- Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął konsultacje dotyczące „rozpoznania rynku w zakresie dostępnych technologii urządzeń do zabezpieczeń antyterrorystycznych z udziałem środka transportu”
- Dialog techniczny ma poprzedzać przygotowywane postępowanie zamówienia publicznego na zaprojektowanie i budowę środków ochrony
- Zabezpieczenia zaplanowano na Trakcie Królewskim w Warszawie
Warszawa inwestuje w nowe zabezpieczenia. I nie chodzi o dobrze znane słupki tylko o znacznie solidniejsze środki ochrony przed atakiem terrorystycznym. To nic innego jak wszelkiego rodzaju bariery, które mogą zatrzymać rozpędzone auto, ciężarówkę, autobus czy inny pojazd. Wszystko po to, by uniknąć tak tragicznych wydarzeń jak m.in. ataki w Berlinie czy Nicei, gdzie sprawcy użyli ciężarówek.
Zanim jednak zostanie ogłoszony stosowny przetarg rozpoczyna się tzw. dialog techniczny. Warszawski Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął bowiem konsultacje dotyczące „rozpoznania rynku w zakresie dostępnych technologii urządzeń do zabezpieczeń antyterrorystycznych z udziałem środka transportu”. Oferty od kilku firm składano do początku października.
W regulaminie czytamy, że dialog techniczny ma poprzedzać przygotowywane postępowanie zamówienia publicznego. Miasto będzie bowiem czekać na oferty dotyczące zaprojektowania i wykonania zabezpieczeń Traktu Królewskiego. Do tego czasu chce poznać m.in. dostępne rozwiązania techniczne i technologiczne oraz ekonomiczne. Innymi słowy ZDM chce przyjrzeć się dokładniej temu co można kupić i ile należy zapłacić (bazując także na opracowanej w tym roku koncepcji zabezpieczenia).
„W pracach bierze udział Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego które wspiera nas w kontaktach z Policją, Państwową Strażą Pożarną, Pogotowiem ratunkowym , Służbą Ochrony Państwa i innymi instytucjami. Nie ma możliwości zabezpieczenia każdej ulicy i każdego chodnika przed potencjalnym zagrożeniem. Skupiamy się na miejscach, w których mogłoby dojść do zagrożenia, ze względu na duże skupiska turystów, mieszkańców. Na realizację zadania mamy przyznane ok 7mln zł” – wyjaśnia Karolina Gałęcka z wydziału komunikacji społecznej warszawskiego ZDM.
Otwartą kwestią pozostaje czy na miejskich ulicach pojawi się więcej zwyczajnych betonowych barier (tak jak np. stało się w Nicei), czy też środki ochrony zostaną pomysłowo wkomponowane w istniejącą architekturę. W opracowanej przez miasto tegorocznej koncepcji na zabezpieczenia przyjęto wykorzystanie takich elementów jak słupki stałe i wysuwane oraz tzw. małą architekturę, czyli np. meble oraz donice.
Jedno nie ulega wątpliwości. W przypadku chętnie odwiedzanych miejsc (nie tylko przez mieszkańców, ale i np. turystów) od solidnych zabezpieczeń nie ma już odwrotu.