Auto Świat Wiadomości Aktualności Dacia przygotowuje własną kolekcję

Chociaż wcześniej podejmowano próby produkcji samochodu własnej konstrukcji, to jednak pierwszym pojazdem marki Dacia (wcześniej Uzina de Autoturisme Pitești) była licencyjna wersja Renault 8 - Dacia 1100, którego produkcję rozpoczęto w 1968 roku. Kolejnym modelem była Dacia 1300/1310/1410, która rozsławiła markę na innych rynkach. Model ten był licencyjną wersją Renault 12 i produkowany był od sierpnia 1969 r. do grudnia 2006 r. w wersjach sedan, kombi, sport i pikap. Auta napędzane były czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1.3, 1,4 i 1,56 l oraz niewielka seria otrzymała silniki wysokoprężne 1.6 l pochodzące od Volkswagena.

W tym samym czasie w zakładzie Tehnometal wyprodukowano 6,5 tys. egz. małego auta o nazwie 500 Lăstun, napędzanego dwucylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem.

Od 1996 roku produkowana była Dacia Nova, po modyfikacjach przemianowana na SupeRNova.

W 1999 roku powrócił francuski Renault, który kupił pakiet większościowy Dacii, w kolejnych latach powiększany. Kolejnym modelem była przejściowa Dacia Solenza i przełomowy Logan, który stał się modelem globalnym.

Nowa era Dacii, to modele, które otrzymały koncernowe komponenty Renault. Poszerzono paletę modelową, a Duster stał się rekordzista sprzedaży.

Z okazji 50-lecia rozpoczęcia produkcji Dacii 1100, a więc za trzy lata, planowane jest otwarcie muzeum rumuńskiej marki. Poza modelami produkcyjnymi trafią do niego także egzemplarze znajdujące się aktualnie w zbiorach Centrul Renault Technologie Roumaine, a więc pojazdy wojskowe, sanitarki, pikap Dustruck oraz przedłużone limuzyny.

Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków