Kamera samochodowa to wbrew pozorom nie jest kolejny gadżet do auta. Służy już nie tylko do nagrywania filmów z naszych podróży. Wybrane modele to bowiem prawdziwi asystenci kierowcy. Wspomogą podczas postoju w korku (funkcja monitorowania przestrzeni przed pojazdem i przypomnienie, gdy ruszą auta przed nami), jak i w trakcie jazdy (asystent pasa ruchu ostrzegający przy przekraczaniu linii). Przydadzą się także na parkingu, by zarejestrować film dokumentujący sprawcę uszkadzającego nasze auto. Bez nich ani rusz.

Zestaw 2 kamer 70mai Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
Zestaw 2 kamer 70mai

Niestety niełatwo wybrać odpowiedni wideorejestrator samochodowy. W sklepach jest mnóstwo urządzeń, a rozpiętość cen jest ogromna. Z pewnością nie kierujmy się tylko ceną, bo wyjątkowo łatwo o rozczarowanie. Zwykle w przypadku najtańszych produktów trudno nie tylko o akceptowalną jakość nagrań (bywa, że rozdzielczość filmów jest niższa niż 1080p Full HD), ale nawet i nazwę producenta (mało kto chce się przyznać do kiepskiego produktu).

Niedrogi model sprawdzi się w wielu samochodach

Czego powinniśmy wymagać? W przypadku niedrogich kamer (w cenie do 300 zł) przyjęło się, że minimum to rozdzielczość Full HD, czyli 1080p. Wbrew pozorom można wymagać więcej, co udowodniło 70mai w przystępnym cenowo modelu M300.

Kamera 70mai M300 Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
Kamera 70mai M300

W swojej klasie wyróżnia się pod wieloma względami. Kompaktowe M300 (niewielka obudowa, którą łatwo ukryjemy za lusterkiem wstecznym) wyposażone w świetny sensor optyczny SC3335 i technologię redukcji szumów oraz WDR (ogromna poprawa jakości obrazu szczególnie widoczna przy dużej różnicy oświetlenia) rejestruje bowiem filmy w rozdzielczości wyższej niż Full HD, czyli w 1296p (zastosowano także nowocześniejszy kodek H.265, by uzyskać video o wyższej wydajności i lepszej kompresji pliku). Dla kierowcy oznacza to bardziej szczegółowe nagrania w ciągu dnia i w nocy (doskonałe odwzorowanie kolorów i lepsza ostrość). Łatwiej nie tylko rozpoznać tablice rejestracyjne, ale także wszelkie szczegóły otoczenia samochodu (szeroki kąt widzenia sięgający aż 140 st.). W trybie parkingowym można także zaoszczędzić miejsce na karcie pamięci, aktywując nagrywanie poklatkowe (time-lapse).

W 70mai M300 znajdziemy jeszcze inne rozwiązania, których próżno szukać u wielu konkurentów. Dostępny jest 24-godzinny tryb parkingowy (z wykorzystaniem czujnika wstrząsów), by nagrywać wszelkie incydenty przy zaparkowanym samochodzie (aby skorzystać z funkcji, należy dokupić opcjonalny zestaw zasilania Hardware Kit). Nie sposób zapomnieć o praktycznej wielorazowej folii elektrostatycznej, która nie tylko ułatwia montaż (kamera jest przyklejana), ale i chroni szkło przed uszkodzeniem. Ważny jest także wbudowany hotspot WiFi, by połączyć kamerę z aplikacją w smartfonie. Trudno nie wspomnieć o czymś jeszcze – kilku odmianach kolorystycznych obudowy, by dopasować się do wystroju wnętrza auta. To przykład wyjątkowej dbałości o detale. Estetyka jest także bardzo ważna!

Wymagać więcej, czyli?

Chcemy skusić się na coś z tzw. wyższej półki i możemy sobie na to pozwolić. Czego zatem wymagać, gdy planujemy wydać kilkaset złotych na wideorejestrator samochodowy? Przede wszystkim już nie jedną a dwie kamery. Oto przykład: 70mai A500S Dash Cam Pro Plus+ RC06 Zestaw. Za dość długą nazwą kryją się już dwie kamery. Pierwszą mocujemy do przedniej szyby. Drugą zaś instalujemy w tylnej części auta, by rejestrować także to, co dzieje się za naszym samochodem. A to ma ogromne znaczenie nie tylko w sytuacjach spornych (choćby kolizja w postaci najechania przy zmianie pasa ruchu), ale także przy monitorowaniu otoczenia pojazdu pozostawionego na parkingu.

70mai A500S Dash Cam Pro Plus+ z RC06 Zestaw Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
70mai A500S Dash Cam Pro Plus+ z RC06 Zestaw

Jak działa porządny tryb parkingowy? Pamiętajmy, że jest aktywny całodobowo wówczas, gdy kamerę podłączymy do stałego źródła zasilania (niezbędny jest wówczas odpowiedni zestaw Hardware Kit UP02, który pełni funkcję wspomagającą i chroni akumulator naszego samochodu przed rozładowaniem). W sytuacji wykrycia zdarzenia (bardzo pomocny jest czujnik wstrząsu wbudowany w wideorejestrator) film jest rejestrowany przez minutę jako zabezpieczony przed nadpisaniem. Trudno będzie go przeoczyć, gdyż po powrocie do auta i uruchomieniu silnika usłyszymy komunikat głosowy z kamery. W przypadku potrzeby oszczędzania miejsca na karcie pamięci można wybrać tryb poklatkowy (nagrywanie odbywa się co sekundę), który jest także dostępny w opcji parkingowej.

Prócz trybu parkingowego należy oczekiwać także praktycznych rozwiązań wspomagających kierowcę. A to przede wszystkim bardzo praktyczna funkcja wykrywania ruchu i przypominania o odjeżdżającym poprzedzającym pojeździe. To idealne rozwiązanie nie tylko podczas jazdy w korku, ale także, gdy dojechaliśmy do kolumny pojazdów oczekujących na zielone światło na sygnalizacji świetlnej. Równie przydatny jest asystent pasa ruchu, który informuje kierowcę o niezamierzonym przekroczeniu linii.

70mai A500S Dash Cam Pro Plus+ z RC06 Zestaw Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
70mai A500S Dash Cam Pro Plus+ z RC06 Zestaw

Większe wymagania dotyczą także jakości zapisywanych nagrań. W przypadku 70mai A500S Dash Cam Pro Plus+ z RC06 Zestaw (w komplecie z tylną kamerą) oznacza to wyższą rozdzielczość 2,7K (2592x1944 piksele) i doskonały przetwornik Sony z cenionej na całym świecie serii Starvis (IMX335).

Na więcej korzyści można także liczyć pod względem funkcjonalności. Stąd łączność WiFi i współpraca z aplikacją w smartfonie (przyda się m.in. do bardzo wygodnego sterowania ustawieniami czy podglądu obrazu na żywo), odbiornik GPS oraz tak praktyczne dodatki, jak szpatułka do odchylania uszczelek (łatwiej ukryć przewód zasilania), ochronna wielorazowa folia elektrostatyczna na szybę czy zasilacz do gniazda zapalniczki wyposażony aż w dwa porty USB. Starczy zatem energii na zasilanie kamery, jak i smartfona czy tabletu.

Wideorejestrator premium

Nie jest tajemnicą, że w przypadku urządzeń z tzw. najwyższej półki można liczyć m.in. na to co samo co w przypadku najlepszych telewizorów — bardzo wysoką rozdzielczość, co ma bezpośrednie przełożenie na wyśmienitą jakość filmów, imponującą wyrazistość i szczegółowość. Wymagać zatem należy jakości 4K (rozdzielczość 3840x2160), najnowszego kodeka H.265 (tzw. video o wysokiej wydajności, lepszej kompresji i mniejszych wymaganiach co do przepustowości) i najnowocześniejszych przetworników (Sony Starvis IMX415 bardzo ceniony za doskonałą widoczność przy słabym oświetleniu). Innymi słowy, warto szukać tego, co znajdziemy w modelu 70mai A800S 4K Dash Cam.

70mai A800S menu Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
70mai A800S menu

Nie tylko jakość nagrań rejestrowanych w ciągu dnia i w nocy imponuje. Kierowca może liczyć na funkcje wspomagające (asystent pasa ruchu, monitorowanie otoczenia przed pojazdem i tryb parkingowy z czujnikiem wstrząsów), współpracę z aplikacją w smartfonie i pomysłowy tryb pracy z wykorzystaniem danych GPS. Wideorejestrator zapisuje bowiem dane o lokalizacji miejsc (wraz z prędkością przejazdu), w których odnotowano zdarzenia i zapisano filmy zabezpieczone przed napisaniem. Kamera rejestruje także dane o prędkości, co może okazać się pomocne podczas sprawdzania przejazdu objętego odcinkowym pomiarem prędkości.

Premium zobowiązuje w kwestii wyposażenia. Stąd praktyczne akcesoria ułatwiające montaż (klucz do podważania uszczelek i folia ochronna na szybę). Wydają się oczywiste, ale wystarczy sprawdzić inne produkty w sklepie, by przekonać się, że to, co standardowe w 70mai wcale takie nie jest u konkurencji.