- Kamaz pracuje nad dwoma pojazdami w układzie 6x6 oraz 8x8. Oba przeznaczone są do użytku w najtrudniejszym terenie
- Pierwszy egzemplarz Kamaz Arctica jest już testowany w Tatarstanie. Zimą trafi na Daleką Północ.
- Samochód zaprojektowany do pracy w bardzo niskich temperaturach – nawet do -60 stopni Celsjusza.
Nie wszyscy wyczekują lata. W Rosji przygotowują się do zimy. I to już arktycznej. W ramach rządowego programu wspierania strefy arktycznej realizowane są różne projekty. Wśród nich są również programy transportowe, w ramach których powstają pojazdy takie jak specjalna ciężarówka Kamaz Arctica.
Nowy model to wspólne dzieło Kamaza oraz moskiewskich uczelni. Pojazd ma służyć badaczom, poszukiwaczom surowców mineralnych, służbie zdrowia oraz różnym instytucjom rządowym. Będą się poruszać nie tylko oficjalnymi drogami, ale także w trudnym terenie. Stąd decyzja o stworzeniu dwóch wersji z napędem 6x6 oraz 8x8.
Model 6x6 już powstał. Wyposażono go w tradycyjny rosyjski silnik w układzie V8 i ręczną skrzynię biegów. W przygotowaniu jest druga wersja, która otrzyma napęd 8x8 oraz przekładnię automatyczną. Według zapowiedzi pojawi się jeszcze w tym roku.
Kamaz Arctica ma być certyfikowany jako pojazd śnieżny. Nie jest to klasyczna ciężarówka, ale pojazd przegubowy przystosowany do jazdy w trudnym terenie (także podmokły czy bagienny). Charakterystyczną cechą jest zdolność dużej swobody skręcania, dzięki charakterystycznej konstrukcji wzorowanej na maszynach budowlanych.
Ze względu na terenowe właściwości trudno oczekiwać imponujących osiągów. Nowy Kamaz może się rozpędzić jedynie do 50 km/h co zapewne i tak będzie rzadko wykorzystywane. Samochód na bardzo szerokich oponach (do wyboru wersje o szerokości 100 cm i 70 cm) i z ogromnym prześwitem (ponad 67 cm) ma służyć jako ogromny hotel na kołach. W dodatkowej nadbudówce za kabiną kierowcy zmieszczono bowiem prawdziwy moduł mieszkalny z miejscem do spania, prysznicem, toaletą, mikrofalówką, grzejnikiem, lodówką, telewizorem i telefonem satelitarnym.
Obecnie samochód przechodzi testy w centrum naukowo technicznym w Tatarstanie. Latem będzie wystawiany podczas różnych imprez motoryzacyjnych. Wraz z nadejściem zimy Kamaz zostanie skierowany na północ Rosji. A ściślej: na Daleką Północ wokół Oceanu Arktycznego.