XJ to flagowa limuzyna Jaguara produkowana od 1968 roku. Pierwsza wersja XJ była ostatnim samochodem, przy projektowaniu którego pracował Sir William Lyons, założyciel marki Jaguar. Najnowsza odsłona zastąpi wersję produkowaną od 2002 roku. Samochód po raz pierwszy został zaprezentowany 9 lipca 2009 roku w Saatchi Gallery w Londynie. Swoją polską premierę miał 15 stycznia tego roku w odrestaurowanych Arkadach Kubickiego w Warszawie.

- Całkowicie nowy Jaguar XJ to wizja doskonałej, luksusowej i sportowej limuzyny. XJ został zaprojektowany zgodnie z obowiązującą nową stylistyką Jaguara XXI wieku. To odważny i nowatorski projekt udowadniający, że luksusowa limuzyna nie musi być nudna. Może być i piękna, i sportowa - powiedział Marcin Dąbrowski, Dyrektor Zarządzający, Jaguar Land Rover.

Sylwetka nowego XJ już na pierwszy rzut oka bardzo różni się od poprzednika. Samochód został wydłużony i poszerzony, przez co stał się jednym z najdłuższych i najprzestronniejszych w swojej klasie. Panoramiczny szklany dach jest integralnym elementem koncepcji projektowej nowego Jaguara. Dzięki niemu XJ posiada niższą, bardziej opływową linię nadwozia. Dostępne będą dwie wersje samochodu: o standardowym lub wydłużonym rozstawie osi. Wersja long umożliwiła wygospodarowanie dodatkowych 125 mm przestrzeni na nogi, co stwarza jeszcze bardziej komfortowe warunki jazdy pasażerom zajmującym tylne siedzenia.

XJ jest aż o 150 kg lżejszy od swoich konkurentów dzięki wykonaniu nadwozia z aluminium. Mimo wykorzystania w projekcie wnętrza wielu zaawansowanych technologii, Jaguar stworzył środowisko przyjazne użytkownikowi, które jest znacznie bliższe nowoczesnej przestrzeni mieszkalnej, niż prostej kabinie samochodu. 12,3-calowy ekran wirtualnych wskaźników, stanowi dopełnienie 8-calowego ekranu dotykowego z nowatorskim systemem Dual-View, na którym kierowca i pasażer mogą jednocześnie korzystać z dwóch różnych funkcji wyświetlacza. Przykładowo pasażer może oglądać filmy DVD lub programy telewizyjne, a kierowca - w tym samym czasie - wyświetlać funkcje samochodu lub śledzić wskazania nawigacji satelitarnej.

Doskonałej jakości wyposażenie audio Jaguar Premium Sound z dźwiękiem surround dopełnia 1200-watowy zestaw Bowers & Wilkins, oferujący jakość brzmienia porównywalną z najlepszymi na świecie kinami domowymi. Zaawansowane funkcje informacyjne i multimedialne obejmują również systemy nawigacji oraz nagłośnienia wyposażone w twardy dysk. Wszechstronny, potężny interfejs Media Hub zapewnia możliwość podłączenia dowolnych urządzeń audio i video, także bezprzewodowo.

XJ jest wyposażany w najbardziej zaawansowane układy napędowe w historii marki. Klienci będą mogli wybrać jeden z trzech silników benzynowych i wysokoprężnych, z których wszystkie współpracują z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów sterowaną elektronicznie za pośrednictwem dźwigni JaguarDrive Selector lub manetek zamontowanych przy kierownicy. Dostępne na polskim rynku wersje silnikowe to:

- 3,0-litrowy, 275-konny silnik z dwiema sekwencyjnymi turbosprężarkami - osiągający przyspieszenie 0-100 km/h w 6,4 sekundy

- 5,0-litrowy, 385-konny benzynowy silnik wolnossący z bezpośrednim wtryskiem paliwa - osiągający przyspieszenie 0-100 km/h w 5,7 sekundy

- 5,0-litrowy, 510-konny benzynowy silnik z doładowaniem mechanicznym i bezpośrednim wtryskiem paliwa - osiągający przyspieszenie -100 km/h w 4,9 sekundy

Ceny nowych Jaguarów rozpoczynają się od 338 910 zł.