Logo
WiadomościAktualnościUrok trzech brył

Urok trzech brył

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Ludzie lubią limuzyny. Klasyczne pojazdy luksusowe mają zwykle trzybryłową sylwetkę i ten kanon mamy wszyscy głęboko zakodowany.

Urok trzech brył
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Urok trzech brył

Może dlatego trzybryłowe wersje małych samochodów też mają swoich zwolenników. Na rynku funkcjonuje kilka modeli: Fiat Siena, czyli Palio sedan, Volkswagen Polo Classic, od niedawna Renault Thalia na bazie Clio. Tradycyjnie uważa się, że ten typ nadwozia - z dużym wydzielonym bagażnikiem - odnosi większy sukces na rynkach rozwijających się, gdzie małe samochody częściej są jedynym autem w gospodarstwie domowym i pełnią rolę limuzyn rodzinnych. W niektórych krajach w ogóle nie są oferowane.Od chwili prezentacji Skody Fabii jesienią 1999 roku spodziewaliśmy się, że to dopiero początek, że po pięciodrzwiowym hatchbacku przyjdzie kolej na inne warianty nadwoziowe.I tak się stało. W rok po premierze pierwszej wersji pokazano kombi, kolejne pół roku później podczas ostatniego salonu genewskiego - sedan. Przednie części nadwozia są aż do środkowego słupka dachowego takie same, dalej zaczynają się różnice. Zupełnie inna jest linia boczna, która w przypadku sedana kończy się zarysem krótkiej trzeciej bryły. Tylny słupek, szyba, błotniki oraz dach i pokrywa bagażnika zostały zaprojektowane na nowo. Małe szczeliny pomiędzy blachami podkreślają wysoką jakość wykonania, zmniejszają opory opływającego powietrza i obniżają poziom hałasu.Mocno pochylona tylna szyba i krótka bryła bagażnika sprawiają, że Fabia Sedan nie robi wrażenia samochodu "z plecakiem". Autko przy nie zmienionym rozstawie osi ma długość 4222 mm, taką samą jak kombi i o 262 mm większą od hatchbacka. W bagażniku mieści się 438-litrowy ładunek, czyli o 178 większy niż w hatchbacku (do półki). Po złożeniu standardowo dzielonej tylnej kanapy na powierzchni o długości 1573 mm przewieźć można obszerniejsze bagaże: pojemność wzrasta do 789 l. W wybranych wersjach w bagażniku znajdą się rozkładane zaczepy, na których zawiesić można np. torby z zakupami.Fabia Sedan występuje w sześciu wersjach silnikowych, w tym dwu dieslowskich (por. tabela). Zawieszenie kół przejęto z modelu hatchback, powinno więc zapewniać zbliżony komfort i właściwości jezdne. Podobnie jak pozostałe warianty sedan będzie oferowany w trzech liniach wyposażeniowych: bazowej Classic (poduszka powietrzna, wspomaganie układu kierowniczego), podwyższonym Comfort (dodatkowo druga poduszka, zamek centralny, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby przednie) i topowej Elegance (boczne poduszki, klimatyzacja, komplet elektrycznie sterowanych szyb i lusterek). Na szczegóły oferty na nasz rynek trzeba jeszcze poczekać. Polska premiera odbędzie się w maju podczas Motor Show w Poznaniu. W sprzedaży Fabia Sedan pojawi się wczesną jesienią. Według wstępnych informacji jej cena powinna zmieścić się pomiędzy cenami hatchbacka i kombi.Jesienią spodziewany jest pokaz seryjnej wersji limuzyny, którą podczas ostatniego salonu genewskiego zaprezentowano jako studium Montreux. W ten sposób Skoda sonduje reakcje publiczności na pojawienie się w jej ofercie pojazdu klasy wyższej. Duża limuzyna Skody nie tylko korzysta z rozwiązań technicznych Volkswagena Passata, jest do niego także bardzo podobna. Dotyczy to przede wszystkim sylwetki i proporcji nadwozia. W szczegółach styliści Skody starali się jej nadać wygląd typowy dla samochodów czeskiej marki: charakterystyczne kształty świateł, zwłaszcza tylnych, przetłoczenie na masce przechodzące w znak firmowy na osłonie chłodnicy. Duży rozstaw osi zapowiada obszerne wnętrze.Na temat ewentualnej oferty silnikowej nie powiedziano na razie nic. Ceny kształtować się mają konkurencyjnie w stosunku do Passata.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: