Ponad jedna trzecia nowych samochodów osobowych, kupionych w minionym roku przez polskich klientów, należy do klasy niższej średniej.

W 2009 roku sprzedaż samochodów osobowych wyniosła 320,2 tys. sztuk. To niemal identyczny wynik, jak uzyskany rok wcześniej i podobnie jak w poprzednim roku ponad 80% sprzedanych aut należy do grupy podstawowej.

Jedynym segmentem aut w skali całego krajowego rynku, którego sprzedaż przekroczyła pułap 100 tysięcy sztuk, jest klasa niższa średnia. W minionym roku polscy klienci kupili 109 744 auta tej klasy, o 1,5 proc. więcej niż w poprzednim roku. Dzięki takim wynikom segment umocnił się na pozycji lidera zarówno w grupie jak i w całym rynku.

Na drugim miejscu rocznego podsumowania plasują się samochody małe. Sumaryczna sprzedaż wyniosła 89 013 sztuk, o 4,1 proc. mniej niż w poprzednim roku. Tym samym udział segmentu w rynku zmniejszył się z 29,0 do 27,8 proc.

Podobną tendencję wykazała sprzedaż kolejnego segmentu w grupie podstawowej - klasy średniej. Sprzedaż na poziomie 39 773 auta była o 2,9 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Udział segmentu w rynku krajowym wyniósł 12,4 proc.

Największy wskaźnik wzrostu sprzedaży osiągnęły natomiast samochody mini. W ciągu roku z salonów samochodowych wyjechało 21 306 aut tego segmentu, co oznacza wzrost o 12,6 proc. i zapewnia zwiększenie udziału w rynku krajowym - do 6,7 proc.

Drugą grupę na rynku pod względem popularności stanowią samochody terenowo-rekreacyjne, których sprzedaż wyniosła w 2009 roku ponad 29,5 tys. sztuk i była o 22,9 proc. większa niż przed rokiem. Ta grupa aut zwiększyła na przestrzeni roku swój udział w rynku z 7,5 do 9,2 proc.

Najczęściej kupowane samochody terenowo-rekreacyjne należą do klasy niższej średniej. Sumaryczny wynik w wysokości 13 283 sztuki jest jednak o 2,8 proc. mniejszy niż rok wcześniej, a udział segmentu w rynku krajowym zmniejszył się do 4,2 proc.

Jednocześnie imponujący wzrost sprzedaży odnotowały samochody klasy średniej - wynik 8 511 sztuk jest o 65,2 proc. większy niż przed rokiem, a rekordowy wskaźnik wzrostu osiągnęła sprzedaż aut małych. Polscy klienci kupili 2 646 takich aut, o 575,0 proc. więcej niż w poprzednim.

Sprzedaż vanów wyniosła w ubiegłym roku 16,6 tys. sztuk, co oznacza spadek w porównaniu z rokiem 2008 o 7,8 proc., a sprzedaż kombi vanów - nieco ponad 8,5 tys. sztuk (spadek o 22,8 proc.).

Grupa samochodów sportowo-rekreacyjnych jest niezmiennie najmniejszą grupą aut na polskim rynku, jednak to właśnie ta grupa wykazała najbardziej dynamiczny wzrost - sprzedaż 2 069 sztuk jest o 25,2% proc. większa niż rok wcześniej, a udział w rynku stanowi 0,7 proc.