Z powodu pandemii koronawirusa serwisy samochodowe musiały zawiesić działalność lub mogły ją prowadzić tylko w bardzo ograniczonym zakresie. Przez to właściciele samochodów byli częściowo zmuszeni przełożyć przeglądy gwarancyjne lub nie mogli zlecić naprawy auta w ramach gwarancji. W związku z tym niektórzy producenci dobrowolnie przedłużyli okres ochrony. W poniższej tabeli zebraliśmy najważniejsze informacje.

Marka Dla gwarancji wygasających w okresie: Gwarancja przedłużona: Uwagi
Audi 1.03.-31.05.2020 o 3 miesiące Dotyczy wyłącznie czasu obowiązywania gwarancji podstawowej lub pakietu naprawczego Audi Extensive, a nie przebiegu
Hyundai 1.03.-30.04.2020 do 31.05.2020 Dotyczy samochodów z fabryczną, 5-letnią gwarancją, przedłużeniu ulega także usługa Assistance
Kia 1.02.-31.05.2020 do 30.06.2020 Dotyczy samochodów z fabryczną, 7-letnią gwarancją i przebiegiem nie wyższym niż 150.000 km
Porsche 1.03.-31.05.2020 o 3 miesiące Dotyczy samochodów z fabryczną, 2-letnią gwarancją oraz gwarancją Porsche Approved
Seat 1.03.-31.05.2020 o 3 miesiące Dotyczy samochodów z fabryczną, 4-letnią gwarancją, obowiązują ustalone w umowach ograniczenia przebiegu kilometrów
Skoda 1.03.-31.05.2020 o 3 miesiące Dotyczy samochodów z fabryczną gwarancją podstawową lub pakietem pogwarancyjnym
Vokswagen Samochody Dostawcze 1.03.-31.05.2020 o 3 miesiące Dotyczy samochodów z fabryczną, 2-letnią gwarancją oraz przedłużoną opieką gwarancyjną VolkswagenSafe+
Volkswagen 1.03.-31.05.2020 o 3 miesiące Dotyczy samochodów z fabryczną, 2-letnią gwarancją oraz przedłużoną opieką gwarancyjną VolkswagenSafe+

Wydłużenie gwarancji na przykładzie Volkswagena

Wydłużenie gwarancji Foto: Volkswagen
Wydłużenie gwarancji

Co z pozostałymi producentami?

Zwróciliśmy się do biur prasowych importerów z pytaniem czy rozważają wprowadzenie podobnych rozwiązań. Niektórzy deklarują gotowość indywidualnego rozpatrywania przypadków, w których klient nie mógł skorzystać z naprawy gwarancyjnej z powodu ograniczeń dostępności serwisu. Natomiast inni podkreślają ciągłość działania ASO w trakcie trwania pandemii, zachowanie procedur higieny oraz specjalne udogodnienie wprowadzone w związku z obecnymi okolicznościami (m.in. usługi door-to-door).

Poniżej odpowiedzi które uzyskaliśmy do tej pory (kolejność alfabetyczna, będziemy aktualizować materiał).

Alfa Romeo: Serwisy FCA Poland są cały czas do dyspozycji klientów. Niektóre z nich świadczą usługi „Door-to-Door”: odbiór samochodu z domu Klienta i dostarczenie go „pod drzwi” po wykonaniu obsługi serwisowej. Pragniemy także uspokoić każdego klienta posiadającego gwarancję kontraktową na samochód, pakiet przeglądów lub gwarancję rozszerzoną, które upłynęły w okresie obowiązywania zakazu przemieszczania się (lockdown), zakończonego w dniu 19.04.2020r., zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów RP. W takich przypadkach wygaśnięcie ochrony gwarancyjnej lub okres karencji (dotyczący interwału czasowego, a nie kilometrowego) na wykonanie przeglądów zostały przez FCA przedłużone, na zasadzie dobrowolności, do 19.05.2020r. Interwencje serwisowe, które zostały wcześniej umówione, ale nie zostały przeprowadzone z powodu wprowadzenia przez władze zakazu przemieszczania się, zostaną ponownie zaplanowane - prosimy o kontakt z dealerem.

Citroen/DS: Serwisy marek Groupe PSA w Polsce cały czas są otwarte i zapewniają pełną obsługę serwisową oraz mobilność swoim klientom. Niezależnie od tego, ze względu na sytuację związaną z COVID-19 wprowadzona została tolerancja w stosunku do planu wymaganej obsługi okresowej, która wynosi do 3 miesięcy lub 3.000 km. Ponadto klientom, posiadającym samochody z datą końca gwarancji przypadającą na okres od 1 marca do 1 czerwca 2020, będzie wydłużona ochrona gwarancyjna do jednego miesiąca po zakończeniu gwarancji pojazdu. Klienci mogą również skorzystać z obowiązujących programów wsparcia pogwarancyjnego w danej marce. W przypadku chęci zawarcia umowy serwisowej wydłużającej ochronę gwarancyjną, w związku z sytuacją COVID-19, również została wprowadzona tolerancja ostatecznego terminu zawarcia takiej umowy i wynosi ona maksymalnie 3 miesiące po zakończonej gwarancji pojazdu.

Fiat/Abarth: Serwisy FCA Poland są cały czas do dyspozycji klientów. Niektóre z nich świadczą usługi „Door-to-Door”: odbiór samochodu z domu Klienta i dostarczenie go „pod drzwi” po wykonaniu obsługi serwisowej. Pragniemy także uspokoić każdego klienta posiadającego gwarancję kontraktową na samochód, pakiet przeglądów lub gwarancję rozszerzoną, które upłynęły w okresie obowiązywania zakazu przemieszczania się (lockdown), zakończonego w dniu 19.04.2020r., zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów RP. W takich przypadkach wygaśnięcie ochrony gwarancyjnej lub okres karencji (dotyczący interwału czasowego, a nie kilometrowego) na wykonanie przeglądów zostały przez FCA przedłużone, na zasadzie dobrowolności, do 19.05.2020r. Interwencje serwisowe, które zostały wcześniej umówione, ale nie zostały przeprowadzone z powodu wprowadzenia przez władze zakazu przemieszczania się, zostaną ponownie zaplanowane - prosimy o kontakt z dealerem.

Ford: Ford Polska wprowadził ułatwienia w zakresie napraw gwarancyjnych w okresie pandemii. Dotyczy to jedynie zgłoszeń gwarancyjnych zgłoszonych telefonicznie w okresie od 13 marca do końca czerwca, dla których okres gwarancji podstawowej, Ford Protect oraz innych rodzajów gwarancji upływał z uwagi na niemożność dopełnienia rygoru przeglądu okresowego lub niemożność fizycznego stawienia się do serwisu. Ford w takim przypadku dopuszcza możliwość wykonania naprawy w późniejszym czasie.

Isuzu: Wszystkie nasze serwisy pracowały przez cały ostatni okres. Oczywiście w okrojonym zakresie godzinowym, ale jednak naprawy się odbywały. Nie mamy w planach ogólnego przedłużenia gwarancji, ale mogą się zdarzyć sytuacje (z resztą tak jak do tej pory), gdzie uwzględnimy indywidualnie roszczenie gwarancyjne Klienta. Nasz wolumen jest na tyle mały, że w pełni jesteśmy w stanie rozpatrzyć indywidualnie takie sprawy.

Jaguar/Land Rover: Gwarancja sama w sobie nie jest przedłużana, ale jeśli chodzi o przeglądy gwarancyjne jest tymczasowo wprowadzony tzw. okres ochronny. Jeśli przegląd wypada w czasie wprowadzonych restrykcji związanych z pandemią koronawirusa, Klient może przesunąć termin o 2 miesiące lub 3200 km (w zależności co nastąpi pierwsze).

Jeep: Serwisy FCA Poland są cały czas do dyspozycji klientów. Niektóre z nich świadczą usługi „Door-to-Door”: odbiór samochodu z domu Klienta i dostarczenie go „pod drzwi” po wykonaniu obsługi serwisowej. Pragniemy także uspokoić każdego klienta posiadającego gwarancję kontraktową na samochód, pakiet przeglądów lub gwarancję rozszerzoną, które upłynęły w okresie obowiązywania zakazu przemieszczania się (lockdown), zakończonego w dniu 19.04.2020r., zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów RP. W takich przypadkach wygaśnięcie ochrony gwarancyjnej lub okres karencji (dotyczący interwału czasowego, a nie kilometrowego) na wykonanie przeglądów zostały przez FCA przedłużone, na zasadzie dobrowolności, do 19.05.2020r. Interwencje serwisowe, które zostały wcześniej umówione, ale nie zostały przeprowadzone z powodu wprowadzenia przez władze zakazu przemieszczania się, zostaną ponownie zaplanowane - prosimy o kontakt z dealerem.

Mazda: Mimo, że nasze serwisy działają cały czas bez przerw, podchodzimy ze zrozumieniem do braku możliwości pojawienia się na przegląd, lub zgłoszenia usterki w czasie trwania gwarancji. Dlatego jeżeli termin przeglądu samochodu wypada w okresie między 1.03 a 31.05, a Klient nie może w tym czasie pojawić się w serwisie, to nie ma to wpływu na warunki gwarancji jego samochodu, o ile w tym czasie przebieg jego auta nie zostanie przekroczony o więcej niż 3000 km od wskazania komputera. W przypadku gdy kończy się okres gwarancji w w/w czasie, a Klient nie ma możliwości zgłoszenia usterki, dopuszczamy rozszerzenie czasu trwania gwarancji do 3 miesięcy bez limitu kilometrów, licząc od 31.05.2020 r. To ogólnie obwiązujące zasady, ale w praktyce do każdego przypadku podchodzimy indywidualnie.

Mercedes-Benz: Od początku pandemii wszystkie autoryzowane serwisy Mercedes-Benz w Polsce są otwarte i dostępne, choć początkowo w krótszych godzinach funkcjonowania. Były i są zachowane wszelkie wytyczne Ministerstwa Zdrowia i służb sanitarnych, ponadto serwisy świadczą usługi door to door. Zachowana była dostępność części zamiennych, a naprawy gwarancyjne były przeprowadzane na bieżąco. Dlatego nie przewidujemy zmian w warunkach gwarancji, w tym jej przedłużenia.

Nissan: Formalnie nie ma przedłużenia gwarancji, jednak jeśli usterka została zgłoszona w czasie pandemii albo termin przeglądu wypada w czasie trwania pandemii, to Nissan akceptuje takie sytuacje, nie stosuje literalnie zapisów gwarancji i uznaje takie przepadki jako odpowiedzialność producenta.

Opel: Serwisy marek Groupe PSA w Polsce cały czas są otwarte i zapewniają pełną obsługę serwisową oraz mobilność swoim klientom. Niezależnie od tego, ze względu na sytuację związaną z COVID-19 wprowadzona została tolerancja w stosunku do planu wymaganej obsługi okresowej, która wynosi do 3 miesięcy lub 3.000 km. Ponadto klientom, posiadającym samochody z datą końca gwarancji przypadającą na okres od 1 marca do 1 czerwca 2020, będzie wydłużona ochrona gwarancyjna do jednego miesiąca po zakończeniu gwarancji pojazdu. Klienci mogą również skorzystać z obowiązujących programów wsparcia pogwarancyjnego w danej marce. W przypadku chęci zawarcia umowy serwisowej wydłużającej ochronę gwarancyjną, w związku z sytuacją COVID-19, również została wprowadzona tolerancja ostatecznego terminu zawarcia takiej umowy i wynosi ona maksymalnie 3 miesiące po zakończonej gwarancji pojazdu.

Peugeot: Serwisy marek Groupe PSA w Polsce cały czas są otwarte i zapewniają pełną obsługę serwisową oraz mobilność swoim klientom. Niezależnie od tego, ze względu na sytuację związaną z COVID-19 wprowadzona została tolerancja w stosunku do planu wymaganej obsługi okresowej, która wynosi do 3 miesięcy lub 3.000 km. Ponadto klientom, posiadającym samochody z datą końca gwarancji przypadającą na okres od 1 marca do 1 czerwca 2020, będzie wydłużona ochrona gwarancyjna do jednego miesiąca po zakończeniu gwarancji pojazdu. Klienci mogą również skorzystać z obowiązujących programów wsparcia pogwarancyjnego w danej marce. W przypadku chęci zawarcia umowy serwisowej wydłużającej ochronę gwarancyjną, w związku z sytuacją COVID-19, również została wprowadzona tolerancja ostatecznego terminu zawarcia takiej umowy i wynosi ona maksymalnie 3 miesiące po zakończonej gwarancji pojazdu.

Renault: Nie przedłużamy gwarancji ponieważ nie ma takiej konieczności – po prostu zgłoszenia gwarancyjne przyjmujemy także telefonicznie. Klient dzwoni do naszego Dealera, od tego momentu zlecenie gwarancyjne jest otwierane w systemie, a sama naprawa może się odbyć w dogodnym dla klienta terminie, nawet po gwarancji.

SsangYong: Na dzień dzisiejszy nie mamy możliwości przedłużenia gwarancji ale do każdego przypadku na pewno będziemy podchodzić indywidualnie. Jeśli Klient zgłosi telefonicznie problem , znajdziemy rozwiązanie jak wykonać naprawę. Na dzień dzisiejszy nie mieliśmy takich zgłoszeń. Znieśliśmy obowiązek czasowy wykonania przeglądów i ustaliliśmy tolerancję przebiegu do 2 tys. km. Pozwala to naszym Klientom dopasować możliwości wizyty w serwisie w zależności od aktualnej sytuacji.

Subaru: Wszystkie autoryzowane serwisy Subaru świadczyły bez żadnych przerw usługi klientom. Wdrożyły procedury mające na celu minimalizację ryzyka zakażenia się w serwisie, o czym wszyscy klienci mogą się dowiedzieć na stronach internetowych naszych ASO. Zainteresowanym klientom oferowana jest usługa door to door. W świetle powyżej przedstawionych okoliczności, nie przewidujemy systemowego przedłużenia gwarancji, natomiast na wniosek klientów ewentualne przypadki będziemy rozpatrywać indywidualnie.

Suzuki: Serwisy Suzuki będą realizować naprawy gwarancyjne dla pojazdów, dla których gwarancja upłynęła w okresie od 01.03.2020 do 30.05.2020 i nie było w tym czasie fizycznej możliwości usunięcia usterki.

Toyota: Stacje nie są zamknięte, więc naprawy są realizowane na bieżąco. Jednak w szczególnych sytuacjach, jeśli Klient nie może przyjechać na naprawę w okresie gwarancji z powodu pandemii, to rozpatrujemy i akceptujemy takie przypadki indywidualnie. Stacje otwierają zlecenia usługi nawet po telefonicznym zgłoszeniu problemu przez klienta w okresie gwarancji, a naprawa będzie mogła być wykonana nawet po zakończeniu gwarancji, jeżeli pozwolą na to warunki związane z Covidem.

Volvo: Volvo Car Poland nie wprowadziło akcji automatycznego przedłużania gwarancji. Każdy przypadek jest na życzenie klienta rozpatrywany indywidualnie. Dokonanie niezbędnego przeglądu ma swoją tolerancję (30 dni lub 1250 km). Nie zalecamy przekraczania tych terminów. Nasze serwisy przez cały okres pandemii były i są otwarte. Wielu dealerów umożliwia klientom opcję odbioru samochodu do serwisu spod ich domu. Wszyscy dealerzy stosują procedury bezpieczeństwa epidemiologicznego. Dezynfekujemy kluczyki, klamki, kierownice, czy inne newralgiczne powierzchnie samochodu. Na życzenie klienta ozonujemy wnętrze pojazdu.