Auto Świat Wiadomości Aktualności Jak Polak kupuje nowy samochód to głównie drogi albo... bardzo drogi

Jak Polak kupuje nowy samochód to głównie drogi albo... bardzo drogi

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Jeśli myślicie, że w Polsce sprzedają się wyłącznie auta najtańsze, to grubo się mylicie. Jeśli już wybieramy się do salonu po nowy samochód to kupujemy auta drogie i dobrze wyposażone. W sierpniu średnia ważona cena samochodów wyjeżdżających z salonu wynosiła aż 109 349 zł.

Wielki Test Salonów 2019 – Lexus
Auto Świat
Wielki Test Salonów 2019 – Lexus

Firma Samar przeanalizowała dane sprzedażowe na rynku nowych aut pod kątem cen. Wyliczenia powstały w oparciu o kwoty z oficjalnych cenników importerów, to znaczy, że nie uwzględniają one rabatów ani kosztów wyposażenia dodatkowego montowanego w salonie. Mimo tego, zestawienie to pokazuje ciekawą zależność. Okazało się, że portfele polaków nie są tak chude jak się powszechnie sądzi, jeśli już kupujemy nowe auto, to celujemy głównie w samochody kosztujące grubo ponad 100 tys. złotych, które mają stosunkowo bogate wyposażenie.

Okazuje się, że najczęściej kupujemy auta w przedziale cenowym od 50 do 100 tys. zł – w sierpniu stanowiły one ponad połowę rynku (50,1 proc. – spadek o 2,2 proc. w ujęciu rocznym), a od początku sprzedano już 190 tys. sztuk aut w tym przedziale cenowym. Według raportu firmy Samar najpopularniejszą marką w tej grupie okazała się Toyota (25 524 szt.), a modelem Opel Astra (9 325 szt.).

Jakie auta kupują Polacy?
Jakie auta kupują Polacy?Samar

Większym zaskoczeniem jest jednak to, że co 4. nowy samochód wyjeżdżający w sierpniu z salonu był jeszcze droższy. Auta w przedziale cenowym 100-150 tys. zł stanowiły 24,4 proc. udziału w całym rynku. Co więcej sprzedaż tego segmentu wzrosła na przestrzenie roku, aż o 9 proc. W tej grupie znajdowało się najwięcej Volkswagenów, jednak liderem wśród modeli okazała się Skoda Octavia (4 500 szt.). Jak widać łatka taniej marki już do Skody nie bardzo pasuje.

Co ciekawe w tym samym czasie, najtańszy segment aut do 50 tys. zł spadł aż o 20 proc. zajmując zaledwie 8,4 proc. rynku. Wśród najtańszych aut nie ma zaskoczenie, najpopularniejszą marką była Dacia, a modelem Sandero (5 005 szt.).

Nieco większym zainteresowanie wśród Polaków cieszyły się auta z przedziału cenowego od 150 do 200 tys. zł. Segment ten w 2019 roku zdobył 9,4 proc. udziału w rynku aut nowych, ale co ważne zanotował największy wzrost – 14,2 procenta. Liderem wśród modeli w tym segmencie okazała się Toyota RAV4 (2 683 szt.), a producentem ponownie Volkswagen.

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków