A czy osoby o przeciętnych dochodach mogą w ogóle myśleć o stylowym samochodzie? Tak, ale pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim w polu naszego zainteresowania powinny znaleźć się przede wszystkim youngtimery, tzn. popularne auta, które na miano szacownych oldtimerów muszą jeszcze trochę poczekać. Są to pojazdy wyprodukowane pod koniec lat 60. i 70. Nasz przykładowy bohater, dla którego przeprowadziliśmy wszystkie wyliczenia, to Fiat 125p z 1968 r. W naszym zestawieniu przyjęliśmywersję z zakupem auta i jego późniejszym remontem. Każdy, kto zdecyduje się na taką samą drogę, powinien zapamiętać kilka naszych rad:a) nie kupuj samochodu, któryktoś wcześniej próbował już naprawiać - zazwyczaj oznacza to, że wszystkie te prace należy i tak powtórzyć, a pozorne oszczędności zamienią się w dodatkowe wydatki;b) staraj się znaleźć autokompletne, zwróćuwagę na galanterię (emblematy, listwy itd.) oraz tapicerkę. Wszystko można wymienić i dokupić, ale są to zazwyczaj najdroższe elementy;c) zwróć uwagę na dokumenty - jeśli właściciel ma np. rachunek zakupu czy kartę gwarancyjną, zwiększa to wartość samochodu;d) nie kupuj auta, które od lat stoi nieużywane pod chmurką - takie pojazdy mogą być tylko dawcami cześci, remont jest nieopłacalny.Gdy już uda nam się znaleźć blacharza, lakiernika, tapicera i mechanika, nie zapominajmy, że youngtimer zawsze wymaga garażu. Jeśli go nie masz i nie możesz wynająć... daj sobie spokój!Kupić gotowy samochód czy lepiej restaurować?Jeśli zdecydowaliśmy się już na konkretny model, należy zadać sobie podstawowe pytanie - czy chcemy czerpać przyjemność także ze skrupulatnego odrestaurowywania auta, czy bardziej rajcuje nas sama jazda "staruszkiem". Wśród rynkowych ofert znaleźć można zarówno już gotowe egzemplarze po renowacji, jak i samochody w bardzo różnym stanie technicznym. Ceny tych pierwszych kształtują się w granicach 5-12 tys. zł (w zależności od oststecznego efektu). Te drugie są już do kupienia za 500-3000 zł. Obydwie możliwości mają swoje wady i zalety. Kupienie zrobionego już pojazdu to przyjemność "od zaraz". Niestety, nigdy nie możemy być pewni, jak wykonano prace. O ile mechaniczne niedociągnięcia są (zazwyczaj) niezbyt kosztowne w usunięciu, o tyle źle zrobiona blacharka może oznaczać duże wydatki.Remont - ile to kosztuje?zakup Fiata (1968 r.) 2000 złczęści blacharskie 800 złblacharka+lakier* 3000 złczęści mechaniczne 800 złnaprawymech. 1200 złremont silnika** 1500 złrenowacja tapicerki 600 złżółte tablice*** 1000 złrazem koszty 10 900 zł*cena uwzględnia materiały lakiernicze; **uwzględniono koszt części silnikowych; ***łączny koszt opinii rzeczoznawcy, przeglądu technicznego oraz rejestracjiGdzie szukać?Samochód Wszystkim tym, którzy nie mają sąsiada trzymającego "skarb" w garażu (i który przy okazji chciałby się z nim rozstać), polecamy poszukiwania przez internet. W serwisach ogłoszeniowych (np. otomoto.pl, allegro.pl) znajdziemy cały przegląd roczników.CzęściTakże tu najlepiej skorzystać z internetu. Oprócz portali ogłoszeniowych pomocne będą także fankluby (np. www.fsoautoklub.pl), których członkowie doradzą także w zakresie znalezienia odpowiedniego, przystępnego cenowo warsztatu oraz podpowiedzą, na co uważać przy remoncie.
Youngtimer za 10 tys. zł?
Na ulicach coraz częściej pojawiają się samochody z żółtymi tablicami. Większość z nich to oldtimery, o których posiadaniu możemy jedynie pomarzyć - stare, luksusowe Mercedesy, Jaguary czy Bentleye to przywilej zarezerwowany dla najbogatszych.