Na kombi decydują się głównie osoby szukające praktycznego samochodu. Często pojazdy z tym rodzajem nadwozia nie grzeszą urodą i mają wyraźnie gorsze właściwości jezdne. Tak jednak nie jest w przypadku BMW serii 5 Touring, która ma dynamiczne linie nadwozia i dopracowany układ jezdny. Duża w tym zasługa przeprowadzonego ostatnio (w 2013 r.) liftingu po którym seria 5 otrzymała nowe: grill, zderzaki i tylne światła oraz seryjny przełącznik właściwości jezdnych.
Kombi po liftingu ma dynamiczne linie
We wnętrzu auta również dokonano kilku zmian, ale najbardziej istotne cechy wpływające na praktyczność tej wersji pozostały bez zmian. Z przodu, każdy bez względu na wzrost znajdzie dla siebie optymalną pozycję i będzie miał pełną swobodę ruchów. Kierowca nie powinien narzekać na czytelność wskaźników czy obsługę urządzeń pokładowych. Większość z nich steruje się za pośrednictwem wygodnego i intuicyjnego systemu iDrive.
W drugim rzędzie foteli także nie powinniśmy narzekać na brak miejsca, choć gdy za kierownicą zasiądzie osoba o wzroście powyżej 180 cm dorosły pasażer tylni nie będzie miał zbyt dużej przestrzeni na kolana. Wnętrze testowanego samochodu wykończoną jasną skórą i wykładziną. W nowym aucie takie zestawienie prezentuje się doskonale i daje poczuć przebywania w luksusowym wnętrzu.
Nie jest jednak praktyczne, zwłaszcza jeśli przewozimy małe dzieci lub duże ilości bagaży. Wystarczy tylko pomyśleć jak będzie wyglądała jasna wykładzina bagażnika po tym jak położymy na niej mokrą torbęm którą właśnie podnieśliśmy z zaśnieżonego chodnika. Na szczęście producent zastosował taki rodzaj tkaniny, który łatwo się czyści.
Pojemny i niezwykle praktyczny bagażnik
Jeśli mówimy już o praktycznych rozwiązaniach to koniecznie trzeba wspomnieć o bagażniku. Standardowo oferuje pojemność 560-litrów, która pozwoli bez trudu zmieścić rodzinny ekwipunek na wakacje. Gdy nadal mamy kłopot ze zmieszczeniem bagaży możemy jej umieścić we wnętrzu auta na kilka sposobów, np. pod podłogą bagażnika, gdzie znajduje się schowek lub zsunąć roletę i umieścić przedmioty aż pod dach. By niezagrażały one pasażerom z tyłu wystarczy wysunąć z obudowy roletę odpowiednią siatkę zabezpieczającą i przymocować ją do specjalnych uchwytów w suficie. Możemy także złożyć opacia tylnych siedzeń (z bagażnika lub od strony 2. rzędu foteli) i powiększyć przestrzeń dio 1670-litrów. Uzyskamy wówczas dużą przestrzeń o regularnych kształtach (m.in. z równą podłogą).
Komu jeszcze przestrzeni bagażowej jest za mało mogą umieścić rzeczy w bagażniku dachowym. Warunkiem jest jednak wcześniejszy zakup dostępnych w opcji relingów dachowych.
Wrócmy jednak jeszcze do bagażnika. Dostęp na niego możliwy jest na dwa sposoby. Pierwszy – klasyczny – po uniesieniu pokrywy bagażnika (seryjnie sterowana automatycznie – wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk w pilocie) lub drugi po przez otwarcie samej tylnej szyby. Praktycznym rozwiązaniem zastosowanym w kombi jest także automatycznie zamykająca się roleta bagażnika.
Pod maską testowanej wersji znajdował się 3-litrowy turbodiesel o mocy 258 KM. Jednostka zapewnia autu niemal sportowe osiągi (niespełna 6 s do „setki”), a kierowcy mnóstwo frajdy. Za sprawą wysokiego momentu obrotowego (560 Nm) dostępnego już od 1500 obr. min silnik jest niezwykle elastyczny. Co ważne jednostka nie jest przesadnie paliwożerna. Nam co prawda nawet nie udało się zbliżyć do wartości spalanie jakie zapewnia producent, ale uzyskanie w trasie zużycie paliwa (droga krajowe/autostrada) na poziomie 8/9,1 l/100 km uznajemy za zadowalające biorąc pod uwagę dużą moc motoru.
Świetne osiągi i bezpieczny napęd xDrive
Dobre osiągi to także zasługa dopracowanej, automatycznej skrzyni biegu. 8-stopniowy „automat” szybko i łagodnie zmienia przełożenia, a w razie potrzeby redukcji biegu dokonuje jej natychmiastowo. Szybkość jej działania potrafi się zwiększyć po ustawieniu przełącznika właściwości jezdnych w tryb Sport lub Sport +. Właśnie za sprawą wspomnianego przełącznika kierowca może gruntownie zmienić charakter samochodu – od komfortowego i oszczędnego po sportowy.
Wraz ze zmianą charakterystyki silnika i skrzyni biegów w BMW serii 5 możemy zmieniać siłę tłumienia amortyzatorów. W tym przypadku jednak trzeba za taki układ dopłacić – 4460 zł. Naszym zdaniem warto! Jeśli mowa o prowadzeniu to trzeba powiedzieć, że mimo nadwozia kombi BMW serii 5 dysponuje znakomitym podwoziem. Auto prowadzi się bardzo precyzyjnie (niemal sportowo), a jednocześnie zapewnia wystarczający komfort jazdy. Jedyny mankament podwozia jaki zauważyliśmy to duże koła, które sprawiają, że przy często następujących po sobie nierównościach przenoszone się drgania do wnętrza.
Wróćmy jednak na chwilę do napędu. Testowy egzemplarz nosił na tylnej klapie oznaczenie xDrive, a to oznacza, że był wyposażony w napęd 4x4. xDrive rozdziela elastycznie w ułamkach sekundy napęd na obie osie, gwarantując optymalną przyczepność kół do podłoża. W ten sposób xDrive łączy zalety napędu na cztery koła – trakcję, stabilny kurs i bezpieczeństwo – z typową dla BMW zwinnością.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.diesel R6/24 |
Pojemność | 2993 |
Moc. maks. | 258/4000 KM/obr./min |
Moment | 560/1500 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 560-1670 l |
Zbiornik paliwa | 70 l |
Masa własna/ładowność | 1995/610 kg |
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) | 5,9 s |
Napęd | aut. 8/4x4 |
Prędkość maks. | 248 km/h |
Średnie spalanie (fabr.) | 5,7 l/100 km |
Cena (530d xDrive Touring) | 273 100 zł |
Plusy:
– znakomite właściwości jezdne,
– dynamiczny i oszczędny silnik,
– szybka skrzynia biegów,
– pojemny bagażnik,
– bogate wyposażenie
Minusy:
- niezbyt przestronny drugi rząd siedzeń,
– wysoka cena zakupu,
– na krótko następujących po sobie nierównościach drigi duże i ciężkie koła przenoszą drgania do wnętrza,
– konieczność dopłaty za relingi dachowe.
Podsumowanie:
Jeśli szukacie rodzinnego kombi z logo BMW na masce to dobrze trafiliście. Testowanych przez nas samochód jest nie tylko praktyczny, ale także zapewnia dużo przyjemności z jazdy. Dopłata za napęd na cztery koła wynosząca 14 tys. zł nie jest mała, ale przy aucie ksztującym prawie 300 tys. zł zaciera się. Polecamy wybrać wersję xDrive osobom, które często udają się na zimowe wakacje w góry. Dojazd do wyciągu nie będzie wówczas stanowił problemu.