Między 19 a 22 października w San Marino odbędzie się 15. edycja Rally Legend. Tegoroczna impreza poświęcona jest wspaniałemu kierowcy rajdowemu Colinowi McRae. Ale to nie dedykacja sprawia, że to wydarzenie warto zobaczyć, a stawka zawodników, która stanie na starcie rajdu.
Jak sama nazwa wskazuje Rally Legend to impreza poświęcona legendom rajdowego świata. Jednak do tej pory z rajdowymi legendami miały więcej wspólnego samochody biorące udział w imprezie niż kierowcy. W tym roku będzie inaczej. Osoby, które zdecydują się jechać będą świadkami niespotykanego do tej pory widowiska.
Do rywalizacji przystąpi aż 14 z 15 żyjących mistrzów świata w rajdach samochodowych. Być może będzie to jedyna okazja do naocznego porównania ewolucji technologicznej w tej dziedzinie motorsportu, która miała miejsce na przestrzeni ostatnich 40 lat oraz zróżnicowanych technik jazdy.
Jedynym mistrzem, którego zabraknie na starcie Rally Legend będzie Carlos Sainz. W tym samym czasie Hiszpan będzie wspierać swojego syna podczas zawodów Grand Prix Formuły 1 w USA, jednak niech to was nie zniechęca ponieważ:
1. W Lancii Stratos HF wystartuje pierwszy Rajdowy Mistrz Świata (wtedy jeszcze Pucharu FIA) z 1977 roku - Sandro Munari.
2. Kolejnym zdobywcą Pucharu FIA w 1978 roku, startującym w RL jest Marku Alén. W zwycięskim sezonie przez 7 rund stawał na podium prowadząc Fiata 131 Abarth, a następnie Lancię Stratos HF.
3. W Fordzie Escorcie RS1800 zasiądzie pilot zmarłego w 2014 Björna Waldegårda, Hans Thorszelius – mistrz świata z 1979.
4. Sięgając po mistrzowskie laury Walter Röhrl zasiadał za kierownicą Fiata 131 Abarth w roku 1980 oraz Opla Ascony 400 dwa lata później. Jednak najbardziej kojarzony jest z Audi Quattro.
5. Kolejny Ford Escort RS1800 to zwycięski samochód Ari Vatanena z 1981 roku.
6. Hannu Mikkola, mistrz z 1983 roku poprowadzi swoje Audi Quattro.
7. Kolejnym zawodnikiem startującym w Rally Legend w Audi Quattro będzie Stig Blomqvist - champion z 1984 roku.
8. Triumfator z 1985 roku Timo Salonen poprowadzi Peugeota 2015 T16.
9. Największą niewiadomą odnośnie wyboru samochodu jest Juha Kankkunen, który na najwyższym stopniu podium stawał cztery razy: w roku 1986 za kierownicą Peugeota 2015 T16, w 1987 Lancii Delty HF 4WD, Lancii Delty Integrale 16V w 1991 oraz Toyoty Celicy Turbo 4WD w 1993.
10. Zwycięską passę Kankkunena przerwał Miki Biasion triumfując w sezonach 88’ oraz 89’ prowadząc Lancię Deltę Integrale.
11. Jak już wcześniej napisaliśmy nieobecny będzie Mistrz Świata z lat 1990 oraz 1992 Carlos Sainz prowadzący wówczas Toyotę Celicę GT-Four ST165 oraz Celicę Turbo 4WD. Jednak pomimo tego za kierownicą mistrzowskiej Celici Turbo 4WD zasiądzie zespołowy kolega Carlosa, Didier Auriol, zwycięzca sezonu 1994.
12. Mitsubishi Lancera poprowadzi 4-krotny Mistrz Świata z lat 96-99, obecnie szef Toyota Gazoo Racing, Tommi Mäkinen.
13. Pilot Richarda Burnsa, Robert Reid pojedzie Subaru Imprezą WRC z 2001 roku.
14. Drugą Imprezę WRC poprowadzi mistrz z 2003 roku Petter Solberg.
15 i 16. Jednak najbardziej interesująca rywalizacja może mieć miejsce między dwoma Sebastianami - 9-krotnym Mistrzem Świata Loebem, a obecnym hegemonem cyklu, 4-krotnym triumfatorem Ogierem, który poprowadzi Volkswagena Polo WRC.
Ze względu na fakt, że Robert Kubica spalił mistrzowskie C4 Loeba, Seb prawdopodobnie poprowadzi DS3 WRC.
Nie mamy wątpliwości co do rywalizacji na najwyższym poziomie połączonej ze wspaniałą lekcja motoryzacyjnej historii. Imprezę otworzy brat Colina McReae - Alister, który poprowadzi mistrzowskie Subaru Impreza gr. A.
A wy co sądzicie o stawce i prawdopodobieństwie świetnego widowiska? Wybieracie się? Zapraszamy do komentowania.