Auto Świat Wiadomości Aktualności Jak to z rajdową Skodą było...

Jak to z rajdową Skodą było...

Rok ciężkich przygotowań, a po nim rok testów - taki był początek projektu Fabia Super 2000, którym Skoda kontynuuje swoją ponad stuletnią obecność w sporcie motorowym.

Skoda Fabia Super 2000
Onet
Skoda Fabia Super 2000

Pierwsze testy prototypu Skody Fabii Super 2000 odbyły się pod koniec 2008 roku. Samochód został zaprojektowany zgodnie ze zmienionymi dla tej kategorii wymogami FIA. Jego budowę oparto o Fabię drugiej generacji. Zgodnie z nowymi regulacjami, pojazd wyposażono w 2-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy, 6-biegową przekładnię sekwencyjną i napęd na cztery koła z trzema mechanicznymi dyferencjałami.

Pierwszy start modelu zaplanowano na Rajd Monte Carlo w styczniu 2009 roku. Podczas rywalizacji na zimowych, zaśnieżonych trasach, auto Škody musiało sobie poradzić z bardzo zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Wszystko poszło zgodnie z planem: debiut Fabii Super 2000 w Rajdzie Monte Carlo zakończył się spektakularnym sukcesem - zajęciem czwartego miejsca.

W ten sposób rozpoczął się niezwykle udany dla Fabii S2000 i całej drużyny Skoda Motorsport sezon. Po debiucie podczas Rajdu Monte Carlo, czeska załoga, w składzie Jan Kopecky i Petr Stary, wywalczyła drugie miejsce w Rajdzie Azorów, który odbył się w maju 2009. Miesiąc później, podczas czerwcowego Rajdu Ypres rozgrywanego w Belgii, Skoda Fabia S2000 potwierdziła swe możliwości. Duet Kopecky - Stary dotarł do mety również na drugiej pozycji.

W trakcie całego sezonu rajdowego IRC w 2009 roku, zespół świętował swoje kolejne zwycięstwa. Szczególnie wygrana duetu Hänninen - Markkula w rajdzie Rosji w lipcu i dwa zwycięstwa duetu Kopecký - Stary w rajdach rozgrywanych w Czechach i w Hiszpanii w sierpniu i wrześniu, były prawdziwym kamieniem milowym dla zespołu rajdowego Škoda Motorsport.

Skoda Fabia Super 2000 - prototyp
Skoda Fabia Super 2000 - prototypOnet

Rok 2010 rozpoczął się od Rajdu Monte Carlo, gdzie Skody Fabia S2000 spisały się doskonale: wszystkie trzy załogi występujące w fabrycznym zespole Skoda Motorsport, uplasowały się w pierwszej piątce.

Nowa, odświeżona Fabia S2000 po faceliftingu, pokazana po raz pierwszy na Targach Motoryzacyjnych w Genewie, zadebiutowała w tegorocznym belgijskim Rajdzie Ypres. Przyniosła ona Skodzie podwójne zwycięstwo w Belgii, a zaraz po nim - spektakularne sukcesy w następnych rundach serii IRC (Intercontinental Rally Challenge). Rozegrany niedawno Rajd Szkocji, przedostatnia eliminacja wchodząca w skład serii IRC tylko to potwierdziła: jeżdżący w barwach Skoda Motorsport Juho Hanninen i Mikko Markkula nie mieli sobie równych. Wygrywając w Szkocji, przypieczętowali swoje zwycięstwo w tegorocznej rywalizacji kierowców.

Fabia S2000 Facelift, w porównaniu ze swoją poprzedniczką, jest dłuższa i szersza. Jej długość wynosi teraz 4000 mm (poprzednio: 3992 mm), a szerokość 1820 mm (poprzednio: 1798 mm). Moc silnika zwiększono o pięć koni mechanicznych (z 265 KM do 270 KM), zaś maksymalny moment obrotowy zwiększono o 5 Nm (do 250 Nm).

kz
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków