CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej5.005.324.982.32
Średnio5.405.565.232.54
Najdrożej5.996.195.992.99

Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej

27 wrz 11 18:06
Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej

Olej nie może być ani za rzadki, ani za gęsty. Jego lepkość ma kluczowe znaczenie dla ochrony silnika, ale zwykle jest kilka opcji do wyboru

Im zimniej, tym bardziej olej gęstnieje. Lepkość, oznaczona symbolami takimi jak np. 10W-60, opisuje, jak reaguje olej na zmiany temperatury. Liczba przed „W” określa lepkość zimową. Im mniejsza jest liczba przed „W”, tym w niższej temperaturze olej zgęstnieje na tyle, że rozruch silnika będzie niemożliwy. W przypadku lepkości wysokotemperaturowej (mamy 4 klasy: 30, 40, 50, 60) im wyższa liczba, tym wyższa temperatura, przy której staje się na tyle „rozwodniony”, że nie chroni już silnika.

1.Co to są oleje energooszczędne? W polskim klimacie najbardziej energooszczędne oleje mają klasę 0W-30. Zimą, nawet przy siarczystym mrozie, pozwalają na łatwy rozruch silnika, a po jego rozgrzaniu stają się „wodniste” i stawiają minimalne opory. Dzięki temu udaje się zmniejszyć zużycie paliwa. O ile niska lepkość zimowa ma same zalety, o tyle niska lepkość wysokotemperaturowa oznacza, że właściwości ochronne oleju są umiarkowane. Jeśli silnik przystosowano do takiego oleju, wszystko będzie dobrze, ale jeśli nie, to zastosowanie go (np. 5W-30) grozi zniszczeniem jednostki!

2. Czy można zastosować olej 10W-60 zamiast 10W-40? W większości przypadków tak, o ile spełnia on pozostałe wymagania silnika (normy jakości API, ACEA, normy producentów itp.). Efektem takiej zmiany jest lepsza ochrona jednostki napędowej w ekstremalnych warunkach (np. duże obciążenie, wysoka temperatura), ale też wzrost spalania oraz minimalne obniżenie osiągów. Pomimo to oleje tej lepkości stosuje się w samochodach sportowych lub w przypadku dużego wyeksploatowania silnika.

3. Czy można mieszać oleje różnych lepkości? Bez problemu, szczególnie jeśli musimy pilnie dolać oleju, a nie mamy pod ręką takiego produktu na dolewkę, jaki już jest w silniku. Pamiętajmy tylko, że oba powinny spełniać minimalne wymagania silnika, chyba że wkrótce i tak planujemy wymianę.

4. Czy lepkość oleju zmienia się w miarę przepracowania? Tak. Do oleju w silniku dostają się różne zanieczyszczenia, a także paliwo, które obniża jego lepkość. W dieslach z filtrem cząstek stałych dochodzi czasem do takiego rozrzedzenia oleju, że grozi to zatarciem (ostrzeżeniem dla użytkownika jest wtedy zbyt wysoki poziom oleju). Jednak i bez tego przepracowanie środka smarnego (na skutek ścinania cząsteczek, podgrzewania) powoduje nieodwracalne zmiany jego parametrów.

Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej Co znaczy 10W-40? Wyjaśniamy jak wybrać olej

5. Czy w starym aucie powinienem zmienić syntetyczny olej 5W-40 na mineralny 15W-40?Olej 15W-40 słabo sprawdza się podczas mrozów, ponadto większość takich olejów to produkty mineralne o dużo gorszych właściwościach niż syntetyki. Jeśli silnik jest mocno zużyty, to po przeczytaniu instrukcji obsługi auta i konsultacji z mechanikiem można rozważyć zastosowanie oleju o zwiększonej lepkości „letniej”, przy zachowaniu niskiej lepkości zimowej (czyli np. 5W-50 zamiast 5W-40). Dzięki temu uniknie się problemów zimą, a jednostka będzie mniej narażona na wycieki i zużycie.

6. Mam „ciężką nogę”, lubię jazdę na wysokich obrotach. Jaki olej powinienem stosować? Mechanicy odradzają stosowanie w takich przypadkach olejów energooszczędnych o lepkości 30. Każdy olej o większej lepkości będzie lepszy. Należy sprawdzić w instrukcji auta, jaka jest najwyższa tolerowana przez silnik lepkość oleju, i taki olej wybrać (np. 5W-50, 10W-60, a w ostateczności nawet 5W-40).

7. Co robić, gdy podczas mrozu zgęstniały olej uniemożliwia rozruch zimnego silnika? Należy zmienić olej na taki, który ma niższą lepkość zimową. Jeśli to niemożliwe, można zamontować w silniku elektryczną grzałkę, która podgrzewa olej przed rozruchem. To z reguły rozwiązuje problemy występujące w starszych autach.

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~t_zwei Użytkownik anonimowy
~t_zwei :
Brak zdjęcia ~t_zwei Użytkownik anonimowy
Komentarz do postu Komentarz do postu "Cosmo":
1) Trzeba przyznać, że komentowany artukuł zawiera pewne, dosyć znaczne uproszczenia. Jest po prostu napisany dla osób, które nie mają wykształcenia technicznego. Jednakże zawarte w nim informacje są poprawne i autorowi nie można zarzucić braku kompetencji. A już na pewno nie zasłużył na taką krytykę.
2) Krytyka użytkownika "Cosmo" wynika z niezrozumienia róznicy pomiędzy lepkością zimową (10W-...) a letnią (...-40). Trzeba pamiętać, że olej o niskiej lepkości zimowej, nawet klasy 5W lub 0W jest przy rozruchu wciąż kilka lub nawet kilkanaście razy gęstszy niż olej o wysokiej lepkości letniej po rozgrzaniu silnika. Porównując oleje o klasie letniej 30, 40, 50 i 60 trudno mówić o tym, że są gęste. Po rozgrzaniu silnika wszystkie oleje są odpowiednio płynne. Z tym, że olej 30 jest bardzo, bardzo płynny (czasami aż za bardzo i przy nadmiernym obciążeniu może dojść do uszkodzenia silnika), a olej 60 jest "tylko" płynny (co znaczy, że bez problemu smaruje wszystkie części silnika i dodatkowo nie ma ryzyka zerwania warstwy oleju na gładzi cylindra, nawet pod bardzo dużymi obciążeniami).
5 lis 12 10:49 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
     IP: 195.65.87.170
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~cosmo Użytkownik anonimowy
~cosmo :
Brak zdjęcia ~cosmo Użytkownik anonimowy
Bzdury i błędy - proszę o Bzdury i błędy - proszę o wskazanie jednostki, która zostanie zniszczona lub uszkodzona przez olej 5W30, jeżeli spełnia on odpowiednie normy ACEA dla europejskich samochodów i nie jest to jakaś mega stara jednostka, np autobus Jelcz z 1984 roku. Przez takie informacje potem pojawia się w społeczeństwie mitomania. Dziennikarz jest niedouczony w tym temacie i powinien poprosić kogoś lepiej wykształconego w tym względzie.

- nie ma czegoś takiego jak olej wodnisty!! lepkość jest parametrem charakterystycznym dla olejów silnikowych

- szacuje się że około 70% zużycia cywilnych jednostek napędowych następuje w momencie zimnego rozruchu, jak się więc ma reszta artykułu do tego problemu?

- oprócz ciśnienia oleju, jest coś takiego jak przepływ i fakt, że olej chłodzi newralgiczne części silnika, olej bardziej lepki, gorzej płynie! Jaki cudem więc dochodzicie do wniosków stosowania gęstszego oleju, dla ludzi, którzy lubią wysokie obroty. Przecież to zależy od konstrukcji konkretnej jednostki napędowej, a nie od techniki jazdy. W 90% przypadków wystarczy standardowy olej z przedziału 5W40, 0W40 lub 5W30, które to są najbardziej uniwersalne. 10W60 to jest olej do street raicingu i jak go ktoś używa, to na własną odpowiedzialność. Przy wysokich obrotach silnik nadal wytwarza tarcie i to więcej, w momencie gdy grubość powłoki nie jet właściwa, doprowadzamy do tarcia płynnego i zwiększonego zużycia względem stosowania zwykłego oleju 5W40. Jeżeli więc producent nie sugeruje takiego rozwiązania, nie powinno się go wskazywać jako rozsądnego, poza ekstremalnymi sytuacjami krótkich rajdowych przebiegów i częstej wymiany tego oleju (jest on mniej trwały!!), a już na pewno nie bo ktoś lubi wysokie obroty. Co to za głupoty?
17 sty 12 23:08
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 94.75.90.107
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Jurek Użytkownik anonimowy
~Jurek :
Brak zdjęcia ~Jurek Użytkownik anonimowy
Olej Honda wprowadzila do swoich aut olej 0W-20,chyba w 2010,albo 2011 roku,i rekomenduje zalewanie tym olejem aut wyprodukowanych po 2001 roku.W Polsce na pytanie o taki olej nawet diler Hondy robi wielkie oczy
18 wrz 13 10:46
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1      IP: 213.180.148.5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~peter Użytkownik anonimowy
~peter
Brak zdjęcia ~peter Użytkownik anonimowy
do ~Jurek:
Brak zdjęcia ~Jurek Użytkownik anonimowy
18 wrz 13 10:46 użytkownik ~Jurek napisał:
Olej Honda wprowadzila do swoich aut olej 0W-20,chyba w 2010,albo 2011 roku,i rekomenduje zalewanie tym olejem aut wyprodukowanych po 2001 roku.W Polsce na pytanie o taki olej nawet diler Hondy robi wielkie oczy
No i właśnie dlatego leją 5w30 shella. Po pierwsze jest o połowę tańszy a po drugie nie ma problemu z dostępnością w razie potrzeby uzupełnienia.
26 maja 12:13
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 79.175.220.91
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~cosmo Użytkownik anonimowy
~cosmo :
Brak zdjęcia ~cosmo Użytkownik anonimowy
ps. miało być *racingu ps. miało być *racingu
17 sty 12 23:11
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 94.75.90.107
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej