Percepcja tego, jak postrzegani są kierowcy starych, tanich aut zmienia się na przestrzeni lat. Dziś poruszanie się takim pojazdem może być postrzegane jako ekologiczne, a wręcz modne! Dlaczego? Ponieważ utrzymywanie wiekowego samochodu może być potencjalnie mniej szkodliwe dla środowiska niż zakup nowego. Ponadto rola samochodu w Polsce jako czynnika determinującego status społeczny, moim zdaniem, znacząco zmalała. Sprawdźmy więc, co oferuje otomoto za 2 tys. zł.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Jak szukać na Otomoto?
Postanowiliśmy przefiltrować ogłoszenia według ceny (od 1 750 do 2 500. zł). Serwis zwrócił nam aż 389 ogłoszeń z całej Polski. Ale czy ktoś faktycznie będzie fatygował się na drugi koniec kraju po auto za 2 tys. zł? Ja z pewnością szukałbym lokalnie. Dlatego postanowiliśmy zawęzić wyniki i skupić się na ofertach w promieniu 50 km od Warszawy, co pozwoliło nam wybierać spośród 62 aut. To jednak nie koniec przesiewania, bo część z wystawionych maszyn jest uszkodzona lub nie ma aktualnego przeglądu. Wybraliśmy (prawie) same pojazdy, o których sprzedający piszą, że są sprawne i mają "opłaty".
To jeden z tych samochodów, z którym wspomnienia ma przysłowiowe "pół Polski". Dziś lata świetności Lanosa dawno minęły i w sieci nie brakuje ogłoszeń z Daewoo za 2-3 tys. zł. Czy warto go kupić? Mechanicznie to prosty w konstrukcji pojazd, ale niestety często ma poważne problemy z korozją. Ponadto jazda Daewoo komfortem i ergonomią przypomina standardy z lat 80. Nie oczekujmy wiele, to się nie zawiedziemy.
Audi 80 Avant 1.9 TDI wkrótce po swojej premierze zebrało wiele pochlebnych opinii. Chwalono je m.in. za praktyczność, trwałość i oszczędność. Uważano też za świetny model rodzinny, i to nie tylko ze względu na przestronną kabinę i duży bagażnik. Oferowany egzemplarz liczy już 28 lat, co wiąże się z faktem, że auto będzie potrzebowało włożenia nieco pracy od nowego właściciela, tak też wynika z opisu oferty sprzedaży. Mimo tego jest to opcja warta rozważenia.
Spotkać się można z oceną, że Seicento to wyrób samochodopodobny. Jednak tej dość niepochlebnej opinii przeczą liczby, ponieważ swego czasu auto było prawdziwym przebojem w Europie. O jego popularności świadczy imponująca liczba 1,2 mln wyprodukowanych egzemplarzy. Jej echa widoczne są do dziś, ponieważ na rynku (co również potwierdza nasze zestawienie z dwoma Seicento) nadal trafić można na sprawne modele tego auta w niewygórowanych cenach.
Volkswagen Polo przez wielu uważany jest za auto, którego nadal można bezproblemowo używać do jazdy na co dzień, nawet w przypadku leciwych samochodów. Podobnie rzecz ma się, przynajmniej teoretycznie, z powyższym egzemplarzem wystawionym na sprzedaż. Aktualny właściciel obiecuje, że Polo jest niezawodne i bezawaryjne, a nawet nie przejawia najmniejszych problemów z odpaleniem w czasie srogiej zimy. Łapie je jednak korozja, czemu nie ma się co dziwić, skoro samochód ma już zacny wiek, czyli 32 lata.
Fiat Siena to zdecydowanie najtańsze auto w naszym zestawieniu i jedyne, które można kupić za mniej niż 2 tys. zł. Sprzedawca w opisie deklaruje jednak, że samochód jest w stanie dobrym, jak na swój wiek, a do jego problemów należy korozja i parkingowe obcierki. Co ciekawe Fiat Siena, który powstał w 1996 r., pierwotnie przeznaczony był do sprzedaży przede wszystkim w krajach, w których rynek motoryzacyjny dopiero się rozwijał.
Oferowana Alfa Romeo 147 1.6 T.S Distinctive to auto, które nie ukrywa swoich sportowych ambicji, dobrze widocznych już na pierwszy rzut oka. Wystawiony na sprzedaż egzemplarz jest jednak po pewnych przejściach, co widoczne jest w kilku wgnieceniach rozlokowanych w różnych miejscach karoserii. Dodatkowo, jak przyznaje sprzedający, zgubiony został dowód rejestracyjny, a że auto sprowadzono z Holandii, to kupiec musiałby zwrócić się do holenderskiego urzędu z prośbą o pomoc.
Historia Forda Fiesty sięga 1976 r., wtedy pierwszy egzemplarz zjechał z linii montażowej hiszpańskiej fabryki ulokowanej w Walencji. Od tego czasu Fiesta sprzedała się w wielu milionach egzemplarzy na całym świecie i nadal ma liczne grono fanów. Wystawiony na sprzedaż egzemplarz pochodzi z 1998 r. i ma niski deklarowany przebieg, ponieważ jedyne 98 311 km, a do tego jego krajem pochodzenia jest Polska.
Daewoo Matiz to prawdziwy klasyk, cieszący się w przeszłości ogromną popularnością w naszym kraju. Teraz Matizów jest na polskich drogach relatywnie niewiele, a to m.in. ze względy na przypadłość toczącą wiele tych aut, czyli słabej jakości zabezpieczenie antykorozyjne. Szybko sporo egzemplarzy przegrało walkę z rdzą. Wystawiony teraz na sprzedaż Matiz, według treści ogłoszenia, pochodzi od pierwszego właściciela, ma na swoim końce udokumentowany przebieg rzędu 76 tys. km i jedynie niewielkie problemy z korozją.
Wystawiony na sprzedaż Ford Focus z 2001 r. to wersja Ghia, która charakteryzuje się, mówiąc najbardziej ogólnie, ulepszoną stylistyką, w domyśle czyniąc samochód bardziej luksusowym. Oczywiście pojęcie luksusu mocno różni się od tego, co znaczy to określenie obecnie, a co oznaczało ponad 20 lat temu, kiedy oferowany egzemplarz wyjechał na drogi.
Drugi Fiat Seicento zamyka nasze zestawienie. Jest to nieco droższy i nieco młodszy egzemplarz, niż jego "krewny" przedstawiony powyżej, bo pochodzący z 2002 r. Tym razem sprzedający w nieco lakonicznym tonie zapewnia jedynie, że samochód jest bez wad, a także jest sprawny technicznie.