europę
1 paź 16 20:09 | ocena: 73%
Liczba głosów:11
73%
27%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Alfa Użytkownik anonimowy
~Alfa :
No photo ~Alfa Użytkownik anonimowy
Żaden z tych prezentowanych samochodów nie ma mocnego i dobrego diesla.BMW to stały strażnik pobocza.Ostatnio czytałem o wypadku nowego super BMW i8 rozpadło się na trzy części po prostu żenada.Obecnie mniej awaryjne samochody robią Chińczycy .Audi następne awaryjne ,król lawety ,ciasne i kanciate w kształcie koryta .Volvo nie jeździłem wiec się nie wypowiem.
19 paź 16 20:28 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Sven Krieger / Auto Bild

Porównanie 10-letnich kombi - prestiżowe i z mocnym dieslem

Ogromną zaletą opisywanych aut są świetne własności jezdne, ale to kombi BMW ma najbardziej sportową charakterystykę.

Porównanie 10-letnich kombi - prestiżowe i z mocnym dieslem (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego