Wstatystykach sprzedaży BMW prym wiedzie seria 3. Dla Mercedesanajważniejszym modelem jest klasa E. Natomiast Audi A4 to filar całejgamy modelowej producenta spod znaku czterech pierścieni. Dlatego też tonie flagowa limuzyna A8, lecz popularny samochód klasy średniej ma wdalszym ciągu, zgodnie ze sloganem reklamowym, zapewniać marce przewagędzięki technice.

Aktualna „A-czwórka” (w nomenklaturze producenta B8) to obok modelu A5drugie Audi zbudowane na modularnej platformie MLB, zaprojektowanej zmyślą o autach z silnikiem umieszczonym wzdłużnie. Następne A4, któregopremierę zaplanowano na jesień 2014 r., ma nosić oznaczenie B9 i bazowaćna architekturze, którą inżynierowie koncernu nazwali MLB Evo – jeszczebardziej uniwersalnej, lżejszej i tańszej.

Dzięki zastosowaniu większej ilości aluminium nowe A4 ma być od 120 do150 kg lżejsze od poprzednika. Struktura nadwozia, tak jak dotychczas,wykonana będzie ze stali o wysokiej wytrzymałości, natomiast jego poszycie – ze stopów lekkich.Napęd e-quattro, w którym moc silnika elektrycznego przenoszona jest natylną oś, wymusił zmiany w zawieszeniu kół tylnych. Zbiornik paliwapowędrował na środek nadwozia- w tym samym miejscu w hybrydzie Plug-in producent umieścił akumulatory.

Samochód przejmie z modelu A7 najnowsze elektryczne wspomaganiekierownicy. Dwusprzęgłowe skrzynie będą siedmiobiegowe, wersje S4 i RS4 wyposażone zostaną w „automat” o dziewięciu przełożeniach. SystemTorque Vectoring (dynamiczny rozdział momentu obrotowego) będziewspółpracował z dyferencjałami przy obu osiach. Napęd quattro ma być odtej pory dostępny w dwóch odmianach: czysto mechanicznej, jak w Q5 Hybrid, lub jako e-quattro, jak w koncepcyjnym Audi e-tron Spyder. Odmiana Plug-in nie będzie miałastałego napędu na cztery koła – w zależności od potrzeb moc zostanieprzeniesiona na tylną oś bądź na każde tylne koło z osobna.

strona 2

Podstawowa wersja nowego A4 będzie mikrohybrydą. Silniki w celu lepszejwydajności mają wykorzystywać ciepło wytwarzane przez układ wydechowyoraz chłodnice, a ich osprzęt ma być zasilany dodatkowym akumulatorem,który gromadzi energię traconą w czasie hamowania. Dzięki temu, gdystaniemy na światłach, motor zamilknie, ale klimatyzacja nie przestaniedziałać. Kiedy podczas jazdy zdejmiemy nogę z gazu, jednostkaautomatycznie się wyłączy, a samochód, tocząc się, nie będzie emitował żadnych zanieczyszczeń.

Inżynierowie z Ingolstadt pracują również nad oprogramowaniem z nowymitrybami jazdy, dzięki którym zużycie paliwa oraz emisja spalin zmniejsząsię nawet o 15 procent. Komputer centralny ma je automatycznie dopasowywać dopoczynań kierowcy, tryby będzie można też wybierać przyciskiem „E” nakonsoli środkowej. Pod maską „A-czwórki” pojawią się nowe generacje silników benzynowych iwysokoprężnych. Podstawowo montowane będą jednostki benzynowe –czterocylindrowa o pojemności dwóch litrów lub trzylitrowe V6. SilnikiTDI mają rozwijać moc od 150 do 300 KM, motory FSI (od 150 do 350 KM)otrzymają turbodoładowanie.

Pół roku po debiucie limuzyny na rynku pojawi się kombi. W planachproducenta są również: A4 L z przedłużonym rozstawem osi, wersja Allroad(maj 2015 r.), coupé, czyli model A5 (marzec 2015 r.), Sportback(wrzesień 2015 r.) i wersja cabrio (styczeń 2016 r.).