Może dlatego trzybryłowe wersje małych samochodów też mają swoich zwolenników. Na rynku funkcjonuje kilka modeli: Fiat Siena, czyli Palio sedan, Volkswagen Polo Classic, od niedawna Renault Thalia na bazie Clio. Tradycyjnie uważa się, że ten typ nadwozia - z dużym wydzielonym bagażnikiem - odnosi większy sukces na rynkach rozwijających się, gdzie małe samochody częściej są jedynym autem w gospodarstwie domowym i pełnią rolę limuzyn rodzinnych. W niektórych krajach w ogóle nie są oferowane.Od chwili prezentacji Skody Fabii jesienią 1999 roku spodziewaliśmy się, że to dopiero początek, że po pięciodrzwiowym hatchbacku przyjdzie kolej na inne warianty nadwoziowe.I tak się stało. W rok po premierze pierwszej wersji pokazano kombi, kolejne pół roku później podczas ostatniego salonu genewskiego - sedan. Przednie części nadwozia są aż do środkowego słupka dachowego takie same, dalej zaczynają się różnice. Zupełnie inna jest linia boczna, która w przypadku sedana kończy się zarysem krótkiej trzeciej bryły. Tylny słupek, szyba, błotniki oraz dach i pokrywa bagażnika zostały zaprojektowane na nowo. Małe szczeliny pomiędzy blachami podkreślają wysoką jakość wykonania, zmniejszają opory opływającego powietrza i obniżają poziom hałasu.Mocno pochylona tylna szyba i krótka bryła bagażnika sprawiają, że Fabia Sedan nie robi wrażenia samochodu "z plecakiem". Autko przy nie zmienionym rozstawie osi ma długość 4222 mm, taką samą jak kombi i o 262 mm większą od hatchbacka. W bagażniku mieści się 438-litrowy ładunek, czyli o 178 większy niż w hatchbacku (do półki). Po złożeniu standardowo dzielonej tylnej kanapy na powierzchni o długości 1573 mm przewieźć można obszerniejsze bagaże: pojemność wzrasta do 789 l. W wybranych wersjach w bagażniku znajdą się rozkładane zaczepy, na których zawiesić można np. torby z zakupami.Fabia Sedan występuje w sześciu wersjach silnikowych, w tym dwu dieslowskich (por. tabela). Zawieszenie kół przejęto z modelu hatchback, powinno więc zapewniać zbliżony komfort i właściwości jezdne. Podobnie jak pozostałe warianty sedan będzie oferowany w trzech liniach wyposażeniowych: bazowej Classic (poduszka powietrzna, wspomaganie układu kierowniczego), podwyższonym Comfort (dodatkowo druga poduszka, zamek centralny, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby przednie) i topowej Elegance (boczne poduszki, klimatyzacja, komplet elektrycznie sterowanych szyb i lusterek). Na szczegóły oferty na nasz rynek trzeba jeszcze poczekać. Polska premiera odbędzie się w maju podczas Motor Show w Poznaniu. W sprzedaży Fabia Sedan pojawi się wczesną jesienią. Według wstępnych informacji jej cena powinna zmieścić się pomiędzy cenami hatchbacka i kombi.Jesienią spodziewany jest pokaz seryjnej wersji limuzyny, którą podczas ostatniego salonu genewskiego zaprezentowano jako studium Montreux. W ten sposób Skoda sonduje reakcje publiczności na pojawienie się w jej ofercie pojazdu klasy wyższej. Duża limuzyna Skody nie tylko korzysta z rozwiązań technicznych Volkswagena Passata, jest do niego także bardzo podobna. Dotyczy to przede wszystkim sylwetki i proporcji nadwozia. W szczegółach styliści Skody starali się jej nadać wygląd typowy dla samochodów czeskiej marki: charakterystyczne kształty świateł, zwłaszcza tylnych, przetłoczenie na masce przechodzące w znak firmowy na osłonie chłodnicy. Duży rozstaw osi zapowiada obszerne wnętrze.Na temat ewentualnej oferty silnikowej nie powiedziano na razie nic. Ceny kształtować się mają konkurencyjnie w stosunku do Passata.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków