Podobna informacja ukazała się w mediach dokładnie rok temu, ale kryzys finansowy pokrzyżował plany inwestora. Z rocznym opóźnieniem na mocy dwustronnej umowy, Mermerler Group - lokalny partner azjatyckiego inwestora - rozpocznie budowę fabryki w mieście Sakarya (dystrykt Karasu), na zachód od Istambułu.

Fabryka powstanie na działce o powierzchni 2 mln metrów kwadratowych. Wartość projektu szacowana jest na 500 mln dolarów. W skład kompleksu, poza częścią produkcyjną, będzie wchodził także hotel i centrum handlowe. Po zakończeniu projektu Mermerler Group będzie posiadał 50 proc. udziału w fabryce, w której początkowo pracę ma znaleźć 3 000 osób. Po rozpoczęciu produkcji i stworzeniu sieci poddostawców, dzięki inwestycji Chery liczba zatrudnionych może wzrosnąć do 10 tys. osób.

W pierwszym roku działalności z linii montażowych fabryki ma zjechać 20 tys. samochodów, ale docelowo w ciągu pięciu kolejnych lat produkcja ma wzrosnąć do 100 tys. aut. Już oficjalnie wiadomo, że będą w niej produkowane trzy modele - jeden dostawczy oraz dwa osobowe, z czego jeden z nich to najnowszy model zaprojektowany przez Phinifarinę o nazwie Niche (w Chinach nazwa A3). Według ostatnich doniesień, to właśnie ten pojazd miał być produkowany przez warszawskie FSO.

- Samochody będą produkowane przez tureckich i chińskich pracowników, z wykorzystaniem niemieckiej technologii - komentują władze Mermerler Group. - Samochody są 100-procentowo bezpieczne, a Chery przełamuje wszelkie uprzedzania jakie mogą pojawić się u konsumentów - dodaje szef tureckiej grupy, Yüksel Mermer, odpowiadając na pytania dziennikarzy o standardy bezpieczeństwa tych aut. Zgodnie z planem, cały projekt powinien zostać ukończony w ciągu pięciu lat.

Władze Chery często podkreślały, że Turcja jest dla nich bardzo ważnym krajem, który stanowi trampolinę do Europy. Samochody w niej produkowane mają spełniać wysokie wymagania stawiane europejskim producentom. Mermerler Group wierzy, że dzięki nowej inwestycji zwiększy się zaufanie klientów do marki i co za tym idzie sprzedaż Chery.

W tym roku Chery eksportowało już 67 865 aut, z czego we wrześniu 10 564 sztuk, notując wzrost na poziomie 71 proc. W sumie w tym roku koncern sprzedał łącznie 475 287 pojazdów.