W zamierzeniu nowy system ma się przyczynić do poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach. Jak wynika z wypowiedzi przedstawicieli GITD, kamery mierzące prędkość ustawiono w miejscach, gdzie w przeszłości dochodziło do dużej ilości niebezpiecznych zdarzeń. Wszystkie 29 odcinków wraz z ich długością i numerem drogi krajowej znajdziecie w tabelce poniżej.
Jak widać, nadzorem objęto wyłącznie drogi krajowe, na dodatek nie we wszystkich województwach. Dobra wiadomość dla amatorów prędkości jest taka, że na razie – i wiele wskazuje na to, że wcale – system nie obejmie ekspresówek ani autostrad. Co oczywiście nie oznacza, że będzie można tam rozwijać prędkości naddźwiękowe – kontrole nadal prowadzić będą nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami i patrole policji wyposażone w „suszarki”.
Zasada działania nowego systemu jest prosta. Przy wjeździe na odcinek pomiarowy – wyraźnie oznaczony znakiem fotoradaru (D51) z dodatkową adnotacją „kontrola średniej prędkości na odcinku x,x km” – dany pojazd zostanie sfotografowany przez pomalowane na żółto kamery, zainstalowane na specjalnych bramownicach. Sprzęt zarejestruje też chwilę, gdy auto będzie opuszczało odcinek kontrolny, a komputer wyliczy średnią prędkość pojazdu. Jeśli będzie ona za wysoka, właściciel auta otrzyma pocztą mandat karny, oczywiście w ramach niedawno wprowadzonego taryfikatora.
Odcinkowy pomiar prędkości - pełna lista odcinków
Miejscowość | Gmina | Powiat | Województwo | Droga | Długość odcinka w km | |
1 | Babigoszcz - Gniazdowo | Przybiernów/Goleniów | goleniowski | zachodniopomorskie | 3 | 4,77 |
2 | Olsztyn - Gietrzwałd | Gietrzwałd | olsztyński | warmińsko-mazurskie | 16 | 5 |
3 | Gniazdowo - Piecki | Piecki | mrągowski | warmińsko-mazurskie | 59 | 5,83 |
4 | Kisielnica - Stawiski | Piątnica/ Stawiski | łomżyński i kolneński | podlaskie | 61 | 6,21 |
5 | Zwierki - Zabłudów | Zabłudów | białostocki | podlaskie | 19 | 3,88 |
6 | Sulechów | Sulechów | zielonogórski | lubuskie | 32 | 3,47 |
7 | Szlichtyngowa - Górczyna | Szlichtyngowa gm. wiejsko miejska | wschowski | lubuskie | 12 | 2,55 |
8 | Lubin | Lubin gmina miejska | lubiński | dolnośląskie | 3 | 1,95 |
9 | Rybitwy-Polesie | Baboszewo | płoński | mazowieckie | 7 | 1,98 |
10 | Pawłowo | Baboszewo | płoński | mazowieckie | 7 | 1,65 |
11 | Szymaki | Płońsk | płoński | mazowieckie | 7 | 1,042 |
12 | Karniewo | Karniewo | makowski | mazowieckie | 60 | 1,79 |
13 | Strachówka-Warmiaki | Strachówka | wołomiński | mazowieckie | 50 | 2,652 |
14 | Sochaczew | Sochaczew | sochaczewski | mazowieckie | 50 | 2,92 |
15 | Zakręt | Wiązowna | otwocki | mazowieckie | 2 | 1,345 |
16 | Kołbiel | otwocki | mazowieckie | 50 | 2,75 | |
17 | Złota | Głuchów | skierniewicki | łódzkie | 72 | 3,282 |
18 | Tomaszów Mazowiecki | Tomaszów Mazowiecki | tomaszowski | łódzkie | 48 | 2,17 |
19 | Kluki | Kluki | bełchatowski | łódzkie | 8 | 1,51 |
20 | Łosiów | Lewin Brzeski | brzeski | opolskie | 94 | 2,158 |
21 | Tarnowskie Góry | tarnogórski | śląskie | 11 | 1 | |
22 | Wilcza - Nieborowice | Pilchowice | gliwicki | śląskie | 78 | 2,2 |
23 | Gorzyce | Gorzyce | wodzisławski | śląskie | 78 | 0,99 |
24 | Gorzyce | Gorzyce | wodzisławski | śląskie | 78 | 0,85 |
25 | Górno | Górno | kielecki | świętokrzyskie | 74 | 4,05 |
26 | Łuszczów | Wólka | lubelski | lubelskie | 82 | 2,9 |
27 | Kolbuszowa, Kolbuszowa Górna | Kolbuszowa | kolbuszowski | podkarpackie | 9 | 3,65 |
28 | Tarnów-Ładna | Skrzyszów | tarnowski | małopolskie | 94 | 5,4 |
29 | Krościenko Wyżne - Iskrzynia | Krościenko Wyżne / Korczyna | krośnieński | podkarpackie | 19 | 1,315 |
Uwaga: nie mylcie nowego systemu z tym stosowanym przez straże miejskie i gminne. W tym przypadku znak D51 opatrzony jest dopiskiem „na odcinku xxx m”. W przeciwieństwie do nowego systemu, w takim miejscu radar może stać, ale wcale nie musi. Poza tym jest to tradycyjny fotoradar, mierzący prędkość punktowo, a nie da określonym odcinku drogi.
Kiedy odcinkowy pomiar zacznie działać i wysyłać pamiątkowe zdjęcia kierowcom? Tego nie wie nikt. GITD tajemniczo mówi, że... w każdej chwili, jednak na oznaczonych odcinkach już niemal od roku prowadzone są testy. Kierowcy nie zostaną poinformowani, kiedy się one zakończą, więc nogę z gazu warto zdjąć już teraz. Jako pierwszy ruszy odcinek pomiarowy na Opolszczyźnie.