Firma Samar przeanalizowała dane sprzedażowe na rynku nowych aut pod kątem cen. Wyliczenia powstały w oparciu o kwoty z oficjalnych cenników importerów, to znaczy, że nie uwzględniają one rabatów ani kosztów wyposażenia dodatkowego montowanego w salonie. Mimo tego, zestawienie to pokazuje ciekawą zależność. Okazało się, że portfele polaków nie są tak chude jak się powszechnie sądzi, jeśli już kupujemy nowe auto, to celujemy głównie w samochody kosztujące grubo ponad 100 tys. złotych, które mają stosunkowo bogate wyposażenie.

Okazuje się, że najczęściej kupujemy auta w przedziale cenowym od 50 do 100 tys. zł – w sierpniu stanowiły one ponad połowę rynku (50,1 proc. – spadek o 2,2 proc. w ujęciu rocznym), a od początku sprzedano już 190 tys. sztuk aut w tym przedziale cenowym. Według raportu firmy Samar najpopularniejszą marką w tej grupie okazała się Toyota (25 524 szt.), a modelem Opel Astra (9 325 szt.).

{ "copyright": { "note": "Samar", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "b9a9040bc246a6b6a524c48970a66158", "ocdnExt": "png" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NmU7MDA_/b9a9040bc246a6b6a524c48970a66158.png", "available": { "start": "2019-10-27 00:00:00+0200" }, "contentSources": [ { "name": "Samar", "idref": "6d6e04bc-8f4f-5f5f-8c7f-4102b21b5672", "uuid": "6d6e04bc-8f4f-5f5f-8c7f-4102b21b5672" } ], "alignment": "center", "size": { "width": 776, "height": 977, "bytes": 337833 }, "caption": "Jakie auta kupują Polacy?", "uuid": "1c006f5e-466f-4dcc-8f08-39565d5ab514", "asyncAdSlot": null } Jakie auta kupują Polacy? Foto: Samar
Jakie auta kupują Polacy?

Większym zaskoczeniem jest jednak to, że co 4. nowy samochód wyjeżdżający w sierpniu z salonu był jeszcze droższy. Auta w przedziale cenowym 100-150 tys. zł stanowiły 24,4 proc. udziału w całym rynku. Co więcej sprzedaż tego segmentu wzrosła na przestrzenie roku, aż o 9 proc. W tej grupie znajdowało się najwięcej Volkswagenów, jednak liderem wśród modeli okazała się Skoda Octavia (4 500 szt.). Jak widać łatka taniej marki już do Skody nie bardzo pasuje.

Co ciekawe w tym samym czasie, najtańszy segment aut do 50 tys. zł spadł aż o 20 proc. zajmując zaledwie 8,4 proc. rynku. Wśród najtańszych aut nie ma zaskoczenie, najpopularniejszą marką była Dacia, a modelem Sandero (5 005 szt.).

Nieco większym zainteresowanie wśród Polaków cieszyły się auta z przedziału cenowego od 150 do 200 tys. zł. Segment ten w 2019 roku zdobył 9,4 proc. udziału w rynku aut nowych, ale co ważne zanotował największy wzrost – 14,2 procenta. Liderem wśród modeli w tym segmencie okazała się Toyota RAV4 (2 683 szt.), a producentem ponownie Volkswagen.