Od lat 80. każdy samochód posiada swój własny numer identyfikacyjny VIN, który zgodnie z systemem składa się z 17 znaków. Wcześniej było to 13 znaków lub mniej. System identyfikacyjny pozwala określić producenta pojazdu, rodzaj nadwozia, model, silnik, skrzynie biegów, a także numer produkcyjny. Numer VIN jest wybity na trwale przymocowanej tabliczce znajdującej się wewnątrz nadwozia. Powinien być napisany w sposób ciągły, a więc bez pustych miejsc w jednej lub dwóch linijkach. Część producentów dodatkowo zabezpiecza numer stosując specjalne znaczniki na początku i na końcu numeru.

- Jak wynika z badań przeprowadzonych przez otoMoto.pl, numer VIN podany w ogłoszeniu zachęcił do kontaktu ze sprzedającym zaledwie 7 proc. Polaków, o wiele ważniejszy był dla kupujących niski przebieg auta (33 proc.), zapewnienie o bezwypadkowej historii (26 proc.) lub informacja, że samochód należy do pierwszego właściciela (29 proc.) - wyjaśnia Radosław Dobrołęcki, Dyrektor Serwisu otoMoto.pl - Nasze badanie pokazały, że tylko 45 proc. Polaków sprawdziło numer VIN podczas zakupu samochodu używanego. Większość, to jest 29 proc. wybrało do tego celu autoryzowane stacje dilerskie. Niestety, aż 13 proc. kupujących nie wiedziało co to jest numer VIN – dodaje.

Czy sprawdził(a) Pan(i) numer VIN pojazdu?

Czy sprawdził(a) Pan(i) numer VIN pojazdu? Foto: otoMoto.pl
Czy sprawdził(a) Pan(i) numer VIN pojazdu?

Co oznacza numer VIN?

SB1 MF3JEX 0E001511

W kombinacji znaków numeru VIN wyróżnia się trzy człony:

  • Trzy pierwsze znaki to WMI, czyli światowy system identyfikacji producenta. Kolejne sześć znaków to VDS, dzięki nim można określić rodzaj nadwozia, wersję silnikową, układ przeniesienia napędu. Ostatnie osiem znaków to VIS identyfikujący pojazd. Zawiera zakodowany rok produkcji (lub rok modelowy), zakład w którym powstał samochód oraz numer seryjny. Dziesiąte pole to kodowe oznaczenie roku produkcji, jedenaste pole to najczęściej oznaczenie zakładu montującego pojazd, pola od dwunastego do siedemnastego określają numer fabryczny modelu.

Jak sprawdzać numer VIN?

Przede wszystkim powinniśmy porównać nabity numer VIN z dokumentami – sprawdźmy zarówno dowód rejestracyjny, jak i wszystkie inne dokumenty, w których VIN został podany. W przypadku jakiejkolwiek niezgodności najlepiej zrezygnować z zakupu. Wady prawne samochodu mogą w najgorszym razie uniemożliwić rejestrację, w najlepszym zmuszą nas do wielu wizyt w urzędach.

- Jeżeli sprzedawca nie podał numeru VIN w treści ogłoszenia, poprośmy go o udostępnienie – radzi Radosław Dobrołęcki, Dyrektor Serwisu otoMoto.pl – Całkowite jego rozkodowanie najczęściej przekracza umiejętności osób kupujących samochód, ale przed zakupem warto sprawdzić szczegóły korzystając z wyszukiwarek lub usług specjalistów, którzy dysponują dostępami do baz danych. Taka usługa jest relatywnie niedroga w porównaniu do strat, jakie można ponieść – dodaje.

Na rynku można znaleźć ofertę firm, które wyspecjalizowały się w sprawdzaniu historii samochodu na podstawie numeru VIN. Taka usługa kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. W podstawowym, a więc i najtańszym raporcie znajdziemy bazowe informacje, które producent zakodował w numerze VIN: marka, model, typ nadwozia, ilość drzwi, kolor, dane techniczne, opcje wyposażenia. Dzięki temu będziemy mogli zweryfikować, czy np. lista wyposażenia ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Wszelkie odstępstwa powinni zwiększyć naszą czujność, może się bowiem zdarzyć, że oglądany przez nas samochód jest kradziony, a numery pochodzą z innego pojazdu.

  • Dodatkowe usługi obejmują między innymi sprawdzenie, czy dany samochód nie figuruje w bazach danych pojazdów skradzionych lub zweryfikowanie historii serwisowej pojazdu (jeżeli taka jest w bazach danych). W wielu przypadkach można też wybrać się do autoryzowanego warsztatu interesującej nas marki, gdzie fachowcy po rozszyfrowaniu kodu będą mogli udzielić wielu cennych informacji na temat auta i poradzić, czy warto je kupić.