Jaguar XJ pokazany został w londyńskiej galerii Saatchi, a odsłonięcia dokonał dyrektor Jaguara Mike O’Driscoll w asyście znanego amerykańskiego komika Jaya Leno, który jest wielkim fanem motoryzacji. Lista VIP-ów obejmowała zarówno gwiazdy, jak i przedstawicieli dużych koncernów.

Zgodnie z oczekiwaniami, XJ charakteryzuje się zupełnie inną stylistyką, niż jego poprzednik. Linie są bardziej wygładzone, a ogólny efekt niekoniecznie podoba się zagorzałym fanom tej marki. Od przodu przypomina nieco mniejszego Jaguara XF, jednak tylna część nie podobna jest do żadnego wcześniejszego samochodu tej brytyjskiej firmy.

Nad głowami pasażerów rozciąga się panoramiczny dach, który zapewnia większą ilość światła docierającego do kabiny oraz niższą linię dachu, która, szczególnie w okolicy bagażnika, opada łagodnie, przywodząc na myśl modne ostatnio czterodrzwiowe coupe, jak Porsche Panamera czy Aston Martin Rapide. Ciekawie wyglądają tylne słupki, które, w przeciwieństwie do środkowych i przednich, nie są lakierowane w kolorze nadwozia, a na czarno. Są wizualnym przedłużeniem tylnej szyby i dodają elegancji całej sylwetce.

Producent zapowiedział, że od początku nowy model dostępny będzie zarówno w wersji standardowej, jak i z powiększonym o 12,5 cm rozstawem osi. Pojemność bagażnika pozostanie na stałym poziomie 520 litrów.

Model ten po raz pierwszy otrzyma przestrzenną aluminiową konstrukcję nadwozia nowej generacji, która zapewni masę całkowitą niższą o 150 kg od konkurentów. To przyczyni się do poprawy osiągów i redukcji zużycia paliwa.

Nowy Jaguar XJ wyposażony zostanie w całą gamę systemów wpływających na bezpieczeństwo jazdy, a wśród nich znajdzie się układ Adaptive Dynamics, który na bieżąco reguluje siłę tłumienia pneumatycznego zawieszenia oraz aktywny dyferencjał.

W luksusowym wnętrzu znalazło się miejsce dla chromowanych i drewnianych detali, sporo jest także eleganckiej skóry. Klient będzie miał do wyboru kilka wersji wykończenia kabiny - Luxury, Premium Luxury, Portfolio, Supercharged oraz topową Supersport. O komfort jazdy zadba 1200-wattowy system audio Bowers & Wilkins z 8-calowym dotykowym wyświetlaczem i odtwarzaczem DVD.

Jaguar XJ oferowany będzie z kilkoma silnikami do wyboru, a wśród nich znajdą się jednostki od oszczędnego diesla V6 o pojemności 3 litrów i mocy 275 KM, poprzez wolnossące 5-litrowe V8 o mocy 385 KM, aż po turbodoładowaną jednostkę V8 o pojemności 5 litrów i mocy 510 koni mechanicznych, która pracuje już pod maską Jaguara XFR. Pojawi się także nowa wersja 5-litrowego V8 turbo, która generować będzie moc 470 KM.

Napęd nowych Jaguarów XJ odbywa się na koła tylne za pośrednictwem 6-stopniowej skrzyni automatycznej ZF. Prawdopodobnie w przyszłym roku pojawi się hybrydowa odmiana napędu nowego Jaguara XJ.

Ceny samochodu zaczynają się od 52 500 funtów brytyjskich. Zamówienia są już przyjmowane, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów z początkiem roku 2010.