CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.504.353.961.66
Średnio4.404.584.211.84
Najdrożej4.654.894.482.12

Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej

27 wrz 11 18:06
Udostępnij
0
Skomentuj
Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej Foto: Auto Świat

Olej nie może być ani za rzadki, ani za gęsty. Jego lepkość ma kluczowe znaczenie dla ochrony silnika, ale zwykle jest kilka opcji do wyboru

Im zimniej, tym bardziej olej gęstnieje. Lepkość, oznaczona symbolami takimi jak np. 10W-60, opisuje, jak reaguje olej na zmiany temperatury. Liczba przed „W” określa lepkość zimową. Im mniejsza jest liczba przed „W”, tym w niższej temperaturze olej zgęstnieje na tyle, że rozruch silnika będzie niemożliwy. W przypadku lepkości wysokotemperaturowej (mamy 4 klasy: 30, 40, 50, 60) im wyższa liczba, tym wyższa temperatura, przy której staje się na tyle „rozwodniony”, że nie chroni już silnika.

Oszczędź nawet 517 zł na ubezpieczeniu OC!

Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.

1.Co to są oleje energooszczędne? W polskim klimacie najbardziej energooszczędne oleje mają klasę 0W-30. Zimą, nawet przy siarczystym mrozie, pozwalają na łatwy rozruch silnika, a po jego rozgrzaniu stają się „wodniste” i stawiają minimalne opory. Dzięki temu udaje się zmniejszyć zużycie paliwa. O ile niska lepkość zimowa ma same zalety, o tyle niska lepkość wysokotemperaturowa oznacza, że właściwości ochronne oleju są umiarkowane. Jeśli silnik przystosowano do takiego oleju, wszystko będzie dobrze, ale jeśli nie, to zastosowanie go (np. 5W-30) grozi zniszczeniem jednostki!

2. Czy można zastosować olej 10W-60 zamiast 10W-40? W większości przypadków tak, o ile spełnia on pozostałe wymagania silnika (normy jakości API, ACEA, normy producentów itp.). Efektem takiej zmiany jest lepsza ochrona jednostki napędowej w ekstremalnych warunkach (np. duże obciążenie, wysoka temperatura), ale też wzrost spalania oraz minimalne obniżenie osiągów. Pomimo to oleje tej lepkości stosuje się w samochodach sportowych lub w przypadku dużego wyeksploatowania silnika.

3. Czy można mieszać oleje różnych lepkości? Bez problemu, szczególnie jeśli musimy pilnie dolać oleju, a nie mamy pod ręką takiego produktu na dolewkę, jaki już jest w silniku. Pamiętajmy tylko, że oba powinny spełniać minimalne wymagania silnika, chyba że wkrótce i tak planujemy wymianę.

4. Czy lepkość oleju zmienia się w miarę przepracowania? Tak. Do oleju w silniku dostają się różne zanieczyszczenia, a także paliwo, które obniża jego lepkość. W dieslach z filtrem cząstek stałych dochodzi czasem do takiego rozrzedzenia oleju, że grozi to zatarciem (ostrzeżeniem dla użytkownika jest wtedy zbyt wysoki poziom oleju). Jednak i bez tego przepracowanie środka smarnego (na skutek ścinania cząsteczek, podgrzewania) powoduje nieodwracalne zmiany jego parametrów.

Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej Foto: Auto Świat

5. Czy w starym aucie powinienem zmienić syntetyczny olej 5W-40 na mineralny 15W-40?Olej 15W-40 słabo sprawdza się podczas mrozów, ponadto większość takich olejów to produkty mineralne o dużo gorszych właściwościach niż syntetyki. Jeśli silnik jest mocno zużyty, to po przeczytaniu instrukcji obsługi auta i konsultacji z mechanikiem można rozważyć zastosowanie oleju o zwiększonej lepkości „letniej”, przy zachowaniu niskiej lepkości zimowej (czyli np. 5W-50 zamiast 5W-40). Dzięki temu uniknie się problemów zimą, a jednostka będzie mniej narażona na wycieki i zużycie.

6. Mam „ciężką nogę”, lubię jazdę na wysokich obrotach. Jaki olej powinienem stosować? Mechanicy odradzają stosowanie w takich przypadkach olejów energooszczędnych o lepkości 30. Każdy olej o większej lepkości będzie lepszy. Należy sprawdzić w instrukcji auta, jaka jest najwyższa tolerowana przez silnik lepkość oleju, i taki olej wybrać (np. 5W-50, 10W-60, a w ostateczności nawet 5W-40).

7. Co robić, gdy podczas mrozu zgęstniały olej uniemożliwia rozruch zimnego silnika? Należy zmienić olej na taki, który ma niższą lepkość zimową. Jeśli to niemożliwe, można zamontować w silniku elektryczną grzałkę, która podgrzewa olej przed rozruchem. To z reguły rozwiązuje problemy występujące w starszych autach.

Poleć
Udostępnij
0
Tagi: Olej
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej