W wywiadzie dla Automotive News szef działu rozwoju silników VW Friedrich Eichler potwierdził, że projekt związany z 10-stopniową skrzynią biegów DSG został zawieszony. Eichler nie wyklucza, że firma wróci do tematu tym bardziej, że Volkswagen był już w trakcie prac inżynieryjnych i prototypy takiej skrzyni już były w zaawansowanych testach.
Od lat obserwujemy wzrost liczby biegów. Cztery, pięć, a następnie 6 biegów pomagały zwiększać tempo podróży wraz z rozwojem sieci autostrad. Dodatkowe przełożenia okazywały się bardzo przydatne, szczególnie w Niemczech, gdzie wciąż istnieją autostrady bez ograniczeń prędkości.
Obecnie w ofercie są skrzynie BMW o 8 przełożeniach, Lexusa, Fiata, Mercedesa o 9, a nawet 10 przełożeniach, z której korzysta Camaro ZL1.
Camaro ZL1
W tym wypadku głównym powodem jest konieczność obniżenia zużycia paliwa. W przypadku nowoczesnych skrzyń automatycznych kierowca nie czuje dyskomfortu związanego z dużą ilością biegów, ponieważ skrzynie działają szybko i precyzyjnie. Długie przełożenia nie są też problemem, ponieważ w znakomitej większości mamy do czynienia z silnikami turbodoładowanymi, które dysponują wysokim momentem już od niskich obrotów.
Nasze doświadczenia ze skrzyniami o 8 i 9 przełożeniach są również bardzo pozytywne. Takie skrzynie automatyczne z jednej strony skracają czas przyspieszenia, a z drugiej pozwalają istotnie zmniejszyć spalanie na autostradzie i obniżyć poziom hałasu.
Dlaczego więc VW wycofał się z wprowadzenia 10-stopniowej przekładni? Z pewnością taka konstrukcja jest bardziej skomplikowana technicznie, cięższa i kosztowniejsza w zakupie i eksploatacji. Być może konieczność wprowadzenia oszczędności związanych z aferą emisyjna wpłynęła na zawieszenie tych bardziej odważnych i kosztownych projektów, a 10-stopniowa przekładnia była projektowana do tych najmocniejszych i najbardziej luksusowych samochodów. Byłaby to pierwsza dwusprzęgłowa przekładnia o 10 przełożeniach na rynku. Obecnie w ofercie VW znajdują się skrzynie DSG o 6 i 7 przełożeniach.
Ciekawi jesteśmy jakie skrzynie pojawią się w w najnowszym Audi A8, które zostanie zaprezentowane już 11 lipca. Obecnie tradycyjne automaty w A8 mają 8 przełożeń.