Zakopianka: nowy węzeł w Krzyszkowicach

GDDKiA poinformowała, że właśnie podpisała umowę na budowę nowego węzła na zakopiance w Krzyszkowicach. Pod DK7 powstanie tunel, który pozwoli na bezpieczny wjazd w kierunku Krakowa i Myślenic (wybudowany zostanie w nim także chodnik dla pieszych).

Jadący z Krakowa do Krzyszkowic będą zjeżdżać z zakopianki w prawo, a następnie przejeżdżać pod DK7. Tą samą trasą w przeciwnym kierunku będą poruszać się pojazdy jadące z Krzyszkowic w kierunku Myślenic. Z kolei ruch z Myślenic do Krzyszkowic i z Krzyszkowic na zakopiankę w kierunku Krakowa będzie poprowadzony przebudowaną drogą powiatową.

Inwestycję zrealizuje firma Nowak-Mosty za 91,1 mln zł. Planowany termin jej zakończenia to IV kwartał 2025 r.

Zakopianka: nowy węzeł w Myślenicach

W styczniu br. GDDKiA podpisała umowę na budowę innego węzła, w Myślenicach, na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Sobieskiego. Najważniejszą informacją będzie likwidacja sygnalizacji świetlnej na wjeździe do Myślenic, gdzie powstanie kładka dla pieszych na wysokości przystanku Tarnówka.

Za budowę odpowiada firma Banimex. Prace mają zakończyć się do końca 2025 r. Ich wartość to blisko 56 mln zł.

Na trasie z Krakowa do Myślenic powstają również kładki w innych lokalizacjach, a kilka zostało już ukończonych (szczegóły na poniższej mapce).

Modernizacja zakopianki od Krakowa do Myślenic
Modernizacja zakopianki od Krakowa do Myślenic

Droga S7 Kraków - Myślenice: co dalej?

W skali kraju budowa ekspresowej "siódemki" jest na bardzo zaawansowa. GDDKiA zapowiada, że w 2024 r. cała trasa z Warszawy do Krakowa będzie w standardzie ekspresowym.

Niestety znacznie gorzej jest na południe od Krakowa. W lutym 2024 r. GDDKiA po raz drugi rozstrzygnęła przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla odcinka S7 Kraków - Myślenice (poprzedni wykonawca zrezygnował).

Trasa ekspresowej zakopianki z Krakowa do Myślenic od dłuższego czasu rodzi spory pomiędzy mieszkańcami, jak i samorządami. Wytyczenie optymalnego przebiegu drogi pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7 nie będzie więc prostym zadaniem. Nowy wykonawca — firma IVIA — ma 6 lat na opracowanie STEŚ oraz uzyskanie decyzji środowiskowych (koszt to 23,3 mln zł). Dopiero następnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na budowę.

Obecny odcinek zakopianki pomiędzy Krakowem a Myślenicami jest drogą dwujezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Na trasie znajdują się nienormatywne łuki, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych oraz pojedyncze zjazdy, które pogarszają bezpieczeństwo i spowalniają przejazd przy tak wysokim natężeniu ruchu, występującym szczególnie w okresie urlopowym i świątecznym.

Droga S7 - budowa w Małopolsce Foto: GDDKiA
Droga S7 - budowa w Małopolsce