Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Audi nie zrobi samochodu pokroju TT. Będzie robiło kolejne SUV-y, bo na tym się zarabia

Audi nie zrobi samochodu pokroju TT. Będzie robiło kolejne SUV-y, bo na tym się zarabia

Jeśli liczyliście, że Audi powróci do sportowych modeli, to jednoznacznie możemy temu zaprzeczyć. Niemiecka marka nie ma miejsca i pieniędzy na takie zabiegi, bo auta typu coupe się nie sprzedają, za to SUV-y cały czas cieszą się niesłabnącą popularnością. Chodzi po prostu o pieniądze i nie ma miejsca na zabawę.

Audi nie pokaże żadnego coupe, ale dalej będzie projektowało SUV-y
Audi nie pokaże żadnego coupe, ale dalej będzie projektowało SUV-yŹródło: Audi
  • Audi nie planuje powrotu do produkcji sportowych modeli, skupiając się na SUV-ach
  • Niemiecka marka oferuje gamę pojazdów od Q2 do Q8, w tym różne rodzaje napędu
  • Marka nie oferuje już dedykowanego samochodu sportowego

Audi, niemiecka marka znana z luksusowych i sportowych modeli, coraz bardziej angażuje się w segment SUV-ów, oferując szeroką gamę pojazdów, od kompaktowego Q2 po imponujący Q8. I można powiedzieć, że obecne portfolio marki jest bardzo szerokie, bo znajdują się tam zarówno wersje benzynowe, diesel, hybrydowe plug-in, jak i całkowicie elektryczne. Fani marki jednak mogą być mocno zawiedzeni, bo dedykowanego samochodu sportowego nie znajdą – ikony takie jak TT i R8 przeszły już do historii, nawet jeśli na stronie internetowej jeszcze widnieją.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ludzie chcą SUV-ów, a nie jakichś tam małych sportowych aut

Strategia Audi nie przewiduje wypełniania tej luki w najbliższym czasie. Powód? Globalne trendy rynkowe, które pokazują, że segment SUV-ów nadal rośnie, w przeciwieństwie do kurczącego się popytu na samochody sportowe. Peter Strudwike, planista produktu Audi Australia, potwierdza w rozmowie z carsales.com.au, że SUV-y od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, a ich popularność nadal wzrasta.

Chociaż Audi wprowadza do swojej oferty modele Sportback, które mają nawiązywać do genów sportowych, to w rzeczywistości są to głównie warianty stylistyczne istniejących crossoverów. Trudno uznać je za pełnoprawne zamienniki dla TT czy modelu R8 z centralnie umieszczonym silnikiem. Audi nie oferuje już także tradycyjnych coupe ani kabrioletów, co potwierdza brak dwudrzwiowych wersji nowego A5 i wycofanie kabrioletu A3 kilka lat temu.

Spokojnie, Audi się nie zamyka

W Ingolstadt mają jednak sprytny plan. Prace nad nowymi modelami trwają, a jednym z nich jest oczywiście SUV — nowe Q5 Sportback, będące konkurentem dla BMW X3. Poza tym niektóre SUV-y mogą być na wylocie – Q2 ma zostać wycofane po jednej generacji i długiej obecności na rynku, a Q8 e-tron i jego wariant Sportback mogą zniknąć z powodu słabej sprzedaży. W tym momencie jednak Audi ma już osiem modeli typu SUV, nie liczą odmian Sportback.

Audi, współpracując z SAIC, planuje też wprowadzenie na rynek chiński nowej marki z trzema modelami od 2025 r. Choć nie ma oficjalnych informacji, spodziewać się można, że wśród nich znajdzie się kolejny SUV, mimo że pierwszy koncept AUDI E wygląda raczej na spore kombi.

Audi E concept
Audi E conceptŹródło: Audi

Zapomnij w najbliższej przyszłości o małym coupe. Nie ma miejsca na ryzyko

Czy Audi kiedykolwiek powróci do modelu TT? W obliczu obecnej mody, sytuacji rynkowej i sytuacji samego producenta, odpowiedź jest oczywista: nie. Jedyną szansą na powrót małego coupe jest zainteresowanie klientów, którzy nawet nie patrzą w stronę małych sportowych samochodów. Jest jeszcze jedna opcja, która jednak fanom się nie spodoba — zrobić SUV-a i nazwać go TT. Podobny zabieg zrobił Ford z modelem Capri, czy Mitsubishi z modelem Eclipse.

Ostrożność w inwestowaniu w nowe produkty jest również podyktowana trudną sytuacją ekonomiczną w 2024 r., na którą wpływ mają konflikty na Bliskim Wschodzie i Ukrainie. Audi, podobnie jak cała Grupa Volkswagen, stoi przed wyzwaniami związanymi z cięciami kosztów, co wpływa na strategię produktową marki. Spadek sprzedaży o 10,9 proc. oraz znaczący spadek zysków w trzecim kwartale tylko potwierdzają, że marka musi dokładnie przemyśleć każdy nowy ruch na rynku motoryzacyjnym i nie ma miejsca na ryzyko.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:AudiTTR8SUVCoupe
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków