Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej

27 wrz 11 18:06

Olej nie może być ani za rzadki, ani za gęsty. Jego lepkość ma kluczowe znaczenie dla ochrony silnika, ale zwykle jest kilka opcji do wyboru

Udostępnij
0
Skomentuj
Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej Foto: Auto Świat

Im zimniej, tym bardziej olej gęstnieje. Lepkość, oznaczona symbolami takimi jak np. 10W-60, opisuje, jak reaguje olej na zmiany temperatury. Liczba przed „W” określa lepkość zimową. Im mniejsza jest liczba przed „W”, tym w niższej temperaturze olej zgęstnieje na tyle, że rozruch silnika będzie niemożliwy. W przypadku lepkości wysokotemperaturowej (mamy 4 klasy: 30, 40, 50, 60) im wyższa liczba, tym wyższa temperatura, przy której staje się na tyle „rozwodniony”, że nie chroni już silnika.

Oszczędź nawet 517 zł na ubezpieczeniu OC!

Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.

1.Co to są oleje energooszczędne? W polskim klimacie najbardziej energooszczędne oleje mają klasę 0W-30. Zimą, nawet przy siarczystym mrozie, pozwalają na łatwy rozruch silnika, a po jego rozgrzaniu stają się „wodniste” i stawiają minimalne opory. Dzięki temu udaje się zmniejszyć zużycie paliwa. O ile niska lepkość zimowa ma same zalety, o tyle niska lepkość wysokotemperaturowa oznacza, że właściwości ochronne oleju są umiarkowane. Jeśli silnik przystosowano do takiego oleju, wszystko będzie dobrze, ale jeśli nie, to zastosowanie go (np. 5W-30) grozi zniszczeniem jednostki!

2. Czy można zastosować olej 10W-60 zamiast 10W-40? W większości przypadków tak, o ile spełnia on pozostałe wymagania silnika (normy jakości API, ACEA, normy producentów itp.). Efektem takiej zmiany jest lepsza ochrona jednostki napędowej w ekstremalnych warunkach (np. duże obciążenie, wysoka temperatura), ale też wzrost spalania oraz minimalne obniżenie osiągów. Pomimo to oleje tej lepkości stosuje się w samochodach sportowych lub w przypadku dużego wyeksploatowania silnika.

3. Czy można mieszać oleje różnych lepkości? Bez problemu, szczególnie jeśli musimy pilnie dolać oleju, a nie mamy pod ręką takiego produktu na dolewkę, jaki już jest w silniku. Pamiętajmy tylko, że oba powinny spełniać minimalne wymagania silnika, chyba że wkrótce i tak planujemy wymianę.

4. Czy lepkość oleju zmienia się w miarę przepracowania? Tak. Do oleju w silniku dostają się różne zanieczyszczenia, a także paliwo, które obniża jego lepkość. W dieslach z filtrem cząstek stałych dochodzi czasem do takiego rozrzedzenia oleju, że grozi to zatarciem (ostrzeżeniem dla użytkownika jest wtedy zbyt wysoki poziom oleju). Jednak i bez tego przepracowanie środka smarnego (na skutek ścinania cząsteczek, podgrzewania) powoduje nieodwracalne zmiany jego parametrów.

Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej Foto: Auto Świat

5. Czy w starym aucie powinienem zmienić syntetyczny olej 5W-40 na mineralny 15W-40?Olej 15W-40 słabo sprawdza się podczas mrozów, ponadto większość takich olejów to produkty mineralne o dużo gorszych właściwościach niż syntetyki. Jeśli silnik jest mocno zużyty, to po przeczytaniu instrukcji obsługi auta i konsultacji z mechanikiem można rozważyć zastosowanie oleju o zwiększonej lepkości „letniej”, przy zachowaniu niskiej lepkości zimowej (czyli np. 5W-50 zamiast 5W-40). Dzięki temu uniknie się problemów zimą, a jednostka będzie mniej narażona na wycieki i zużycie.

6. Mam „ciężką nogę”, lubię jazdę na wysokich obrotach. Jaki olej powinienem stosować? Mechanicy odradzają stosowanie w takich przypadkach olejów energooszczędnych o lepkości 30. Każdy olej o większej lepkości będzie lepszy. Należy sprawdzić w instrukcji auta, jaka jest najwyższa tolerowana przez silnik lepkość oleju, i taki olej wybrać (np. 5W-50, 10W-60, a w ostateczności nawet 5W-40).

7. Co robić, gdy podczas mrozu zgęstniały olej uniemożliwia rozruch zimnego silnika? Należy zmienić olej na taki, który ma niższą lepkość zimową. Jeśli to niemożliwe, można zamontować w silniku elektryczną grzałkę, która podgrzewa olej przed rozruchem. To z reguły rozwiązuje problemy występujące w starszych autach.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej