Serwis auta - co można zrobić samodzielnie, a z czym trzeba jechać do warsztatu
O wiele rzeczy związanych z bieżącą eksploatacją warto zadbać samodzielnie, jednak nie wszystko można zrobić w zaciszu naszego garażu — doradzamy. Co warto zrobić samodzielnie, a z czym lepiej odwiedzić profesjonalny serwis.
Zacznij od umycia auta
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
Mycie auta
Na początek warto umyć samochód. Brud przyciąga wilgoć, a ta może przyspieszać korozję, szczególnie w starszych samochodach. Jeśli auto stało przez jakiś czas przed domem, z pewnością zebrało sporo kurzu i pyłków drzew oraz traw. Warto skorzystać z myjni bezdotykowej.
Samodzielna wymiana kół
Foto: Auto Bild
Samodzielna wymiana kół w garażu – tanie i w sumie szybkie "załatwienie tematu". Ale opon już samodzielnie nie wymienimy...
Wymiana opon na – pod koniec kwietnia może dla niektórych brzmi jak żart, ale ze względu na zaistniałą sytuację wielu kierowców jeszcze tego nie zrobiło. Bardziej miękka mieszanka ogumienia zimowego przy temperaturach powyżej 10 stopni traci swoje właściwości, co w ekstremalnych sytuacjach drogowych może być niebezpieczne. Wydłuża się droga hamowania, a opony zużywają się szybciej. Jeśli macie dwa komplety kół to ich samodzielna wymiana nie powinna dla nikogo być problemem. Co innego, jeśli macie jeden komplet felg i dwie pary opon — wtedy bez wizyty w serwisie się nie obędzie.
Kontrola ciśnienia w kołach
Foto: Film Adam Mikuła / Auto Świat
Warto sprawdzać ciśnienie w oponach.
Warto regularnie sprawdzać poziom ciśnienia w oponach – zbyt niski lub wysoki może uszkodzić opony i wpływa na zużycie paliwa. Zbyt wysoki również nie jest bezpieczny.
Samodzielna wymiana wycieraczek
Foto: Stange / Auto Bild
Wymiana piór w wycieraczkach – jedna z tych czynności, które każdy kierowca może wykonać sam. Sprawne pióra lepiej zbierają wodę w razie deszczu, sprawniej oczyszczają szybę podczas używania spryskiwaczy (płyn też dobrze jest uzupełnić), a dobra widoczność na drodze przekłada się na bezpieczeństwo.
Warto zadbać o przyjemny klimat w kabinie
Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
Wietrzenie samochodu, który długo stoi naprawdę ma sens – oczywiście w aucie mamy filtr kabinowy, ale ten nie zawsze jest w dobrym stanie, szczególnie jeśli nie pamiętamy o jego regularniej wymianie. Jeśli ta wymiana wykracza poza nasze umiejętności, zlećmy ją mechanikowi. Wietrzenie pomoże także w pozbyciu się nieprzyjemnego zapachu i pozimowej wilgoci. Przewietrzony samochód to większy komfort jazdy i bardziej swobodne oddychanie.
Sprawdź ważność przeglądu i ubezpieczenia
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat
Ważny przegląd i ubezpieczenie – wydaje się to być prozaiczną czynnością, ale warto jej dopilnować – dzięki temu podczas ewentualnej kontroli unikniemy konsekwencji zatrzymania dowodu i ewentualnego odholowania pojazdu. W szczególności w obecnej sytuacji, kiedy wiele urzędów było zamkniętych, mogło nam coś umknąć.
Ustawienie świateł
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat
Kontrola stanu reflektorów i działanie świateł — Ich kondycja wpływa na widoczność, w szczególności po zmroku. Warunki atmosferyczne oraz wiek wpływają na matowienie szkieł. Można je spolerować przy użyciu odpowiednich preparatów.
Sprawdź płyny
Foto: archiwum / Auto Świat
Kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych — Sprawdzenie poziomu oleju to jedna z podstawowych czynności, jaką powinien wykonywać każdy kierowca nawet co kilkaset kilometrów. Współczesne jednostki mają tendencje do spalania oleju, a zbyt niski poziom spowoduje, że silnik będzie niedostatecznie chroniony, co doprowadzić może do przedwczesnego zużycia lub nawet zatarcia. Podobnie należy skontrolować poziom płynu hamulcowego i chłodniczego. Prawidłowy poziom płynów jest wówczas, gdy ślady na bagnecie lub zbiorniku wyrównawczym widoczne są pomiędzy znakami minimum a maksimum.
Wymiana filtra kabinowego i czyszczenie klimatyzacji — z tym poradzi sobie tylko warsztat
Podczas jazdy samochodem do wnętrza wpada nawet 540 litrów powietrza na godzinę. Oprócz powietrza dostają się także wirusy, bakterie, pyły zawieszone, alergeny czy grzyby. Sprawny filtr pomaga je zatrzymać. To bardzo ważne dla naszych płuc, abyśmy nie wdychali żadnych zanieczyszczeń, szczególnie teraz, gdy dodatkowe obciążenie dla układu oddechowego nie jest nam potrzebne. Dobrze też odgrzybić układ wentylacji oraz sprawdzić poziom czynnika chłodniczego, który przy okazji smaruje układ. Zbyt niski poziom może doprowadzić do awarii kompresora, a to jeden z najdroższych elementów układu klimatyzacji.
Kontrola układu zawieszenia i kierowniczego – to zadanie dla fachowca
Foto: ACZ / Auto Świat
Kondycja układu kierowniczego i zawieszenia jest koniecznością, szczególnie po zimie. Dlaczego? Każdy, kto jeździ po naszych drogach, zdaje sobie sprawę z tego, że właśnie te układy mogą być mocno nadwyrężone, a bagatelizowanie usterki jednego z elementów pociąga awarie kolejnych. Skuteczne działanie zawieszenia i układu kierowniczego wpływa na nasze bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Dlatego, jeśli czujecie, że wasze auto zachowuje się dziwnie, jedźcie do serwisu, gdzie mechanik sprawdzi stan układu kierowniczego i zawieszenia.
Kontrola układu hamulcowego
Foto: Andrzej Jedynak / Auto Świat
Najczęściej kierowcy zlecają wizualne oględziny tarcz i klocków oraz ewentualną wymianę, ale to za mało. Należy zlecić mechanikowi sprawdzenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego, którego jakość przekłada się na długość drogi hamowania oraz stan przewodów hamulcowych zarówno giętkich, jak i elastycznych. Dodatkowo należy sprawdzić kondycję hamulca postojowego, który często bagatelizowany jest przez kierowców, a ma on duży wpływ na bezpieczeństwo w przypadku pozostawienia samochodu na stromych wzniesieniach.