Linia modelowa FZ
Pod znaczkiem FZ kryją się w wypadku Yamahy motocykle z kategorii naked-bike. Motory z litrowym czterocylindrowym silnikiem oznakowane są jako FZ1, a pod względem osiągów zaliczane są do topowych przedstawicieli klasy. Silnik pochodzi z supersportowej YZF-R1, a moc 150 KM to najlepszy wynik wśród litrowych naked-bikeów. Test Yamahi FZ1 opublikowaliśmy w połowie maja, a wersję z półowiewką FZ1 Fazer GranTourismo sprawdzaliśmy stosunkowo niedawno.
Od litrowych motocykli przejdźmy do tych z FZ6 w nazwie. Korzenie tej linii modelowej sięgają aż do FZS 600 Fazer, w roku 2004 doszło do podziału sześćsetek na naked-bikei FZ6 oraz na wersje z półowiewką FZ6 Fazer. W tym roku, do tego grona dołączyły jeszcze wersje S2 oraz ABS, podział jest więc następujący: podstawowy model Fazer dysponuje mocą 78 KM oraz momentem 52 Nm, jego „bardziej odziana” siostra nazywa się FZ6 Fazer i generuje identyczne osiągi. Obydwa modele można nabyć w wersji z ABS, w takim wypadku mamy do czynienia z modelami FZ6 ABS oraz FZ6 Fazer ABS.
Dla tych, którym 78 koni wydaje się mało, a 150 jest już ponad ich siły, Yamaha przygotowała wersję FZ6 S2 z silnikiem o mocy 98 KM. Podobnie jak w wypadku podstawowego modelu, także S2 sprzedawany jest w wersji Fazer z półowiewką, a do obu modeli S2 można zamontować także system ABS. Cały ten podział jest dosyć zagmatwany, więc przejdźmy lepiej do Fazera S2 jako takiego.
Prezentacja Yamahy FZ6 Fazer S2
Swoim wyglądem motocykl nawiązuje do stylistyki starszych modeli spod znaku FZ. Agresywniejszy wygląd oraz ostrzejsze rysy motocyklu podkreślają dodatkowo osłona układu wydechowego pod silnikiem, tylny błotnik oraz osłona łańcucha w kolorze nadwozia. Podwójny wydech pod siodełkiem współgra idealnie z kształtem tylnej lampy, a przednie lampy wbudowane w przednią owiewkę przypominają drapieżnika przed atakiem. To wszystko może być dobrym argumentem żeby wybrać właśnie Yamahę. O niebanalnych osiągach przypomina elegancki napis S2 na zbiorniku paliwa.
Gdyby postawić ubiegłoroczny model obok tegorocznego od razu zobaczylibyśmy zmienioną stylistykę przedniej owiewki, zmodyfikowany kształt siodełka, przedni błotnik w stylu serii R, czterotłoczkowe zaciski, aluminiowy tylny wahacz oraz deskę rozdzielczą pochodzącą z mocniejszego modelu FZ1. Dalsze zmiany, nie widoczne na pierwszy rzut oka, dotknęły mapy wtrysku paliwa oraz układu wydechowego z potrójnym katalizatorem, który spełnia normy emisji Euro 3.
Jednostka napędowa pochodzi ze sportowego modelu R6. Cieczą chłodzony czterosuwowy czterocylindrowy rzędowy silnik z czterema zaworami na cylinder oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa generuje moc 98 KM przy 12 000 obr./min. Maksimum momentu obrotowego 63 Nm motor osiąga przy 10 000 obr./min. Przeniesienie mocy na tylne koło zapewnia sześciostopniowa skrzynia biegów oraz łańcuch.
Podstawą S2 jest odlewana pod ciśnieniem aluminiowa rama. Z przodu zamontowano teleskopowy widelec o skoku 130 mm, a z tyłu wahacz (skok 130 mm) z centralnie umiejscowionym amortyzatorem. Na wzmiankę zasługują jeszcze siedemnastocalowe alufelgi oraz układ hamulcowy, w skład którego wchodzi podwójna tarcza o średnicy 298 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu oraz mniejsza pojedyncza tarcza w tyle.
Wrażenia z jazdy
Pozycja za kierownicą jest wyprostowana, podnóżki oraz kierownica w idealnej wysokości. Siodełko jest miękki, wygodne, przestronne i dobrze ukształtowane. Jak już mówiłem, tablica rozdzielcza pochodzi z większego modelu FZ1, co jest dodatkowym atutem. Duży analogowy obrotomierz na prawo jest przejrzystszy od cyfrowego, montowanego w przeszłej generacji. Wyświetlacz LCD na lewo dostarcza kolejne niezbędne informacje, jak na przykład prędkość, ilość paliwa w zbiorniku, temperatura cieczy chłodzącej, zegar oraz trip A. Przy użyciu małego przycisku przełączamy jedynie opcje trip A, trip B oraz licznik przejechanych kilometrów (odo).
Dźwięk silnika na niskich obrotach zaraz po odpaleniu przypomina pracę odkurzacza. W granicach 7 000 obr./min z podwójnej końcówki wydobywa się jakieś metalowe brzęczenie, które zanika dopiero po podkręceniu silnika o kolejne 1 500 obrotów. Muszę przyznać, że dźwięk silnika jest dla moich uszu znośny tylko w najwyższym zakresie obrotów.
Po zajęciu właściwej pozycji stwierdzam, że motocykl jest smuklejszy niż optycznie mógłby się wydawać. Dalszą niespodzianką było stwierdzenie, że motocykl ma bardziej turystyczne niż sportowe ambicje. Spowodowane jest to głównie pozycją za kierownicą oraz przyśpieszeniem silnika. Prawdę mówiąc od stukonnego motocyklu oczekiwałbym dużo więcej... więcej drapieżności, bardziej dynamicznego przyśpieszania. Praca silnika jest wyważona, bez wyraźnego przyrostu czy ubytku mocy. Z jednej strony można to odbierać jako atut, z drugiej można by powiedzieć, że jednostce brak charakteru. Czasami odnosiłem wrażenie, że siedzę na motocyklu z silnikiem elektrycznym.
Przednia owiewka bardzo dobrze radzi sobie z odprowadzaniem powietrza, co wyraźnie wpływa na poziom komfortu jezdnego. Zawieszenie jest stabilne i czytelne, dobrze spisywało się nawet na naszych dziurawych drogach. Bardzo dobrze oceniam też układ hamulcowy, który w ramach swojej klasy motocykli zaliczany jest do najlepszych. Przekładnia odznacza się bardzo precyzyjną pracą, Yamaha po prostu wie jak zrobić dobrą skrzynię biegów.
Jazda we dwoje nie sprawia Fazerowi S2 żadnych problemów. Silnik ma dostatek mocy żeby poradzić sobie z kierowcą, pasażerem oraz dodatkowym bagażem. Myślę, że Fazer S2 do wycieczek we dwoje nadaje się dużo lepiej niż Fazer w wersji podstawowej. Siodełko pasażera jest wystarczająco duże, pozycja wyprostowana, a boczne uchwyty wygodne.
Yamaha FZ6 Fazer w wersji S2 kosztuje około 32 000 złotych. W tej kategorii cenowej i klasie motocykli z półowiewką i mocą silnika około 100 km Fazer S2 nie ma zbyt wielu bezpośrednich konkurentów. Konkurencyjne modele Suzuki Bandit 650S czy Honda BF600S pod względem mocy silnika nie mogą się z Yamahą równać.
Podsumowanie
W czasie testu S2 palił średnio 6,88 l/100 km, co daje nam teoretyczny zasięg 270 km. Podczas jazdy stałą prędkością motocykl zużywał 6,26 l/100 km, a podczas ostrej jazdy Fazer S2 połknął 7,5 l/100 km.
Yamaha FZ6 Fazer S2 to motocykl dla tych, którzy poszukują motor z mocnym silnikiem, świetną sterownością oraz wysokim poziomem komfortu jezdnego nawet podczas dłuższych podróży. Fazer jest jednak w stanie zaspokoić także tych, którzy żądni są zabawy i odreagowania po pracy.
Plusy i minusy Yamahy FZ6 Fazer S2
+ udana kuracja odmładzająca+ poziom komfortu podczas jazdy+ hamulce+ jazda we dwoje- zbyt liniowy przyrost mocy- dźwięk
Dane techniczneYamaha FZ6 Fazer S2Wymiary2 095 x 750 x 1 210 mmRozstaw kół / wysokość do siedzenai1 440 mm / 795 mmSilnik, pojemnośćrzędowy 4-suwowy 4-cylindrowy, 600 cm3Średnica x skok65,5 x 44,5 mmStopień sprężania12,2:1Ilość zaworów / chłodzenie16 / cieczMoc72 kW (98 KM) przy 12 000 obr./minMoment obrotowy63 Nm przy 10 000 obr./minPrzeniesienie napędu / skrzynia biegówłańcuch / 6-biegowaRozmiarkół17-calowe ze stopów lekkichRozmiar opon (przód/tył)120/70 ZR17, 180/55 ZR17Hamulce przód2x tarcza 298 mm, 4-tłoczkowe zaciskiHamulce tył1x tarcza 245 mm, 1-tłoczkowe zaciskiRamaodlewana aluminiowa rama kratownicowaZawieszenie przódwidelec teleskopowyZawieszenie tyłwahacz z centralnym amortyzatoremZbiornik paliwa19 l (włącznie z 4 l rezerwy)Średnie zużycie paliwa w czasie testu6,88 l na 100 kmMasa netto186 kgCena31 900 zł