Projekt ten to replika AC Cobry model 427. Pomysł na zbudowanie powstał około trzech lat temu , kiedy to pan Andrzej Siemieniuk postanowił zbudować auto do "szybkich" niedzielnych przejażdżek.

Historia tej repliki zaczyna się w przydomowym garażu gdzie po wielu staraniach i godzinach pracy powstaje rama nośna przyszłego pojazdu. Z kolejnymi godzinami żmudnej pracy pojawiają się kolejne elementy układu zawieszenia, układu hydraulicznego oraz elektrycznego.

W momencie kiedy pojazd przypominał samojezdną ramę, rozpoczęły się poszukiwania jednostki napędowej. Ponieważ projekt miał być nie standardowy tak więc i wybór silnika musiał charakteryzować się nie tuzinkowością. Klasyczne amerykańskie silniki V8 nie wchodziły w grę. Również bardzo popularne jednostki forda sierry stosowane w polskich replikach nie zapewniały odpowiedniej mocy.

Po długich poszukiwaniach wybór padł na markę BMW.  I tym razem nie był to zwykły silnik ale 3 litrowa jednostka przygotowana przez szwajcarską firmę tuningową speed-garage.

Odpowiednio zaadaptowana, wyposażona w kompresor firmy G-power, generuje moc rzędu 300 KM. Tak przygotowany  silnik został umieszczony w ramię a następnie przeszedł kolejnych kilka zabiegów aby mógł sprawnie funkcjonować. Modyfikacjom został poddany układ dolotowy wraz z intercoolerem. Przeróbki podjęła się podwarszawska firma ssgarage. Zmieniona została miska olejowa według własnego projektu pana Andrzeja oraz podniesiona moc doładowania. Układ paliwowy został wyposażony w bardziej wydajną pompę paliwa oraz wtryskiwacze o zwiększonej przepustowości. Aby  prowadzenie i zatrzymanie tego pojazdu było w ogóle możliwe, pan Andrzej zamontował czterotłoczkowy system hamulcowy firmy Brembo z zestawem wentylowanych tarczy. Zwykłe amortyzatory  zastąpił produkt firmy Bilstein o regulowanej wysokości oraz twardości.

Tak przygotowany układ jezdny został "zapakowany" w nadwozie wykonane z laminatu. I tutaj jak w większości elementów tego projektu karoseria musiał zostać przebudowana aby pomieścić wszystkie elementy. Zadania tego podjęła się firma Tuning-plast, której celem było poszerzenie nadkoli tak aby mogły  pomieścić 17 calowe koła firmy Halibrand montowane na centralną śrubę oraz "dokręcane" specjalnym młotkiem.

Felgi takie stosowane były w oryginalnych cobrach a mocowanie na jedną śrubę umożliwiało szybką wymianę kół podczas wyścigów niczym w dzisiejszych pit stopach formuły 1. Tak specjalnie przygotowane nadwozie trafiło do jednej z podwarszawskich lakierni. Po wielogodzinnych namysłach wybór padł na kolor ciemnego bordo. Wielowarstwowy, lekko metaliczny kolor z elementami perły dał oszałamiający efekt. W połączeniu z charakterystycznymi białymi pasami oraz emblematami Cobry samochód prezentuje się rewelacyjnie. Całości dopełniła jasnobeżowa skórzana tapicerka oraz deska rozdzielcza. W przypadku deski rozdzielczej warto wspomnieć iż jest ona wyposażona w komplet oryginalnych zegarów pochodzących z Cobry. Zegary te umożliwiają stałe monitorowanie pracy jednostki napędowej począwszy od temperatury i ciśnienia oleju a skończywszy na wartościach napięcia prądu w samochodzie. Dodatkowo zainstalowano drewnianą kierownicę firmy moto-lita z emblematem AC COBRA a klasyczne pasy zastąpiły sportowe czteropunktowe pasy firmy Sparco.

AC COBRA 427 - Gecko Cup 2010 Foto: Onet
AC COBRA 427 - Gecko Cup 2010

Pełny wygląd samochodu uzupełniają podwójne wydechy z osłonami termicznymi w których wycięto nazwę samochodu, chromowany grill ze znakiem legendarnej cobry, chromowane pałąki oraz zderzaki.

Cały projekt został wykonany z ogromną pieczołowitością i dbałością o najdrobniejsze elementy. Wielomiesięczna praca została nagrodzona na ostatnich zawodach Gecko Cup które odbyły się 27 września na lotnisku Bemowo gdzie samochód otrzymał tytuł najpiękniejszego auta zlotu. Po mimo tak cennego wyróżnienia właściciel auta zapowiada w tym roku walkę o jak najlepsze czasy czemu mają posłużyć modyfikacje, które zostały poczynione w okresie zimowym. Nowy zestaw opon M/T przeznaczonych specjalnie do wyścigów Drag oraz odpowiednie strojenie silnika mają zapewnić możliwość walki o najwyższe lokaty.

Dane techniczne:

- Replika AC Cobra 427

- Silnik pojemność 3000cm3 BMW

UKLAD DOLOTOWY:

- kompresor firmy G-power

- itercooler

UKLAD WYDECHOWY:

- podwójne wydechy ze stali kwasoodpornej

ELEKTRONIKA:

- system elektroniki z BMW

UKLAD NAPĘDOWY:

- wzmocnione pół osie

- specjalny wyważany wał

- specjalny tylni dyferencjał

ZAWIESZENIE:

- Amortyzatory Bilstein z regulacją

- felgi Halibrand  17’’ przód opony 235/40/17 tył 255/40/17

UKLAD HAMULCOWY:

- Czterotłoczkowe zaciski Brembo

MOC:

Ponad 300KM