W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o tym, że Gerhard Plattner podczas jazdy Skodą Fabia GreenLine II (1,2 TDI CR/75 KM) osiągnął imponujący wynik: pokonał dystans 2006 kilometrów, średnio spalając zaledwie 2,21 l/100 km.

"Zasady, do jakich stosował się Gerhard Plattner, zaleca również Szkoła Auto Skody. Potwierdzeniem ich sprawdzalności są sami instruktorzy Szkoły Auto, którzy brali udział w Super Teście Ekonomii. Stosując "złote zasady EcoDrivingu", udało nam się uzyskać wynik spalania o 1/3 niższy, niż zakłada producent" - powiedział Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto.

Poniższe porady mistrza w eko-jeździe, Gerharda Plattnera pokazują, w jaki sposób każdy kierowca może zużywać mniej paliwa, a przez to oszczędzać pieniądze i jednocześnie chronić środowisko naturalne.

Nie rozgrzewaj silnika, zanim ruszysz

Nawet podczas najbardziej surowej zimy, współczesne samochody są gotowe do jazdy zaraz po uruchomieniu silnika. Jeśli nie będziesz rozpędzać auta do jego maksymalnej prędkości, nie tylko zmniejszysz emisję szkodliwych spalin, ale obniżysz także poziom zużycia paliwa. Zapięcie pasów przed uruchomieniem silnika także pomoże Ci zaoszczędzić paliwo.

Jak płacić 25 proc. mniej za paliwo:

Podczas jazdy przewiduj

Każdy, kto rozpędzony dojeżdża do czerwonych świateł, tuż przed sygnalizatorem wciska pedał hamulca, a następnie gwałtownie rusza, częściej bywa na stacji benzynowej. Dostosuj prędkość samochodu do aktualnie panujących warunków na drodze.

Wyłączaj silnik, nawet podczas krótkich postojów

Wyłączanie silnika podczas postoju np. przed zamkniętym przejazdem kolejowym, to dbałość o Twój portfel. W niektórych miastach dodatkowo kierowcy są informowani o tym, jak długo będzie się jeszcze palić czerwone światło. Obawa o zużycie zapłonu ze względu na częste uruchamiania i wyłączanie silnika jest nieuzasadniona - możliwe jest kilkadziesiąt tysięcy uruchomień silnika (system Start/Stop jest idealnym rozwiązaniem).

Unikaj jazdy na wysokich obrotach

Im niższa prędkość obrotowa silnika, tym niższe zużycie paliwa. Zaraz po uruchomieniu silnika, szybko zmień przełożenia na wyższe, aż do osiągnięcia pożądanej prędkości. Jazda na wyższym biegu nie tylko obniża poziom hałasu i emisji szkodliwych substancji, ale także zużycie paliwa.

Jedź z równomierną prędkością

Gwałtowne i długotrwałe przyspieszanie wiąże się z niepotrzebnym, większym zużyciem paliwa. Najlepiej po rozpędzeniu samochodu, jeżeli pozwalają na to warunki ruchu drogowego (autostrada, droga ekspresowa), używać tempomatu.

Dostosuj swą jazdę do warunków panujących na drodze

Jeśli jedziesz drogą wiodącą przez wzniesienia, musisz zadbać o to, by samochód, w momencie zjazdu miał prędkość, która przed kolejnym podjazdem zapewni mu jak największy rozpęd. W ten sposób zaoszczędzisz na pracy silnika i sprawisz, że jazda będzie jeszcze bardziej ekonomiczna.

Zwracaj uwagę na właściwe ciśnienie opon

Niskie ciśnienie w oponach prowadzi nie tylko do ich odkształcania się. Poprzez większe opory toczenia zwiększa się zużycie paliwa o około 10 procent. Zimowe opony z grubszym bieżnikiem automatycznie powodują zwiększone zużycie paliwa.

Nie przewoź ze sobą zbędnego bagażu

Jeśli jeździsz ze zbędnym bagażem w bagażniku, zwyczajnie tracisz swoje pieniądze. W zależności od wielkości samochodu, około 100 kilogramów dodatkowej wagi w samochodzie "kosztuje" około 0,7 l paliwa na 100 kilometrów.

Unikaj dodatkowego oporu

Bagażnik dachowy na narty lub rowery to dowód na Twoje sportowe zacięcie, ale jeśli wozisz go bez potrzeby, automatycznie zwiększasz zużycie paliwa. Podczas jazdy z zamontowanym bagażnikiem zużycie paliwa wzrasta nawet o około 20 procent,  w zależności od stylu jazdy.

Rozsądnie używaj klimatyzacji

Włączanie klimatyzacji na maksymalny poziom może zwiększyć poziom zużycia paliwa nawet do 2 litrów/100 km. Lekarze przestrzegają dodatkowo przed łatwym przeziębianiem się, jeśli temperatura wewnątrz samochodu będzie obniżona o więcej niż 6 stopni, w porównaniu z temperaturą panującą na zewnątrz. Jazda z otwartym oknem jedynie nieznacznie zmniejsza temperaturę wewnątrz samochodu, jednak zużycie paliwa jest wyższe, niż przy działającej klimatyzacji.