- W 2024 r. z danych CEPiK wynika, że wyrejestrowano 5327 pojazdów z powodu kradzieży, co oznacza spadek o 5,7 proc. względem 2023 r.
- Raport autoDNA wskazuje, że wśród kradzionych aut dominują niemieckie marki premium. Według danych CEPiK jest inaczej
- Najbardziej wiarygodne dane są zbieżne z upodobaniami Polaków — za sprawą kradzieży z ulic znikają te samochody, które są najczęściej wybierane w salonach
W 2024 r. w Polsce wyrejestrowano 5327 pojazdów wskutek kradzieży — wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). To spadek o 5,7 proc. w porównaniu z rokiem 2023, co potwierdza, że trend spadkowy w liczbie kradzieży samochodów nadal się utrzymuje.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNajczęściej kradzione samochody w Polsce według autoDNA
Zacznijmy od pierwszego źródła danych. W raporcie autoDNA pojawiają się prawie te same modele, ale na wyższych miejscach znalazły się niemieckie marki premium, a nie japońskie i azjatyckie popularne. Dlaczego złodzieje biorą na celownik akurat te samochody? Wyjaśnienie nie jest skomplikowane. Eksperci autoDNA komentują:
Dominacja niemieckich marek premium oraz popularnych azjatyckich samochodów wśród kradzionych aut wynika z praktycznego podejścia złodziei – te modele są poszukiwane i po kradzieży oraz rozbiórce na części, można łatwo je dalej upłynnić na rynku.
Dziesięć najczęściej kradzionych aut w Polsce w 2024 r. to:
- BMW serii 5
- BMW serii 3
- Audi A6
- Audi A4
- Toyota Corolla
- Hyundai Tucson
- Toyota RAV4
- Hyundai Elantra
- Kia Optima
- Mercedes-Benz Klasy E
AutoDNA przytoczyło również dane dotyczące kradzieży samochodów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych. Wśród modeli sprowadzanych z USA prym wiodą koreańskie pojazdy, takie jak: Hyundai Elantra, Kia Optima czy Hyundai Sonata.
Które samochody najczęściej kradną złodzieje? Dane CEPiK
Dane CEPiK nie są zbieżne ani z tymi od autoDNA, ani z policyjnymi. Dlaczego? W policyjnych kartotekach auto uznaje się za skradzione w momencie zgłoszenia zaginięcia, podczas gdy do baz CEPiK trafia ono dopiero, gdy pojazd został wyrejestrowany w następstwie kradzieży. Między zaginięciem a wyrejestrowaniem może upłynąć wiele miesięcy, co oznacza, że część aut zgłoszonych policji jako skradzione pojawi się w CEPiK-u jako wyrejestrowane znacznie później, nawet dopiero w następnym roku. Jednocześnie część aut ujętych w CEPiK-u jako wyrejestrowane, policja uznała za skradzione już w roku poprzednim.
Mamy jasność. Mamy też dane CEPiK, które reprezentują wszystkie samochody w Polsce, a zatem najbardziej wiarygodne. Co z nich wynika? Że najpopularniejsze marki wśród złodziei samochodów to:
- Toyota - 917 szt.
- Audi - 464 szt.
- BMW - 399 szt.
- Volkswagen - 373 szt.
- Mercedes - 312 szt.
- Hyundai - 272 szt.
- Kia - 249 szt.
- Renault - 228 szt.
- Ford - 205 szt.
- Fiat - 201 szt.
Pierwsze miejsce w kategorii marek zajęły pojazdy Toyoty — w raporcie podano 917 zgłoszeń kradzieży dotyczących tej marki. Kolejne pozycje zajmują Audi (464 szt.), BMW (399 szt.), Volkswagen (373 szt.), Mercedes (312 szt.), a także Hyundai (272 szt.) i Kia (249 szt.).
A modele? Najczęściej kradzione samochody w 2024 r. według CEPiK to:
- Toyota Corolla - 270 szt.
- Toyota RAV4 - 200 szt.
- Hyundai Tucson - 151 szt.
- Toyota Yaris - 118 szt.
- Audi A4 - 115 szt.
- Fiat Ducato - 109 szt.
- Kia Ceed - 98 szt.
- BMW Seria 5 - 94 szt.
- Renault Master - 88 szt.
- Daily - 86 szt.
Na szczycie znalazła się Toyota Corolla (270 skradzionych szt.), Toyota RAV4 (200 szt.) oraz Hyundai Tucson (151 szt.). Do czołówki trafiła również Toyota Yaris, Audi A4 oraz Fiat Ducato. Klucz wyboru samochodów jest prosty — złodzieje kradną to, co kupują Polacy. Lista najczęściej kradzionych samochodów jest bardzo podobna do listy najczęściej kupowanych samochodów w Polsce.