• Przy ograniczonej widoczności używanie świateł do jazdy dziennej – nawet w ciągu dnia – jest zabronione
  • Jest to uzasadnione specyfiką tych świateł
  • Nie każdy wie, że tylnych świateł przeciwmgłowych można używać tylko w wyjątkowych sytuacjach

Kierowcy samochodów wyposażonych w automatyczne sterowanie światłami z reguły nie mają problemów z używaniem świateł do jazdy dziennej – system najczęściej sam je wyłącza w odpowiednim momencie, choć i w tym przypadku zdarzają się wyjątki. Kierowcy samochodów bez automatyki świateł albo korzystający z akcesoryjnych lamp do jazdy dziennej, muszą o przełączaniu świateł pamiętać sami. A łatwo o tym zapomnieć, zwłaszcza za dnia albo pod koniec dnia.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dlaczego ze świateł do jazdy dziennej nie można korzystać przy ograniczonej widoczności?

To proste: światła do jazdy dziennej są podłączane w taki sposób, że ich uruchomienie wyłącza zarówno światła mijania, jak i światła pozycyjne. Przyjmuje się, że światła do jazdy dziennej zastępują przednie światła pozycyjne i zapewniają dobrą widoczność samochodu z przodu. Przyjmuje się też, że za dnia przy dobrej widoczności tylne światła pozycyjne są zbędne – niepotrzebnie zużywają prąd i żarówki.

Co innego, gdy zaczyna gdy padać deszcz, robi się szaro albo pojawia się mgła: wówczas tylne światła pozycyjne są potrzebne. Aby je uruchomić, trzeba pamiętać o wyłączeniu świateł do jazdy dziennej.

Przepisy nie pozostawiają wątpliwości: przy ograniczonej widoczności odpowiednie są światła mijania:

Warto zwrócić uwagę, że przy ograniczone j widoczności alternatywą świateł mijania są światła przeciwmgłowe przednie. To dlatego, że włączając światła przeciwmgłowe przednie, automatycznie włączamy też światła pozycyjne (przednie i tylne).

A co z rowerami i hulajnogami w czasie deszczu i mgły?

W przypadku pojazdów innych niż samochody, motocykle czy motorowery przepisy każą po prostu włączyć światła i – w miarę możliwości – usunąć się z drogi.

Uwaga na światła przeciwmgłowe tyle: ich użycie jest dozwolone tylko wyjątkowo!

Przy niewielkim ograniczeniu widoczności należy używać świateł mijania lub świateł przeciwmgłowych przednich. Przeciwmgłowe tylne są zakazane Foto: Borys Rybicki / Auto Świat
Przy niewielkim ograniczeniu widoczności należy używać świateł mijania lub świateł przeciwmgłowych przednich. Przeciwmgłowe tylne są zakazane

Choć światła przeciwmgłowe tylne są obowiązkowym wyposażeniem samochodu, ich użycie jest dozwolone w wyjątkowych sytuacjach: jedynie wtedy, gdy widoczność spada do mniej niż 50 m. W praktyce: gdy mgła jest naprawdę gęsta i naprawdę mało widać. Gdy tylko widoczność się poprawi, światła te należy wyłączyć. Jest tak dlatego, że silne czerwone światło jest bardzo męczące dla innych kierowców, nie powinno się go nadużywać.

A kiedy wolno używać świateł do jazdy dziennej?

Jest to dozwolone w bardzo konkretnej sytuacji: za dnia i przy dobrej widoczności, w żadnym innym wypadku. Stosowny przepis brzmi:

Światła do jazdy dziennej po zmroku? To zły pomysł Foto: Szypulski Piotr / Auto Świat
Światła do jazdy dziennej po zmroku? To zły pomysł