Czujniki w samochodach

Elektronika w nowoczesnych autach ciągle się rozwijana, jednym z jej zadań jest kontrola nad pracą silników spalinowych. W jej skład wchodzi szereg czujników elektrycznych monitorujących i, w razie konieczności, wysyłających sygnały do jednostki sterującej w pojeździe. W ten sposób zaprojektowana konstrukcja pojazdu pozwala na uzyskanie jak najlepszej wydajności pracy, przy jednoczesnej redukcji emisji spalin do atmosfery.

Gdzie jest czujnik położenia wału?

Czujnik położenia wału korbowego to jeden z najważniejszych sensorów w samochodzie. Jego zadaniem jest określenie prędkości obrotowej silnika i położenia wału korbowego. Dzięki takim informacjom komputer może dostosować szereg parametrów jazdy w taki sposób, aby silnik pracował najwydajniej i najefektywniej. Przed sprawdzeniem czujnika wału korbowego konieczne należy określić, z jaki typ czujnika jest zainstalowany w naszym samochodzie.

To, gdzie jest umiejscowiony czujnik położenia wału zależy od budowy silnika. Najczęściej montuje się je w pobliżu wieńca zębatego koła zamachowego silnika. Istnieją dwa rodzaje konstrukcji: czujniki indukcyjne i czujniki Halla. Znając dokładną lokalizację, możemy zastanowić się, jak sprawdzić czujnik położenia wału?

W poszukiwaniu usterek oraz diagnostyki komputerowej niezbędne może okazać się sprawdzenie czujnika. Najważniejszą rzeczą, którą możemy zrobić, to zwrócić uwagę na jego zanieczyszczenie i ewentualne uszkodzenia. Do prawidłowego funkcjonowania tak wrażliwego elementu niezbędne jest odpowiednie połączenie przewodów elektrycznych w czujniku: wtyczki oraz samego sensora.

Brud czy postępująca korozja może zakłócić przesyłanie sygnałów elektromagnetycznych do komputera, co skutkuje złym odczytem danych. Jeśli chcemy sprawdzić, dlaczego czujnik przesyła niepokojące sygnały lub nie przesyła ich wcale najlepiej udać się do serwisu, ponieważ bezpośrednie sprawdzenie czujnika wału korbowego jest skomplikowane, tym bardziej, gdy nie znamy dokładnej konstrukcji tego elementu.

Objawy uszkodzonego czujnika położenia wału

Możemy zaobserwować kilka objawów, dzięki którym poznamy, że nasz czujnik mógł ulec uszkodzeniu. Do najczęściej sygnalizowanych awarii zaliczamy:

  • kłopoty z uruchomieniem silnika,
  • nierówna praca jednostki napędowej,
  • nagłe gaśnięcie rozgrzanego silnika nawet podczas jazdy,
  • wprowadzenie silnika w stan awaryjny, 
  • pojawienie się kontrolki check engine,
  • wzrost zużycia paliwa.

Warto mieć na uwadze, że podobne usterki mogą pojawić się również, gdy mamy uszkodzony układ zasilania lub zapłonu. W obu przypadkach następuje odcięcie dopływu paliwa do silnika i brak możliwości rozruchu. Aby upewnić się, że problem dotyczy konkretnego czujnika, należy udać się do wykwalifikowanego mechanika i przeprowadzić diagnostykę komputerową.

Bez względu na to, czy mamy do czynienia z silnikiem diesla, czy innym uszkodzenie czujnika położenia wału benzyny wygląda podobnie. Co ważne, dopóki typ czujnika nie zostanie wyraźnie zidentyfikowany, do sprawdzenia nie należy używać omomierza. Napięcie używane przez urządzenie pomiarowe do testu rezystancji może zniszczyć czujnik Halla. Mówimy nie tylko o uszkodzeniach mechanicznych, ale również zwarciu elektrycznym czujnika.