Logo
PoradyCzy atuty zimowej opony premium są warte twoich pieniędzy?

Czy atuty zimowej opony premium są warte twoich pieniędzy?

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Goodyear

Zastanawiasz się podczas zakupu opon zimowych, czy warto dopłacić do modelu klasy premium? Pomocny przy tych rozterkach może być fakt, że ci kierowcy, którzy raz kupili "zimówki" z najwyższej półki, przy kolejnej wymianie opon raczej nie decydują się na żaden kompromis. Tu niezmiennie obowiązuje zasada: zakup boli krótko, ale cieszy długo. Często też opony z górnej półki okazują się bardzo dobrą inwestycją nie tylko w kontekście komfortu codziennej jazdy – takie opony niejednego kierowcę wyciągnęły z poważnych opresji.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Goodyear UltraGrip Performance 3
Goodyear
Goodyear UltraGrip Performance 3

Bardzo rzadko zdarza się, że tanie opony zachowują się równie dobrze w różnych sytuacjach. Jedne sprawdzają się na śniegu, inne na mokrym asfalcie. Te dwie zdolności rzadko jednak chodzą w parze.

Tymczasem kierowcy, którzy dużo jeżdżą, wiedzą, że w okresie jesienno-zimowym na drodze możemy spodziewać się wszelkich możliwych warunków pogodowych. Klimat zresztą zmienia się na tyle, że tzw. prawdziwa zima pojawia się incydentalnie. Bardzo często natomiast mamy do czynienia z mokrym, pokrytym mokrymi liśćmi asfaltem i temperaturą w okolicach 0° Celsjusza. Bywa jednak i tak, że świeci słońce, termometr pokazuje niemal letnią temperaturę, a my jedziemy autostradą 140 km/godz. W takim momencie dobrze byłoby mieć opony zachowujące się… jak letnie.

Wniosek: dobre opony zimowe muszą zapewniać co najmniej dobrą przyczepność niezależnie od warunków na drodze. Wyprodukowanie takich opon to sztuka, która udała się niewielu producentom.

I kierowcy, i samochody mają różne potrzeby

Goodyear UltraGrip Performance 3
Goodyear UltraGrip Performance 3Żródło: Goodyear

Problemem dla producentów opon jest i to, że samochody są bardzo różne – coraz popularniejsze stają się np. auta elektryczne, które są zazwyczaj dużo cięższe od spalinowych, a jednocześnie mają silniki o bardzo wysokiej mocy.

To oznacza albo konieczność rozbudowy oferty o kolejne modele opon, albo zbudowanie takiego rozwiązania, które naprawdę "ogarnia wszystko". Na szczęście dla kierowców wygląda na to, że zwycięża ta druga opcja.

Przykładem opony uniwersalnej jest Goodyear UltraGrip Performance 3. Takie założenie przyświecało temu projektowi od początku, gdyż opona UltraGrip Performance 3 zastąpiła dwa inne popularne modele opon zimowych klasy premium – UltraGrip 9+ i UltraGrip Performance+. Okazało się to strzałem w dziesiątkę.

Goodyear UltraGrip Performance 3 zwycięża w niezależnych testach

Zaprezentowana nieco ponad dwa lata temu opona Goodyear UltraGrip Performance 3 pokazała się od początku z najlepszej strony, zwyciężając albo zajmując znakomite pozycje w wielu niezależnych testach. Zebrała świetne oceny w teście porównawczym przeprowadzonym przez TUV SUD, gdzie spośród czterech konkurencyjnych modeli opon zimowych premium okazała się najlepsza w zakresie prowadzenia na śniegu oraz hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Potem były dwa zwycięstwa z rzędu w wielkich testach opon zimowych ADAC w rozmiarze 215/55 R17 (2024) i 225/40 R18 (2025).

Opona UltraGrip Performance 3 jest "zrównoważona". Co to oznacza?

W największym skrócie: testerzy chwalą tę oponę za dobrą precyzję prowadzenia w różnych warunkach drogowych, za wysoką trwałość, niskie opory toczenia… Przykładowo w najnowszym teście opon zimowych ADAC [1] badacze tej organizacji zwrócili uwagę, że opona oferuje "dobre bezpieczeństwo jazdy i pozytywny profil ekologiczny". Doceniono ją m.in. za najniższy współczynnik ścieralności i najlepszy szacowany przebieg – aż 76,5 tys. km. Ten przebieg jest o ponad 10 proc. lepszy niż w przypadku ogumienia z drugiego miejsca, co potwierdza wyraźną przewagę Goodyeara nad konkurencją. Ponadto UltraGrip Performance 3 wyróżniła się najkrótszą drogą hamowania w najczęstszych zimowych warunkach (na mokrym asfalcie), zatrzymując się z prędkości 80 km/godz. na dystansie zaledwie 31,7 m. Dla porównania najsłabsza opona w zestawieniu potrzebowała aż 47,1 m, aby się zatrzymać. Jej dodatkowym atutem jest wysoka efektywność paliwowa ze zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 5,8 l/100 km.

Opona UltraGrip Performance 3 wygrywa tym, że praktycznie nie ma słabych punktów.

Producentowi udało się to osiągnąć poprzez zastosowanie w niej najnowszych technologii, które wprowadziły jej osiągi na zupełnie nowy poziom. Kilka przykładów:

– technologia Snow Protect opiera się na zwiększonej gęstości lameli chwytających śnieg, co gwarantuje bardzo dobrą trakcję i przyczepność na ośnieżonej nawierzchni. Dodatkowo zastosowano dłuższe rowki na krawędzi barkowej opony, co poprawia przyczepność na miękkim, głębokim śniegu;

– za bezpieczne prowadzenie na mokrej nawierzchni odpowiada technologia Wet Braking+. Stopkę opony zoptymalizowano w ten sposób, że woda, z którą spotyka się czoło bieżnika, spychana jest na boki, a nie do przodu. Zmniejsza się dzięki temu ryzyko aquaplaningu;

– jeśli chodzi o wysoką stabilność podczas szybkiej jazdy na suchej nawierzchni (na marginesie: to wielki problem dla większości opon z niższej półki, ale też dla wielu opon premium), to osiągnięto ją, stosując w części barkowej opony innowacyjne lamele 3D. Pod wpływem przeciążeń lamele te zazębiają się o siebie i usztywniają konstrukcję, poprawiając osiągi opony;

– w przypadku opony Goodyear UltraGrip Performance 3 producent zadbał też o wzór bieżnika, który redukuje hałas. Wyniki na tym polu są imponujące – wewnątrz pojazdu hałas spadł w porównaniu z poprzednim modelem aż o 36 proc. Technologia Sound Control zastosowana w kolejnych odsłonach tej opony zmniejszyła hałas o imponujące 50 proc. To szczególnie ważne w przypadku samochodów elektrycznych, w których dźwięki toczenia opon są bardzo dokuczliwe;

– zadbano też o bardziej aerodynamiczny kształt ściany bocznej opony, co zmniejszyło turbulencje i poprawiło przepływ powietrza. Efektem jest zmniejszenie oporów toczenia, co przekłada się na oszczędność paliwa.

Opona UltraGrip Performance 3 – czy będzie pasować do mojego samochodu?

Goodyear UltraGrip Performance 3
Goodyear UltraGrip Performance 3Żródło: Goodyear

W pierwszym roku Goodyear oferował oponę UltraGrip Performance 3 w 94 wersjach, obecnie pozycji w tej linii modelowej jest, uwaga, aż 269. Okazało się bowiem, że opona UltraGrip Performance 3 jest na tyle uniwersalna, że wystarczy zaoferować odpowiednią liczbę wersji, by tą jedną oponą objąć praktycznie cały rynek samochodów osobowych nowych i używanych. Opona jest dostępna w rozmiarach od 14 do 22 cali i została dostosowana do działania praktycznie w każdym samochodzie – niezależnie od tego, jaki auto ma silnik i napęd. Opona ta sprawdza się zarówno w lekkich autach miejskich, jak i ciężkich elektrycznych SUV-ach z silnikami o potężnej mocy. W rezultacie auta, do których nie uda się dobrać właściwego rozmiaru opony UltraGrip Performance 3, stanowią margines rynku.

Czy więc warto dopłacić za opony premium? Jeśli zależy ci na bezpieczeństwie, komforcie i trwałości, odpowiedź brzmi: tak. Opona premium to nie tylko lepsze osiągi, ale też realne oszczędności na paliwie, rzadsza wymiana i większy spokój na drodze.

[1] Test opon zimowych ADAC 2025. Przetestowano 31 opon w rozmiarze 225/40 R18, samochód testowy Golf VW 8, wrzesień 2025 r.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Goodyear
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium