Ministrowie cyfryzacji Marek Zagórski oraz infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawili dziś projekt stworzenia nowego systemu, dzięki któremu będą pobierane opłaty za jazdę głównymi, polskimi drogami. "Chcemy, aby nowy Krajowy System Poboru Opłat powstał i został wdrożony w ciągu dwudziestu kilku miesięcy" - powiedział Zagórski.

Jak dodał, nowy system zapewni nowocześniejsze, tańsze i bezpieczniejsze pobieranie opłat i niezakłócony wpływ środków do budżetu państwa. "Nowy system będzie też wygodniejszy w obsłudze dla kierowców", m.in. dzięki wprowadzeniu sposobu poboru opłat, który nie będzie powodować na autostradach tak wielkich zatorów, jak obecne bramki. Oczywiście nowy system obejmie tylko fragmenty zarządzane przez państwowe instytucje, czyli fragmenty autostrady A2, A1 i A4.

Minister Adamczyk wyraził jednak nadzieję, że do nowego systemu dołączą również koncesjonariusze zarządzający autostradami A2, A4 i A4, którzy przed laty otrzymali koncesję albo na ich budowę i zarządzanie (jak w przypadku A4 i A2), albo na samo zarządzanie i utrzymanie (A1).

Andrzej Adamczyk dodał, że nowy system będzie zbudowany tak, aby można było go rozbudować o nowe moduły i funkcjonalności. Szef resortu infrastruktury przekazał, że obecnie działający system poboru opłat został na początku listopada przejęty przez instytucje publiczne. Do 12 listopada tego roku wpływy z tytułu opłat drogowych pobieranych od kierowców wyniosły 36,6 mln zł. "Środki te zasiliły już rachunek Krajowego Funduszu Drogowego" - powiedział Adamczyk.

Główny Inspektor Transportu Drogowego został od 3 listopada br. nowym operatorem Krajowego Systemu Poboru Opłat za przejazd po wyznaczonych odcinkach dróg krajowych aut, o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. GITD stał się także właścicielem poszczególnych elementów wchodzących w jego skład, w tym Elektronicznego Systemu Poboru Opłat viaTOLL.

Jednocześnie 2 listopada br. wygasła umowa o realizację zamówienia publicznego na stworzenie oraz wdrożenie Krajowego Systemu Poboru Opłat zawarta 2 listopada 2010 r. między Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum wykonawców.