Producent podpisał list intencyjny w tej sprawie z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz województwem zachodniopomorskim.

- Już dawno informowaliśmy o naszej chęci zainwestowania w Polsce, dlatego jestem bardzo zadowolony, że doszło do podpisania Listu Intencyjnego - powiedział Anatolij Lejrich, Przewodniczący Rady Dyrektorów Intrall Rus. - Za wyborem województwa zachodniopomorskiego przemawiało wiele argumentów. Ogromnym atutem Pomorza Zachodniego jest położenie geograficzne i pozytywny klimat inwestycyjny. Równie ważna była dla nas gotowość lokalnych władz do udzielenia pomocy i wsparcia dla inwestycji. Dobra baza akademicka oraz dostępność wykwalifikowanych pracowników tworzą dobre warunki do stworzenia Ośrodka Badawczo-Rozwojowego, w którym zamierzamy projektować większość z naszych nowych samochodów - podsumował Anatolij Lejrich.

W podpisanym liście władze województwa zobowiązały się do wspierania inwestycji na wielu płaszczyznach. Zamierzają m.in. współpracować z Powiatowym i Wojewódzkim Urzędem Pracy w naborze i szkoleniu pracowników. Władze województwa chcą także rozwijać współpracę pomiędzy Intrall Rus a regionalnymi szkołami oraz uczelniami w zakresie tworzenia kierunków i programów szkoleniowych dla przyszłych specjalistów ośrodka badawczego.

- Szczególnie cieszy nas charakter planowanej inwestycji. To już nie prosta produkcja, ale centrum badawczo-rozwojowe, które da pracę inżynierom wykształconym na szczecińskich uczelniach - powiedział Jan Krawczuk, Członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego. - Mamy jednak świadomość, że dzisiejsza uroczystość to dopiero początek drogi.

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych zobowiązała się do współpracy z Intrall Rus w ciągu całego okresu trwania inwestycji - Cieszę się, że mamy do czynienia z tak poważaną inwestycją kapitału rosyjskiego w Polsce - powiedział prezes PAIiIZ Sławomir Majman.

Intrall Rus to rosyjska spółka akcyjna, która zamierza zbudować fabrykę samochodów w Stawropolu (Rosja) oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy i montownię aut w Polsce. Intrall zamierza produkować samochody użytkowe, lekkie ciężarówki i samochody terenowe. Wartość całej inwestycji szacuje się na 270 mln euro. Budowa zakładów powinna rozpocząć się pod koniec 2011 roku, a pierwsze samochody mają zjechać z taśm w 2014 roku.

Większość produkcji aut będzie się odbywać w Stawropolu na południu Rosji. Jednak polska część inwestycji będzie bardzo ważna dla projektu. W Polsce powstanie Ośrodek Badawczo-Rozwojowy, w którym będą opracowywane prototypy nowych samochodów oraz zakład produkcyjny, gdzie ma się odbywać montaż ograniczonej liczby modeli seryjnych - około 2,5-5 tys. aut rocznie.

W pierwszym etapie w OBR w Polsce będzie zatrudnionych 50 inżynierów. Gdy ruszy produkcja aut, zatrudnienie może wzrosnąć do 500-600 osób. Intrall proponuje też długoterminową współpracę polskim dostawcom komponentów. Działając w Lublinie, Intrall Polska współpracował z 332 polskimi dostawcami. Z tymi firmami Intrall chce ponownie nawiązać współpracę i zaprasza ich projektu do Rosji. Polskim kooperantom inwestor stwarza szansę na uzyskanie długoterminowych zamówień 30-krotnie przewyższających wcześniejsze zamówienia z okresu współpracy z Intrall Polska w Lublinie.

Pierwszym modelem, produkowanym w ramach inwestycji Intrall, będzie Lubo. Następnie do produkcji zostaną wprowadzone auta terenowe oraz samochody specjalne znanej czeskiej marki Praga, której właścicielem jest Intrall.