Logo

Niesamowita kolekcja rajdowych aut na sprzedaż

Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Nie wiecie za jaką kwotę można dziś sprzedać nerkę? Nieważne. Pewnie i tak nie wystarczyłoby pieniędzy na taką kolekcję najbardziej szalonych samochodów rajdowych. Wystawione na sprzedaż pojazdy to konstrukcje stworzone, by rywalizować na rajdowych odcinkach specjalnych. Dzięki przepisom homologacyjnym jakie obowiązywały w latach 80., powstały krótkie serie wersji dopuszczonych do jazdy po publicznych drogach. Oto wyjątkowa kolekcja 7 samochodów zbudowanych w przeważającej większości według najbardziej liberalnych przepisów w całej historii rajdowej. Auta grupy B uchodzą za najbardziej niebezpieczne samochody rajdowe jakie powstały. Z czasem stawały się coraz lżejsze i mocniejsze, zbliżając osiągami do bolidów Formuły 1 i przyspieszając do setki w mniej niż 3 sekundy. Rywalizacja w grupie B trwała krótko (1982-86). Po serii śmiertelnych wypadków prezes FISA Jean-Marie Balestre wydał zakaz startów autami grupy B z początkiem 1987 roku.

Lancia Delta S4 Stradale, 1985

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Ma centralnie ulokowany silnik R4 1,8 l poganiany przez sprężarkę mechaniczną i turbo, który generuje 480 KM i napędza 4 koła.

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Powstało jedynie 200 sztuk, a egzemplarz wystawiony na sprzedaż przejechał jedynie 8900 km.

Ford RS200, 1986

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Obok GT40 to jeden z najbardziej ekstremalnych samochodów jakie zbudował Ford. Ta napędzana na wszystkie koła bestia z silnikiem o pojemności 1,8 l i mocy 250 KM.

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Wersje jakie stawały do startu odcinków specjalnych miały grubo ponad 500 KM.

Peugeot 205 Turbo 16, 1985

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Mimo, że wyglądem nawiązuje do 205-ki konstrukcyjnie ma niewiele wspólnego z sympatycznym miejskim Peugeotem. 205 Turbo 16 ma centralnie zamontowany silnik, napęd na 4 koła i jest znacznie szerszy.

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Powstało 200 sztuk i wszystkie poza pierwszym, który miał biały lakier i rajdowe barwy, były pomalowane na kolor grafitowy. Egzemplarz wystawiony na sprzedaż ma na liczniku 1200 km. Najwyższy czas zakończyć proces docierania. Są chętni?

Audi Sport Quattro S1, 1985

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Podobno Audi wyprodukowało więcej niż wymagane 200 sztuk, ale tylko 164 zostały sprzedane. To egzemplarz z podpisem Waltera Rohlra, który widnieje na kierownicy.

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Samochód napędza słynny 5-cylindrowy silnik umieszczony z przodu, który kieruje 300 KM oczywiście na 4 koła.

Lancia Stratos HF Stradale 1975

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Jeśli jesteś fanem Lancii to jeden z najlepszych samochodów jaki możesz mieć w kolekcji. Stratos został zaprojektowany i zbudowany przez Bertone. Centralnie zamontowano silnik V6 2,4 litra, który produkuje 192 KM i pozwala rozpędzić się do setki w czasie 6,8 s i popędzić 232 km/h.

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Te dane już dziś nikomu nie zaimponują, ale większe wrażenie zrobi informacja, że oferowany niebieski Stratos jest jednym z 500 wyprodukowanych egzemplarzy i ma na liczniku 12 700 km.

Ford RS200 Evolution 1986

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

W tym wypadku mamy do czynienia z wersją wyprodukowaną jedynie w 24 egzemplarzach. Za plecami kierowcy silnik Coswortha 2,1 l o mocy 600 KM lub nawet większej.

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Wiadomo, że samochód miał od 1989 roku jednego właściciela i jest w znakomitej kondycji.

Lancia-Abarth 037 Stradale 1983

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Kiedy patrzymy na te wyjątkowe samochody nie możemy uwierzyć, że taka marka jak Lancia dziś nie liczy się w świecie motoryzacji.

Żródło: TopGarage - materiały producenta / BONHAMS

Podrasowana przez Abartha Lancia ma poszycie zbudowane z kevlaru wzmocnionego włóknem szklanym, napęd na tylne koła, 5-biegową skrzynię i centralnie zamocowany turbodoładowany silnik 2,0 o mocy 205 KM. Lancia zachowała się w oryginalnym stanie i ma na liczniku 9400 km.

Sam widzisz, że nie ma innego wyjścia jak udać się do kolektury Lotto z nadzieją na kumulacyjną wygraną.

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
Powiązane tematy: Fascynacje
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu