oleju napędowego. Nowe paliwo ma być sprzedawane w oznaczonych dystrybutorach, żeby kierowcy mieli świadomość, co tankują. Pozostanie tylko dylemat - wlewać czy nie? Użytkowników pojazdów może zachęcać nieco niższa cena. Jednak producenci samochodów ostrzegają, że nowoczesne diesle nie są przystosowane do zasilania biopaliwami i dlatego wszelkie usterki jednostek napędowych wynikłe z ich stosowania będą naprawiane na koszt klientów. Według Andrzeja Kulczyckiego, szefa Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej (dawne CLN), w przyszłym roku na szeroką skalę rozpocznie się produkcja tylko biodesla B20. A bioetanol? Już teraz jest dodawany do benzyn - maks. do 5 proc. W 2007 r. zawartość alkoholu w benzynie nie przekroczy5 proc. Dla silników nie stanowi to żadnego zagrożenia.Silniki przystosowane do stosowania biopaliw Czy stosowanie biopaliw może grozić utratą gwarancji na silnik i jego podzespoły? Z takim pytaniem zwróciliśmy się do czołowych importerów i producentów samochodów. Większość z nich wyklucza stosowanie biopaliw w swoich samochodach. Ostrzegają, że nie będą odpowiadać za naprawy lub wymiany części i podzespołów wynikłe bezpośrednio ze stosowania biopaliw. Monika Dobrolubow z Ford Polska mówi:"Oferujemy klientom ekologiczne, oszczędne i dynamiczne pojazdy i stawiamy bardzo konkretne wymagania odnośnie środków eksploatacyjnych oraz okresowej obsługi technicznej. Jeśli te wymagania nie są spełnione, nie można oczekiwać odpowiedzialności za uszkodzenia wywołane stosowaniem niezgodnych z zalecanymi środków eksploatacyjnych, w tym biopaliw".Leszek Kempiński z Kulczyk Tradex, importera Audi, Porsche i Volkswagena, tłumaczy: "Urządzenia odpowiedzialne za sterowanie pracą silnika zaprogramowano na korzystanie z paliw o ściśle określonych właściwościach. Ich zmiana może zmodyfikować parametry dostarczanej silnikowi mieszanki paliwowo--powietrznej, znacznie przekraczające programowe granice dopasowania procesu spalania takiego rodzaju paliwa. Biokomponenty powodują także intensywniejsze pochłanianie wody przez paliwa, co może zwiększyć zagrożenie korozją układu silnika. Poza tym stosowane dotychczas uszczelki, przewody czy filtry mogą reagować z alkoholami, co z kolei może spowodować ich szybsze zużycie lub zniszczenie. Stosowanie biokomponentów w paliwach ma ujemny wpływ nie tylko na osiągi silnika, lecz także na jego trwałość. Te zastrzeżenia dotyczyły silników benzynowych. A jeśli idzie o biodiesla - nie zalecamy stosowania go do napędzania naszych silników Diesla".Francuskie auta jeżdżą na biopaliwach w Brazylii W komunikacie grupy PSA (Citroën, Peugeot) czytamy, że PSA popiera politykę biopaliwową dostosowaną do warunków poszczególnych rynków. Samochody wyposażone w silniki wysokoprężne mogą wykorzystywać mieszanki zawierające do 30 proc. estrów oleju roślinnego (Diester na bazie rzepaku) wymieszanych z olejem napędowym. Podobnie silniki benzynowe PSA mogą jeździć na mieszance zawierającej maks. 10 proc. etanolu. Samochody wyposażone w silniki E85 są przystosowane do mieszanek zawierających od 0 do 85 proc. etanolu w benzynie. W Brazylii 80 proc. samochodów grupy PSA jest wyposażonych w jednostki dostosowane do biopaliw. W Europie latem przyszłego roku grupa PSA będzie w stanie zaoferować klientom szeroką gamę samochodów mogących jeździć na biopaliwach. Teraz auta PSA sprzedawane na polskim rynku takich silników nie mają. Również Renault zamierza wprowadzić silniki przystosowane do biopaliw. "Pojawienie się ich w Polsce jest kwestią czasu i zależy od zapotrzebowania rynku. W obecnie oferowanych silnikach biododatki nie mogą przekraczać 5 proc." - mówi Eliza Kruszewska z Renault Polska.Połowa aut benzynowych Renault sprzedawanych w Europie w 2009 roku będzie mogła korzystać z mieszanki benzyny i etanolu (w 2007 r. dostępne będą Mégane i Scénic z silnikami na biopaliwa). Silniki Renault sprzedawane w Brazylii mogą pracować wyłącznie naetanolu. Możliwe jest łączenie (np. 80 proc. etanolu i 20 proc. benzyny).W Polsce trwają dyskusje o stosowaniu biokomponentów w paliwach, a tymczasem Szwedzi zamierzają w 2020 roku całkowicie uniezależnić się od ropy naftowej. W Sztokholmie jeżdżą już autobusy Scania zasilane 95-proc. bioetanolem. Coraz więcej jest także aut osobowych jeżdżących na 85-proc. bioetanolu. Szwedzi, inwestując w ekologię, produkują specjalne silniki przystosowane do biopaliw, m.in. Saab BioPower może jeździć na alkoholu.Zawartość biododatków w paliwach wymusza Komisja Europejska. Według przepisów unijnych od 2008 roku paliwa muszą mieć w swoim składzie minimum 5,75 proc. biokomponentów. Z takich założeń cieszą się polscy rolnicy, którzy liczą, że dzięki temu będą mieć zapewniony zbyt na rzepak.Polskie rafinerie PKN Orlen i Lotos rozważają wprowadzenie oddzielnych dystrybutorów dla biopaliw. Nie nastąpi to jednak w najbliższych miesiącach. Światowe koncerny, takie jak BP, Shell czy Statoil, na razie b'dą sprzedawać paliwa z zawartością biokomponentów nieprzekraczającą 5 proc. Producenci aut uważają, że taki udział biododatków w paliwie nie szkodzi silnikowi.Właściciele nowych aut z silnikami Diesla nie powinni tankować biodiesla B20, aby nie utracić gwarancji. A starszych? Żeby uniknąć ewentualnych problemów, najlepiej sprawdzić to w najbliższej autoryzowanej stacji danej marki. Biopaliwa a gwarancjaProducenci przestrzegają, że nie uznają naprawy gwarancyjnej, gdy stwierdzą, że właściciel samochodu jeździł na biopaliwie. Jednak nie wszystkie firmy zadbały o stosowną adnotację w książce gwarancyjnej. Ford jako nieliczny producent zabezpieczył się na wypadek stosowania biopaliwa przez użytkowników. W książce gwarancyjnej jest wyraźna informacja, że Ford nie odpowiada za naprawy lub wymiany wynikłe bezpośrednio ze stosowania biopaliw z zawartością biokomponentu przekraczającą 5 proc. Wówczas z gwarancji wyłączone są: silnik i układ zasilania, wydech oraz katalizator.Pozorne oszczędnościProducenci aut ostrzegają, że współczesne silniki nie są przystosowane do eksploatacji na biopaliwach. Szkody, jakie mogą wyrządzić silnikowi biodotatki są bardzo kosztowne zwłaszcza w jednostkach dieslowskich. Uszkodzeniu mogą ulec wtryskiwacze oraz pompy wtryskowe. Naprawa aparatury wtryskowej to bardzo duży wydatek sięgający nawet kilku lub kilkunastu tysięcy zł. W przypadku "benzyniaków" dodatek alkoholu nie niesie ze sobą aż takiego ryzyka. Nasza redakcja testowała w 2003 roku Fiata Punto zasilanego bioetanolem (zawartość 4,5 proc.). Samochód nie stracił mocy i nie stwarzał problemów eksploatacyjnych. Po przejechaniu 55 tys. km zbadaliśmy silnik. Wynik ekspertyzy nie budził zastrzeżeń. Testówbiodiesla nie robiliśmy.SłowniczekBiodiesel - wytwarzany z oleju rzepakowego. Zawiera 100 proc. estrów. Potocznie biodieslem nazywa się ON z dodatkiem biokomponentów. Bioetanol - 99,5-proc. alkohol etylowy dodawany do benzyn. Produkują go gorzelnie. Zwiększa zużycie paliwa i wpływa ujemnie na osiągi silnika. Benzyna z bioetanolem łatwo wchłania wodę. Biokomponenty - np. estry, bioetanol dodawane do paliw. Estry - powstają z obróbki oleju rzepakowego. Dodawane są do oleju napędowego. Chłoną wodę i źle wpływają na uszczelki silnika.Testy biodiesla na ciężkim sprzęcie- Biodiesla B20 testowaliśmy wspólnie z Orlenem i Lotosem na autobusach i ciężkim sprzęcie. Po półrocznej eksploatacji nie stwierdzono szkodliwych skutków stosowania tego paliwa. Rafineria Trzebinia na kilku stacjach sprzedawała biodiesla w ramach programu pilotażowego. Pracownicy stacji nie zgłosili żadnych negatywnych sygnałów. Producenci aut mają jeszcze małą wiedzę na temat biodiesla, dlatego nie zalecają stosowania go. Największym producentem estrów do biodiesla w Polsce pozostaje rafineria Trzebinia - rocznie wytwarza 100 tys. ton tego biododatku. Zaproponujemy Biodiesla B20- W przyszłym roku na stacjach PKN Orlen zaproponujemy klientom biodiesla B20 (20 proc. estrów, 80 proc. ON). Cena biodiesla będzie konkurencyjna dla oleju napędowego. Nieznany jest jeszcze termin wprowadzenia ekologicznego diesla na nasze stacje. Prawdopodobnie na początku pojawi się w taniej sieci Bliska. Obecnie należąca do płockiego koncernu rafineria w Trzebini ma podpisane umowy na sprzedaż biodiesla B20 dla flot transportowych. W przypadku benzyn w 2007 roku nic nie powinno się zmienić. Dodawane biokomponenty nie przekroczą 5 proc.
Zatankujesz biodiesla, stracisz gwarancję!
Od 1 stycznia 2007 roku na stacjach paliw pojawi się biopaliwo - biodiesel B20 zawierający 20 proc. estrów i 80 proc.