Nowy Forester ma być dla japońskiego Subaru środkiem do dalszego zwiększenia sprzedaży, i trzeba zaraz na początku naszego sprawozdania przyznać, że nie są to puste oczekiwania. Zwłaszcza, kiedy pod maską Subaru Forester pojawi się długo oczekiwany turbodiesel, popularność małego SUV-a zapewne wzrośnie. Ale zacznijmy od początku.
Leśnik na zwykłej drodze
Zawieszenie nowego Forestera pozytywnie zaskakuje. Samochód utracił co prawda nieco ze swojej zwinności, nadal jednak należy do czołówki w swojej klasie. Na pogorszenie sportowego charakteru miał wpływ przede wszystkim wzrost masy (o ok. 80 kg), większy prześwit (+ 10 mm) oraz wydłużony rozstaw osi, który zwiększył się o 90 mm, dzięki czemu Forester preferuje raczej spokojne przepływanie krainą. Nie dajmy się jednak zwieść pozorom, Subaru nie zapomniało, jak budować zabawne samochody. Tak więc w razie potrzeby Forester umie pokazać pazur. Podobnie jak facet na zawsze pozostaje dzieckiem, również dorosły Forester ma w swoich genach zapisaną młodzieńczą bezczelność, zadziorność i buntowniczość. Niski punkt ciężkości, który uzyskano dzięki zastosowaniu jednostki napędowej typu bokser, zapewnia doskonałe właściwości jezdne. Podczas ostrego manewru auto najpierw się przechyli, jakby chciało uprzejmie przywitać się z zakrętem, koła jednak zawzięcie trzymają się wybranego toru jazdy. Dopiero kiedy prędkość jest za wysoka następuje podsterowność i pałeczkę przejmuje system stabilizacji VDC (Vehicle Dynamic Control), który znajdziemy w wyposażeniu seryjnym wszystkich wersji, podobnie jak hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Nowy układ hamulcowy znacząco podpisał się na poprawie charakterystyki hamowania.
Mieliśmy możliwość przetestować wyłącznie 2-litrowy wolnossący silnik benzynowy, 2,5-litrowy silnik z turbodoładowaniem zapożyczony z Subaru Impreza WRX obiecuje oczywiście o wiele bardziej emocjonującą jazdę, połączoną niestety z dużym apetytem na paliwo. Ale tak naprawdę wszyscy z niecierpliwością oczekują dieslowego Forestera, gdyż jednostka wysokoprężna prawdopodobnie najlepiej będzie odpowiadać charakterystyce auta.
Wnętrze
Wspominaliśmy wcześniej, że nowy Forester jest większy i zyskał na masie. Pozytywną wiadomością są powiększone kąty natarcia i zejścia oraz kąt rampowy. Na długość nowa generacja urosła o 75 mm, szerokość zwiększyła się o 45 mm, nowy Forester jest również wyższy o 85 mm. Zwiększone rozmiary zewnętrzne przyniosły ze sobą przestronniejszą kabinę pasażerską, zwłaszcza nowa tylna kanapa oferuje teraz o wiele więcej miejsca. Podróżujący z przodu nie mieli powodu do narzekań ani w poprzedniej generacji, fotele kierowcy i pasażera są przestronne, a miejsca na łokcie i kolana jest pod dostatkiem. Wnętrze stylistycznie nawiązuje do modelu Impreza i jest wykonane z wartościowszych materiałów. Co prawda nie znajdziemy tu miękkich plastików, ale autu klasy SUV można ten brak wybaczyć. W ofercie znajdziemy dwie wersje kolorystyczne wnętrza – czarną Black i beżową (Platinum), nam bardziej podobało się czarne wykończenie. Beżowe wnętrze szybciej będzie się brudzić, a w dodatku beżowy plastik wygląda tanio. Pozytywnie przyjęliśmy możliwość regulacji kierownicy w dwóch osiach. Mówiąc o wnętrzu nie można zapomnieć o bagażniku, ponieważ także tutaj zaszły zmiany. Przestrzeń bagażowa zwiększyła się o 63 litrów do 450 litrów. Ciekawostką jest, że jej podłoga nie jest równa, ale od krawędzi załadowczej do wewnątrz lekko się unosi.
Wyposażenie
Nowy 2-litrowy Forester oferowany jest w czterech poziomach wyposażenia, od najniższego Trend poprzez Active i Comfort aż po topowy Exclusive (wersję z silnikiem 2,5 l można nabyć w poziomach VR Basic i EX Exclusive). Podstawowa odmiana Trend oferuje manualną klimatyzację, system samopoziomowania nadwozia na tylnej osi, aktywne zagłówki na przednich siedzeniach, przednie i boczne poduszki powietrzne ze zintegrowanymi kurtynami czy radio z CD.
Drugi poziom Active obejmuje m. in. klimatyzację automatyczną, podgrzewanie przednich foteli czy podgrzewanie wycieraczek. Comfort wyposażono dodatkowo w tempomat, radio ze zmieniarką na 6 CD, siedmioma głośnikami i sterowaniem na kierownicy, koła ze stopów lekkich i lampy przeciwmgielne. Dodatkowo w ofercie znajdziemy dach panoramiczny sterowany elektronicznie (w wersji z silnikiem 2,5 l dostępny tylko w pakiecie Exclusive).
Topową wersją wyposażenia jest Exclusive, która do wyżej wymienionych elementów wyposażenia dokłada skórzaną kierownicę Momo, nawigację z DVD, skrórzaną tapicerkę i fotel kierowcy regulowany w ośmiu kierunkach. Wyłącznie dla wersji 2,5 l Exclusive zastrzeżono system klucza elektronicznego Keyless Access z przyciskiem elektronicznego systemu Start/Stop.
Wszystkie modele z manualną skrzynią biegów osadzono systemem Hill Assist, który ułatwia ruszanie pod górkę. Z zewnątrz obie wersje silnikowe odróżniają się przede wszystkim wielkością kół, wersje z silnikiem wolnossącym otrzymały 16-calowe obręcze, wersje z silnikiem turbodoładowanym wyposażono w koła o średnicy 17 cali. Dodatkowo odmiana z 2,5-litrowym silnikiem otrzymała hydrauliczne wspomaganie kierownicy zamiast układu elektronicznego oraz klamki w kolorze nadwozia, spojler dachowy i duży wlot powietrza na masce silnika.
Podsumowanie
Forester wydoroślał, wygląda masywniej, a na polu wyposażenia i stylistycznego wykończenia wnętrza przeszedł długą drogę. Stary Forester, zwinne podwyższone kombi o kanciastych kształtach, odjechał do lamusa, zamiast niego pojawił się większy SUV, który odziedziczył to, co najlepsze i dodatkowo zainspirował się wielkim bratem Subaru Tribeca. Pierwsze spotkanie z "leśnikiem" wskazuje, że auto się udało, ale ostateczny werdykt podsumowujący właściwości nowego Forestera pozostawiamy do czasu tradycyjnego testu.
Subaru Forester 2009 na polskim rynku Silnik2,0 l boxer2,5 l boxer turbo Cylindrów/zaworów4/44/4 Pojemność skokowa [cm³]19942457 Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]110 (150)/6000169 (230)/5200 Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min ]196/3200320/2800 Średnie zużycie paliwa [l/100 km]8,410,5 Emisje CO2 [g/km]198 (199*)248 Przyśpieszenie 0‑100 km/h [s]11 (12,7*)7,1 (7,9*) Prędkość maksymalna [km/h]184 (185*)214 (207*) Cena - wyposażenie Trend [€]24 390- Cena - wyposażenie Active [€]27 390 (28 790*)- Cena - wyposażenie Comfort [€]29 590 (30 990*)- Cena - wyposażenie Basic [€]-37 000 (38 500*) Cena - wyposażenie Execlusive [€]32 890 (34 290*)41 000 (42 500*) * dane dla wersji z automatem