A czy osoby o przeciętnych dochodach mogą w ogóle myśleć o stylowym samochodzie? Tak, ale pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim w polu naszego zainteresowania powinny znaleźć się przede wszystkim youngtimery, tzn. popularne auta, które na miano szacownych oldtimerów muszą jeszcze trochę poczekać. Są to pojazdy wyprodukowane pod koniec lat 60. i 70. Nasz przykładowy bohater, dla którego przeprowadziliśmy wszystkie wyliczenia, to Fiat 125p z 1968 r. W naszym zestawieniu przyjęliśmywersję z zakupem auta i jego późniejszym remontem. Każdy, kto zdecyduje się na taką samą drogę, powinien zapamiętać kilka naszych rad:a) nie kupuj samochodu, któryktoś wcześniej próbował już naprawiać - zazwyczaj oznacza to, że wszystkie te prace należy i tak powtórzyć, a pozorne oszczędności zamienią się w dodatkowe wydatki;b) staraj się znaleźć autokompletne, zwróćuwagę na galanterię (emblematy, listwy itd.) oraz tapicerkę. Wszystko można wymienić i dokupić, ale są to zazwyczaj najdroższe elementy;c) zwróć uwagę na dokumenty - jeśli właściciel ma np. rachunek zakupu czy kartę gwarancyjną, zwiększa to wartość samochodu;d) nie kupuj auta, które od lat stoi nieużywane pod chmurką - takie pojazdy mogą być tylko dawcami cześci, remont jest nieopłacalny.Gdy już uda nam się znaleźć blacharza, lakiernika, tapicera i mechanika, nie zapominajmy, że youngtimer zawsze wymaga garażu. Jeśli go nie masz i nie możesz wynająć... daj sobie spokój!Kupić gotowy samochód czy lepiej restaurować?Jeśli zdecydowaliśmy się już na konkretny model, należy zadać sobie podstawowe pytanie - czy chcemy czerpać przyjemność także ze skrupulatnego odrestaurowywania auta, czy bardziej rajcuje nas sama jazda "staruszkiem". Wśród rynkowych ofert znaleźć można zarówno już gotowe egzemplarze po renowacji, jak i samochody w bardzo różnym stanie technicznym. Ceny tych pierwszych kształtują się w granicach 5-12 tys. zł (w zależności od oststecznego efektu). Te drugie są już do kupienia za 500-3000 zł. Obydwie możliwości mają swoje wady i zalety. Kupienie zrobionego już pojazdu to przyjemność "od zaraz". Niestety, nigdy nie możemy być pewni, jak wykonano prace. O ile mechaniczne niedociągnięcia są (zazwyczaj) niezbyt kosztowne w usunięciu, o tyle źle zrobiona blacharka może oznaczać duże wydatki.Remont - ile to kosztuje?zakup Fiata (1968 r.) 2000 złczęści blacharskie 800 złblacharka+lakier* 3000 złczęści mechaniczne 800 złnaprawymech. 1200 złremont silnika** 1500 złrenowacja tapicerki 600 złżółte tablice*** 1000 złrazem koszty 10 900 zł*cena uwzględnia materiały lakiernicze; **uwzględniono koszt części silnikowych; ***łączny koszt opinii rzeczoznawcy, przeglądu technicznego oraz rejestracjiGdzie szukać?Samochód Wszystkim tym, którzy nie mają sąsiada trzymającego "skarb" w garażu (i który przy okazji chciałby się z nim rozstać), polecamy poszukiwania przez internet. W serwisach ogłoszeniowych (np. otomoto.pl, allegro.pl) znajdziemy cały przegląd roczników.CzęściTakże tu najlepiej skorzystać z internetu. Oprócz portali ogłoszeniowych pomocne będą także fankluby (np. www.fsoautoklub.pl), których członkowie doradzą także w zakresie znalezienia odpowiedniego, przystępnego cenowo warsztatu oraz podpowiedzą, na co uważać przy remoncie.
Galeria zdjęć
Youngtimer za 10 tys. zł?
Youngtimer za 10 tys. zł?
Youngtimer za 10 tys. zł?
Youngtimer za 10 tys. zł?
Youngtimer za 10 tys. zł?