Volkswagen Golf w 1974 r. przejął pałeczkę po legendarnym Garbusie. W odróżnieniu od swojego poprzednika miał „wszystko z przodu”. Garbus ostatecznie zakończył swoją karierę w 2003 roku, a ostatnim krajem jego produkcji był Meksyk. Wyprodukowano 21 529 464 egz. i jest to rekord nie do pobicia, gdyż ten samochód praktycznie produkowany był tylko w jednej generacji, która była wielokrotnie modernizowana. Golf go już nie pokona, bo na rekordowy wynik pracowało aż siedem generacji.
Volkswagen w ciągu 42 lat (do końca 2015 roku) sprzedał na całym świecie 32 590 025 egz. Golfa. Nie są to identyczne dane z liczbą aut wyprodukowanych, ale takie podaje oficjalnie dam producent.
Od początku produkcji Volkswagen nie zmienił koncepcji tego modelu, która stała się także wzorem do naśladownictwa przez innych producentów. Od lat Golf jest najchętniej kupowanym autem w Europie. W Niemczech postało określenie „Golf-Klasse”, które używane jest do wszelkich porównań.
Jeden VW Golf sprzedawany jest co 40 sekund. Dziennie do nowych właścicieli odjeżdża 2120 egzemplarzy.
Druga generacja Golfa (Typ 19) w porównaniu ze swoim poprzednikiem wydłużyła się z 3,71 m do 3,99 m. Stało się to w wyniku masowej krytyki użytkowników Golfa I (Typ 17), którzy narzekali na zbyt mało miejsca na tylnych siedzeniach. Jednak ta najbardziej krytykowana generacja pod nazwą Volkswagen Citi Golf, produkowana była w RPA do listopada 2009 r., a więc 35 lat.
Wszystko wskazuje na to, iż pierwsze egzemplarze były wyjątkowo wytrzymałe. W 2003 pierwszy w historii Volkswagen Golf miał za sobą granicę 1 mln kilometrów.
Natomiast na wyprodukowanie 1 mln egzemplarzy producent z Wolfsburga potrzebował 730 dni.
Czternaście lat czekano na wyprodukowanie 10 milionowego egzemplarza (1988 r.). Długą karierę miał VW Golf IV, który był w Brazylii produkowany aż do 2013 r. Jego premiera odbyła się w 1997 r.
Najmocniejszy w historii VW Golf, który powstał w fabryce, to koncepcyjny GTI W12-650 zaprezentowany podczas GTI Treffen w austriackim Wörthersee. Auto miało silnik z Bentley’a o pojemności skokowej 6.0 i mocy 650 KM, który miał dwie turbosprężarki i napędzał tylną oś.
Najdroższy egzemplarz został sprzedany na aukcji 11 lat temu. Wylicytowano 188 938 Euro. Był to VW Golf V, którego pierwszym właścicielem był Niemiec Joseph Alois Ratzinger, dzisiaj emerytowany papież Benedykt XVI.
Aktualnie Volkswagen Golf produkowany jest w czterech krajach – poza Niemcami i Meksykiem, także w Brazylii i Chinach. Sprzedawany jest w 155 krajach całego świata. Nabywca ma do wyboru jeden z pięciu rodzajów napędu – benzyna, diesel, gaz ziemny, hybryda i jednostka elektryczna.
Dzisiaj świat motoryzacji czeka na ósmą generację, ale wcześniej będzie to tylko face lifting. Premiera w listopadzie 2017 r.